hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor lange skal høvene være??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvor lange skal høvene være??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  12:31:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Lurer på dette da en hest jeg kjenner har ekstrent lange høver. Der er det ikke noe "kjære mor". Høvene er lange og ustellte, men de gjør ikke noe med det...
Lurer på hvor lange de bør være. Vet det blir forskjellig lengde og størrelse da det er forskjellige raser men gjennomsnittet liksom.. Har noen bilder over en "normal" hov??

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

Fröya

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  13:03:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tja, du kan ta en titt på http:// www.barfothest.com Der finner du bilder av hvordan jeg mener at en hov skal se ut. Men nå mener jeg at de fleste skodde hester har for lange høver da.

redigert link

Redigert av - Fröya den 18/03/2006 13:04:12 Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:43:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding

Er dette en for lang hov??

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/03/2006 :  23:20:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA!, for lang hov!

sånn skal den ca være:

Dette blir litt mye OT, men fant en UTROLIG stygg hov:

Redigert av - Bustetrollet den 18/03/2006 23:41:41 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:52:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
K&R: Herreguud, den hoven så helt jævlig ut, ikke bra! Utrolig stygg. Sånn skal det ihvertfall ikke være..

En hov skal være sånn ca. sånn som på bildet til Kristine. Den hoven på bildet ditt Andrea er noe for lang etter min mening ja. Ikke så skrekkelig mye for lang, men likevel for lang.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  11:45:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Andrea & Daytona: Ja denne hoven er alt for lang. Vanskelig å si noe nøyaktig pga av vinkelen på bildet, men ut fra slik det ser ut kan det se ut som følgende:

Tåa er alt for lang
Hælene er for lange og underskutte
Mye tåsleng

Tåslengen indikerer at presset på lamellene er alt for stort. De slipper da taket og hoven flyter utover. Dette er AU AU! Den øverste 3.delen av hoven viser hvordan hoven burde se ut. Sansynligheten er ganske stor for at det foreligger en viss grad av hovbeinsrotasjon og at hovbeinspissen trykker mot sålen. Blir denne hesten forfangen, kan situasjonen bli katastrofal.
Overrullingen er også alt for tung. Dette kan gi skader andre steder i hesten i tillegg til at det er smertefullt å gå på.

Må pressisere at dette er tolkninger ut fra det man ser på bildet. Men bildet er tatt i en vinkel som gjør at det kan være fordreid og ikke stemme helt med virkligheten.

Blir denne hesten brukt?
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  13:31:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Blir denne hesten brukt?

Hesten blir brukt men ikke regelmessig og ikke så veldig ofte.

Kopi av melding:
Blir denne hesten forfangen, kan situasjonen bli katastrofal.

Hva mente du men at dette kunne bli katastrofalt om hesten finn forfangenhet??

Huff, det bilde av den stygge hoven var fælt! stakkars hest!

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  13:57:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

At man kan få en alvorlig hovbeinsrotasjon hvor hovbeinspissen kommer igjennom sålen.

Sier ikke at det garantert skjer, men at faren er stor når det er så mye press på hovbeinspissen fra før.

Redigert for å si at høvene trenger kvalifisert stell snarest.

Redigert av - Fröya den 19/03/2006 14:05:25 Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  17:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

At man kan få en alvorlig hovbeinsrotasjon hvor hovbeinspissen kommer igjennom sålen.

Sier ikke at det garantert skjer, men at faren er stor når det er så mye press på hovbeinspissen fra før.

Redigert for å si at høvene trenger kvalifisert stell snarest.

Opprinnelig postet av Fröya

Vel.. Hesten har nettopp hatt forfangenhet. Sikkert flere av dere som nå skjønner hvilken hest det er jeg snakker om...

Ang hovpleie har jeg vurdert å bestille hovslageren her oppe til å komme å stelle hovene og betale regningen selv. Den kommer på 500 kr ca, men det er jeg villig til å betale for at hesten skal ha det bra. Eller iallefall bedre...

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  20:24:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør det Andrea, men en gang, stakkars hest. Pengene får du vel igjen av eier, alt annet hadde blitt for flaut.. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  23:21:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vel.. Hesten har nettopp hatt forfangenhet
Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Det ante meg. Det som er viktig nå, er å få hovbeintet paralelt med bakken igjen. Tåa må kortes inn forfra (fra utsiden) og hælene må senkes. Hovbeinsrotasjon er svært vondt og kan som tidligere skrevet bli katastrofalt dersom det ikke rettes opp i tide.
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  22:19:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er dette en for lang hov??

Sånne mennesker skulle F.... meg ikke hatt hest.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  10:09:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hei Tømtern!

Long time no see!
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 05/04/2006 :  21:53:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Tømtern!

Long time no see!

Opprinnelig postet av Fröya

He he heisann! ja sant det, " skal prøve å være forsiktig med meningene mine" men fysjom meg den hadde lange høver, æsj ass når det finnes sånne mennesker.
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  18:44:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Men så har det seg slik at økonomien min ikke er verdens beste. Har fortiden 700 kr for hånden og Daytona skulla vært skodd da skoene er løse. Men så lurer jeg på om den andre hesten kanskje behøver pleien mer. Skal snart bort en uke (til Trondheim) med hesten der jeg kommer til å ri omtrent hver dag i ridehus samt longere osv i rundpaddock. Vet ikke hvem jeg skal velge.. Råd??

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 09/04/2006 :  22:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men så har det seg slik at økonomien min ikke er verdens beste. Har fortiden 700 kr for hånden og Daytona skulla vært skodd da skoene er løse. Men så lurer jeg på om den andre hesten kanskje behøver pleien mer. Skal snart bort en uke (til Trondheim) med hesten der jeg kommer til å ri omtrent hver dag i ridehus samt longere osv i rundpaddock. Vet ikke hvem jeg skal velge.. Råd??

Tror nok jeg hadde valgt å sko min egen hest. Det er forferdelig at denne hesten ikke får godt nok hovstell, men det bør jo ikke gå ut over din hest, andrea.
Du kan ikke kontakte eigerne av hesten og gi dem et lite "hint" om at hesten bør skoes snart?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.