hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slå hesten "for skrall"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Slå hesten "for skrall"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestvika

Skrevet - 17/03/2006 :  21:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om dette er riktig kategori, men jeg fant ingen som passet bedre.

Er det noen som har hørt om det å slå hester "for skrall"?
Min svigerfar hadde en hest på småbruket som ble ansett som "farlig"(dårlig oppdragelse, uten tvil). Han var den eneste som kunne håndtere den, men av og til ble hesten "gal". Bet, sparka, bukka og var innmari fæl til å steile. Min svigerfar hadde da en spesiell "metode" for å få hesten rolig igjen. Var jo avhengig av hesten til gårdsoppgaver som pløying, høykjøring osv. og hadde ikke råd til å kjøpe ny. Og en gal hest fikk han jo heller ikke solgt, så....

Metoden er som følger: Han la en planke på panna(tror jeg, eller oppå toppen, mellom/bak ørene) på hesten og dæljet til planken med en hammer!
Resultatet ble en meget rolig og medgjørlig hest (med hjernerystelse kan jeg tenke meg)!

Dette var visstnok en ganske vanlig og mye(?) brukt metode der han kom fra. Noen som har hørt om dette?
Tenker ikke å bruke denne metoden selv altså, bare lurer på om det er noen der ute som har hørt om det før, eller kanskje kjenner noen som har brukt denne metoden for å "roe ned" en "gal" hest.
Min svigerfar er dessverre død, så jeg har ingen å spørre.

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/03/2006 :  22:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
AU AU AU!!! godt min hest ikke levde før i tiden, for da hadde iallefall hun hatt ofte hjernerystelse!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/03/2006 :  22:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har jeg ikke hørt om. LANGT derifra.

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  01:18:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Huffda.. Men det er rart hvor mange syke metoder folk brukte før i tiden. *Andrea blir helt stum*
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 18/03/2006 :  10:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håndteringsmetoden forklarer i hvert fall hestens oppførsel.

Umotivert agressivitet er et meget vanlig symptom på hjernerystelse hos mennesker. Etter en slik skade er det meget viktig at man tar det med ro.
En hest som til stadighet blir slått i hodet, og tillegg tvinges til å arbeide etterpå vil bli helt ødelagt. Denne hesten hadde sikkert etter hvert utviklet en alvorlig hjerneskade.

Mange steder kan man lese om hvor voldelig mennesker behandlet hestene sine "i fortiden". Men ser man nærmere etter oppdager man at de menneskene som gjør det, også tyr til vold i en rekke andre situasjoner.
Kanskje har de selv blitt oppdratt på denne måten, og kjenner ikke til annet?

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  10:56:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Synes ikke alle behandler hester så pent i dag heller jeg da, tror faktisk ikke det var verre før.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  18:38:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Har ikke ord!
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  11:01:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Huff.. det hørtes ikke akkurat helt klokt ut.. Ikke rart hesten ble som den ble! Har hørt om mange rare metoder fra gamle dager..

Bla. hester som ikke lot seg sko; de heiste dem opp i siloen, og gjor det mens hesten hang i løse lufta! Hester som sparket satte de fast, og hang en påle/stor stokk bak rompa på den, hver gang hesten sparket ble også pålen sparket, men når pålen kom tilbake, fikk hesten seg et slag av pålen på rompa, slik fortsatte det helt til hesten skjønte at hvis den ikke sparka bak seg, så slapp den å få pålen sendt tilbake etter seg!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

hestvika

Skrevet - 19/03/2006 :  19:03:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tvangsboks bryukes vel fortsatt noen steder på hester som ikke vil la seg sko? Tjore beinet fast til en massiv tømmerstokk og fiksere hele resten av hesten slik at den ikke kan røre seg? Ikke rart noen hester blir "gale".

Ang hesten til min svigerfar; det var en enorm dølehingst (eller gudbransdalshest), som hadde ryktet på seg for å være tullete FØR han kjøpte den. Fikk ham veldig billig da...
Etterhvert var det nok at svigerfar kom med planken når hesten slo seg vrang....hesten ble som 1 lam. Men da slo svigerfar uansett...siden hesten allerede hadde vært "gal"!!
Glad svigerfar er død.....
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  22:42:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Glad svigerfar er død.....

Opprinnelig postet av hestvika

den var vel litt drøy.

men ja, en grusom metode.
men før i tiden hadde nok ikke folk det samme forhold til hester som vi har i dag. de var avhengig av at hestene gjorde jobben sin for at familien skulle få mat og penger. hvis det løste problemet deres å slå hesten i hodet, så gjorde de det.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  00:09:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Døde ung din svigerfar da? Og det er nå ikke så mange år siden han var ung, 20-30?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  05:18:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
I "gamle dager" måtte folk ta til takke med det de fikk tak i av hest, og gjøre "det beste ut av en billig handel".

