hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbaksele
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Barbaksele
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 24/03/2006 :  16:24:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Sett og hørt om barbak sele, men eg forstår ikkje heilt det, er ikkje barbak ridning i di fleste tilfeller trening på å holde balansen? eller er eg langt borte nå? det er i vert fall det eg forbinner det med. gøy om sommer og vinter. noen som har eller noe? Fordeler? Ulemper? Mulig eg er helt tit n da, men eg har jo ikkje noe erfaring med det, så det hadde vert griett å vite ka som er så bra me det. tror foressten det var i Hooks eg såg det.

Tillit og respekt er ikke det samme:)

Flira

Skrevet - 24/03/2006 :  17:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høøks har det ja.Har bestilt,gjorde det i begynnelsen av februar men fikk brev fra de i går at beregnet leveringstid var 25 april!?
I den selen kan man feste stigbøylene og samtidig ri "barbak".
Grunnen til at jeg bestilte den var at jeg liker å ri barbak i ny og ne,men har dårlig balanse og ønsker samtidig ha mer fart uten å slå meg gul og blå,og ikke minst hesten.Jeg regner med at etter fødsel i juni kommer jeg til å bruke den oftere enn salen.Enklere å ta med seg til stallen-for de som ikke oppbevarer slikt rideutstyr i stallen.Noe jeg altså ikke gjør,det blir fuktskadet.
Nå passer ikke salen min godt mer heller i og med at jeg har trappa ned trening,og hun har mistet muskler,da er den gjorden bra å ha,for muskler skal jo bygges opp igjen etter beitesesongen.

Noe ulemper kan jeg ikke komme med,annet enn at den kun finnes i en str.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  21:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv hatt en barbacksele (eller longeringsgjord) ulempen er at du lett få stolsits!! og sitter veldig dårlig.. og ustabilt.. Ikke alle er så sterke i hengerne til stigremmen heller.. så etter litt lettridning kan de gå opp i syninger. Tjekk at dette er kvalitet.

Ulempen ved å trene balanse uten sal eller stigbøyler er benstilling da du ofte må klamre deg til sidene får å holde deg fast. I stigbøyker og sal blir dette da feil benstilling, da de skal henge avslappet rett ned uten knekk eller tåspisser ned.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:43:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har sett at Hööks nå og da har den barbakgjorden med fester til stigbøylene ja. Jeg syns ikke den ser det minste god ut for hesten og ser heller ikke vitsen med å ha på en slik gjord om man skal ri barbak. Å legge hele vekta si på ene siden av en slik gjord når man skal opp, for ikke å snakke om å ri lett eller stå i feltsits i galopp med et hjelpemiddel der hele rytterens vekt hviler på to små puter er ikke noe jeg ville gjort under noen omstendigheter.
Balansen min kunne også vært bedre, men da bruker jeg heller vinteren og snøen til å øve. Å tryne an i snøen er ikke så verst.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 26/03/2006 :  00:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget med en barbak-gjort er vel det at man får en "psykisk" støtte til bena? Tviler på at disse gjortene/padene er laget for at man skal legge tyngde i bøylene, hverken ved oppstigning eller lettridning.
Vil ikke trykkpunktene komme på helt feil steder på hesteryggen?
(Rotete forklart men håper dere fatter poenget mitt)
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 26/03/2006 :  13:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri stigbøyler for å komme meg opp,jeg finner en påstigningsramp eller en stein og hesten er vant med dette.Jeg har dårlige knær,og synes også det blir skjev fordeling av vekt når du stiger opp på hesten.Noen pleier jo å bytte side,men jeg får ikke det til

Jeg tror nå heller ikke poenget med denne gjorden er å legge vekten på den,men som en støtte.Tror nå like forbannet man bruker rumpe og lår mer enn man bruker stigbøylene i lett ridning.Og tipper lårmusklene mine trenger en liten back up første tiden etter fødsel.
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  12:29:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Om jeg skulle kjøpt meg det, hadde det bare vært på gøy. For når jeg rir barbak øver jeg meg mest på balanse. Men det er jo såklart utrolig gøy også!

Kan tenke meg at hesten hadde syntes det hadde vært litt gøy med fri fra salen også da men

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 29/03/2006 12:30:05 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  14:18:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en barbak-pad som jeg av og til bruker på kosetur. Bruker den mest fordi hesten min har litt høy manke og da blir det vondt ..ja..."der du vet"
Stiger opp fra bøtte, den er for ustabil til å bruke bøylene, men gir god komfor ved ridning og en liten støtte at man har stigbøyler...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  17:31:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kjøpte for kort tid siden en barback pad med stigbøyler. Fin og se på men ikke helt trygg og bruke. Stigbøylene er i plast, veldig lette og små så man setter seg veldig fort fast i dem om man har sko på seg. Har gått over til å kalle den barbeint pad for den er ikke trygg å ri med sko på beina. Er selv bare str. 37 i beina men stigbøylene er farlig trange alikevel. Vær oppmerksom på det om du skal anskaffe en slik. Tror den Høøks selger er tryggere for der bruker man vanlige stigbøyler.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  13:11:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Når jeg først rir uten sal (noe jeg gjør ganske ofte), så rir jeg uten sånn sele. Har ridd med det engang, men det var ikke noe behagelig, bedre å ri uten - mener jeg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silvershining

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  14:35:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
Jeg fatter overhodet ikke poenget med en slik sele...
Barbakridning r ikke spesielt bra for ryggen til hesten, så hvorfor ri barbak med stigbøyler om man ikke klarer å holde seg på uten?
Da kan man heller øve opp balansen ved å ri i sal uten stigbøyler, til balansen er god nok til å ri barbak "au naturelle"

Vel, det var min mening

Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  19:52:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Er det ikke bedre å ri barback med sånn ridegjort med håndtak sånn at du kan ta i ett tak om du mister balansen enn å bruke en gjordt med stigbøyler?

Jeg rir enten med sal eller 100% barback. Det hjelper en del på balansen ja, fint å trene på vinterhalvåret, med myyk snø å lande i

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  13:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det eneste problemet med disse paddene med stigbøyler er at når rytter reiser seg i bøylen så er det så lite mellom hestens rygg og festet på stigbøylen og mange hester får punkt belastning akkuratt der, ømt og vondt, noen ganger hovent. Se opp for dette...

Når det er sagt så sier jeg som jeg har sagt før.. Har man ikke riktig balanse i sal så får man heller ikke riktig balanse av å ri barbak....
Se forøvrig nylig debatt om teamet...

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=152

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.