hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ikke høy?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Ikke høy?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  19:12:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er bare et spørsmål, ikke noe jeg lurer på å gjøre eller noe slikt...

Altså; Det sies at betfor er å regne som grovfor, kunne da en hest levd på kun det, og ikke høy el.l i tillegg? Hvor mange liter tørr vare måtte hesten ha fått da? Hvilke problemer kunne oppstått?

Jeg gir min hest 1 liter tørr betfor (i TILLEGG til 10 kg høy ) . Hvor mye utgjør denne literen om den hadde blitt regnet om til høy istedenfor?

Sikkert ikke mange som kan svare, men det er jo noen som er dyktige på for her

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/03/2006 :  20:17:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg kan prøve meg..

Det er blitt gjort forsøk bl.a her i England og i Amerika på om hester kan overleve på kun betfor og lucerne f.eks i steden for høy. Forsøkene viser at det kan de, til en viss grad. Problemet er proteinmengden. Betfor og lucerne inneholder en god del mer protein enn høy, og hester som får for mye protein kan fort få nyreproblemer, da overskuddsprotein hos hest utskilles i urinen.

Et annet problem er at hesten blir gående med en 'sultfølelse'. For å dekke hestens behov energimessig på betfor og lucerne blir volumet mye mindre pga høyere næringsverdi enn høy, og en hest har en viss 'apetitt' som må dekkes pr dag. Dette problemet har allerede mange løpshester som får mye kraftfor og lite høy, og de får ofte uvaner som krybbebiting o.l rett og slett fordi magen deres sier de er sultne selv om de får energibehovet dekt.

Jeg vil si man bør heller bruke betfor og lucerne til å bytte ut en del av kraftforet, men la dem ha grovforet sitt.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  17:54:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ville ikke anbefalt det i det hele tatt. Kan godt være at hesten hadde overlevd med det, men den hadde nok ikke hatt det optimalt. Grovfor skal dekke hoveddelen av hestens næringsbehov, jeg syntes ikke betfor kan regnes som grovfor på samme linje som gress og høy.

Hesten har det best når den har noe å tygge på hele dagen, slik som i naturlig tilstand. Dessuten kan jeg tenke meg at hesten mye lettere får magesår av å kun få oppbløtet betfor, spyttproduksjonen blir jo ikke satt skikkelig i gang.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  18:02:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten for IKKE magesår av oppbløtt betfor! Derimot av tørt kraftfor..... som også anbefales å bløte opp.
Sjekk www.grovfornett.no

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

grannemann

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  09:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
pelletert kraftfor som eventuelt bløtes må ikke stå lenge, da ender hele greia opp som en seig og ekkel masse som umulig kan være bra for hesten...blir nesten som lim! at tørt pelletert kraftfor kan fuktes litt er noe helt annet...
The earlier you get up in the morning the more hours you have to enjoy! Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  10:10:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
inlegget over er fra meg... Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/03/2006 :  13:49:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
pelletert kraftfor som eventuelt bløtes må ikke stå lenge, da ender hele greia opp som en seig og ekkel masse som umulig kan være bra for hesten...blir nesten som lim! at tørt pelletert kraftfor kan fuktes litt er noe helt annet...