Hvis svigerfar fikk kjøpt billig, men råsterk arbeidshest som var mishandlet og "gal", så MÅTTE han bare gjøre "alt" for å få gampen til å fungere. At han hadde "lært" seg denne brutale metoden for å få hesten til å fungere, var vel "liv eller død" på gården.

Det er å sammenligne med at man kjøper en firehjulstrekker bil som bare trekker på to hjul - hvis du ikke "setter den sammen", uansett på hvilken måte. Klarer su det ikke, så har du "tapt".

Før og kort etter krigen var hester det samme som biler og traktorer. For å overleve var det ikke noe "pjusing" som gjalt. Hadde du ikke en "dugandes arbeidsgamp" så var det "sveltihjæl".

Det er enda idag "kulturer" i hestehold, selv om "selskapshesten" idag har overtatt det meste av hestekulturen i Norge i dag. Vi skal likevel ikke "fordømme" den bruken enkelte hadde for bare 50 år siden.

En "arbeidshest" skulle være et solid og innbringende dyr, til alle oppgaver, året rundt. Ja, det var slett ikke alle som HADDE hest, og hvis de da fikk "billig" en "galning", så var alle midler tillatt, for at bonden skulle få tilbake noe av sitt utlegg for hesten.

Jeg vil vel tro at "skralling" bare ble brukt i ytterste nødsfall, når hesten overhodet IKKE lot seg "temme" på annet vis.

Vi må vise forståelse for historien og kulturen i det fattige bygde-Norge. Der var hesten det ypperste dyret og gårdens stolthet - hvis man overhodet hadde "råd" til å holde hest.

Hvis man fikk "billig" en hest som var "galen" - så MÅTTE man bare gjøre ALT for at den skulle kunne dra en plog, kjøre inn høy og skaffe tømmer om vinteren.

Det finner MER enn nok av hyggelige historier om "god-gamper", men likevel må man ha forståelse for at enkelte hester bare MÅTTE "tas" på den harde måten for å fungere. Sukkerbiter og gulrøtter og "natural horsmanship" var uakuelt i disse harde tider.

Heldigvis - for hester og folk - er disse tider over, og dagens hester opplever å bli bortskjemt og "pjuset" med, så de selv tror de er "sjefer over alle sjefer" - og DET er like gæli!!

Gjennom århundrene har folk behandlet hester på forskjellig vis, men det som er gjennomgående, er at "eier dominerer" over hesten.

Mye kan ha vært gjort "galt", det er sant, men det er MEGET VIKTIG at VI er "sjef" - OG at hesten VET det.

Den dagen "hesten tar over" har vi tapt -og DA har vi et problem!

Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  13:01:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her var det vist svigerfar som skulle hatt seg et slag med hammeren, ja!
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke hørt om denne metoden før gitt...men skjønner jo at hesten ble høflig nok.Solid hjernerystelse pleier å roe ned de fleste...
For hestens skyld burde kanskje svigerfar fjernet planken og slått hardere litt lenger ned,så den stakkars gampen fikk slippe helt.
Er ikke alltid døden er den verste utveien,Her måtte det vel være å foretrekke.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

hestvika

Skrevet - 20/03/2006 :  16:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, kunne spart meg for den siste komentaren, men den var ment litt humoristisk.

Svigerfar døde for 17år siden, og var en gammel mann da han ble "satt i avl".

Men da han var ung (40-50-60-tallet) hadde de nok ikke hørt om NH-metoder og det er nok riktig at svelt-i-hjel eller å gjøre alt arbeidet selv, for hånd, var eneste utvei hvis ikke gampene fungerte, eller det ikke fantes penger til å kjøpe gamp.
Kunne ikke bare slå ihjel hesten og kjøpe traktor. Så enkelt var det nok ikke. Men jeg er IKKE for denne metoden! Ikke på noe sett og vis! Bare vært interessant å hørt om noen har vært borti eller hørt om denne metoden før.

Han gjorde jo ikke dette hver dag, men av og til ble hesten "gal", sikkert av traumer......og skulle høyet berges måtte han få hesten til å oppføre seg slik at de kunne kjøre det i hus. Var på et øde småbruk langt inni skauen, så det var ikke bare å stikke over til naboen og låne hest heller.

Må innrømme at når jeg kommer borti hester som er ikke oppfører seg, kan det nok hende at jeg freser mellom sammenbitte tenner at: "Jeg skal slå deg for skrall din tulling!"
Men det kommer ALDRI til å skje! Legger ikke unødig hånd på hesten, og selv om jeg aldri har lært noen NH, vet jeg at man kommer lengst med å prøve å analysere og forstå hvorfor hesten gjør som den gjør, og handle utifra det.

Må legge til at denne hesten det er snakk om, hadde de som arbeidshest i 25 år! Og svigerfar skjøt ham selv, inne på låven, mens hesten sto med seletøyet på seg. Han mente at det var best for hesten at den fikk "dø på post". Så han var sikkert glad i den likevel, på et vis
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  00:12:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Den man elsker tukter man" ??
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.