Opprinnelig postet av LeGrand

Da har du ikke brukt nok vann. Jeg lager grøt til gamlefar (ponni på 30 år) av alt kraftforet hans. Han får betfor og bygg, som blandes sammen. Det blir en jevn fin grøt med lett konsistens.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  19:51:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Forstår ikke helt dette med at oppbløting skal være så bra. Hvis foret allerede er oppblødd vil jo ikke hesten produsere så mye spytt for å fukte maten med (siden foret allerede er fuktig og sklir lett ned i halsen). Spyttet innholder ensymer som bryter maten ned kjemisk før maten går inn i magesekken. Uten nok av dette viktige spyttet (bare vann) vil jo ikke maten være ordentlig fordøyd når det når magesekken, og derfor bli fare for magesår. Det er jo derfor vi gir høy før kraftfor, med høy må den tygge og produsere masse spytt før den kan svelge og da vil spyttproduksjonen være gått i gang før den kan hive seg over kraftforet.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  21:13:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
I gamledager het det naturfaglinjen på gymnaset og jeg har hatt nok biologi i 3 år til å vite at maten blir ikke brutt ned i munnen! Det skjer i magesekken og næringsopptaket i tarmen.
Om du eter eple som er fuktig, produserer du ikke spytt da? Det gjør i alle fall jeg.
Knekkebrød derimot forlater min munn nesten like tørt som når jeg begynnte å tygge da det suger til seg så mye veske. Selvfølgelig er spyttet viktig men hesten slutter ikke å produsere spytt selv om foret er oppbløtt.
Om hesten går i hard trening og får masse kraftfor, spes. løpshester har de lett for å få magesår, tildels av stress men også pga. kraftforet!
Ligger masse bra info om hvorfor man skal bløte kraftfor på nettet, er bare å lese (-:
I tillegg er det praktisk for å blande inn olje, fortilskudd, hovtilskudd, hvitløk osv. for hester som er flink å skile ut det de ikke liker
Har hesten tilgang på nok grovfor produserer den jo spytt og de enzymer som hører til

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/03/2006 :  21:34:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forstår ikke helt dette med at oppbløting skal være så bra. Hvis foret allerede er oppblødd vil jo ikke hesten produsere så mye spytt for å fukte maten med (siden foret allerede er fuktig og sklir lett ned i halsen). Spyttet innholder ensymer som bryter maten ned kjemisk før maten går inn i magesekken. Uten nok av dette viktige spyttet (bare vann) vil jo ikke maten være ordentlig fordøyd når det når magesekken, og derfor bli fare for magesår. Det er jo derfor vi gir høy før kraftfor, med høy må den tygge og produsere masse spytt før den kan svelge og da vil spyttproduksjonen være gått i gang før den kan hive seg over kraftforet.

Opprinnelig postet av Eva V

En vanlig misforståelse. Hestens spytt inneholder ikke enzymer, og har derfor ikke samme funksjon i fordøyelsen som spyttet vårt. Det hestens spytt derimot gjør er at det fungerer som en buffer på syra i magesekken som får pH verdien opp, og holder syrenivået såpass lavt at magesår ikke oppstår. Hesten produserer galle (magesyre) kontinuerlig, og den har ingen galleblære slik som vi har for å oppbevare galle. Den produserer derimot ikke spytt kontinuerlig, så for å bevare en god balanse i magesekken bør hesten få så mye grovfor som mulig, da det er når den spiser fiber som må tygges godt den produserer mest spytt.

Når hesten spiser tørt kraftfor produseres også spytt, men mye mindre i forhold til mengde mat enn når den spiser grovfor, det er derfor løpshester ofte får magesår. Ved å kun bløte kraftforet utgjør man ikke så stor forskjell, men om man tilsetter noe grovfor i kraftforet (som f.eks betfor eller lucerne) så vil hesten tygge bedre, spise saktere og dermed produsere mer spytt.

Kraftfor utgjør sjelden et problem for hester i små mengder, men når grovfor/kraftfor balansen blir veldig forskjøvet mot mye kraft og lite grovt blir syrenivået i magesekken veldig høyt siden det produseres for lite spytt i forhold til mengden den spiser.

edit; leif.

Redigert av - Anniken B. den 22/03/2006 21:42:29 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  22:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åh... Anniken, du er et unikum! At det går ann å si det så bra og forståelig. TAKK

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  14:59:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ok, bare jeg som tuller. Det var egentlig det Anniken sa jeg ville fram til (blander sammen naturfagen og hesteernæringsfaget her).

Jeg fukter også foret for å blande inn vitaminer og slikt, men gir også mye grovfor og tørt kraftfor i tillegg. Syntes det er veldig bra å blande kraftforet med hakkels (chaff), som Anniken også nevner. Å hive/slurpe innpå med kraftfor er uansett uheldig, de skal bruke lang tid på å spise og fordøye maten skikkelig. Vet om mange hester som slurper ned betfor på en to tre, men erfarer at en liter kraftfor med hakkels i bruker de opptil en halvtime på å spise opp, og et par kilo høy tar ofte flere timer.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.