hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôrplan..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fôrplan..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 17/03/2006 :  21:32:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Lurer på hva dere syntes om denne fôrplanen;

Morgen: 750 gram norgesfôr (Hest sport), 2 kg høy

Lunch: 2 kg høy

Middag: 750 gram norgesfôr (Hest sport), 1 beger hvitløkspulver, salt, 2 - 3 kg høy

Det er en Kat I ponni på ca. 350 kg. Den blir brukt til tur, dressur og sprang. Noe kokuranse. Går ute hverdag, blir brukt hver dag.

Ville bare vite deres mening om det hørtes ok ut? Skal selvfølgelif også prata med en fôrekspert.

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  22:21:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hest Sport fra Norgesfor skal gis sammen med havre for å dekke behovet til hesten, ca 2-3kg havre til dagen. Hvis du ikke vil fore med havre i tillegg bør du heller satse på Standard foret fra Norgesfor, da ca 1-1,5kg til hvert måltid.
Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 17/03/2006 :  22:27:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Ok. Skal man da gi vitaminer i tillegg til standar fôret? hva slags?

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  22:52:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
du skal gi vitaminer dersom hesten får for lite kraftfor til å dekke vitaminbehovet. dette gjelder uansett type kraftfor. hvis det er norgesfor du bruker kan du se mer på norgesfor sin side
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 17/03/2006 :  23:58:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes forplanen hørtes grei ut jeg :) Om trent det min ponni får (2.kat). Men jeg gi 1kg Champion Energi + 1\2kg havre i tillegg da... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/03/2006 :  08:42:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du gir hesten din vitamintilskudd, og holdet er bra, er forplanen helt sikkert ok .

Kopi av melding:
Hest Sport fra Norgesfor skal gis sammen med havre for å dekke behovet til hesten, ca 2-3kg havre til dagen. Hvis du ikke vil fore med havre i tillegg bør du heller satse på Standard foret fra Norgesfor, da ca 1-1,5kg til hvert måltid.

Mengder angitt p åsekken er veiledende. Man kan ikke gi en liten ponni så mye kraftfor , bare for å gjøre det. Man forer kraftfor etter behov, blir det for lite til å dekke alle behov, så gir man vitamintiskudd ved siden av.

det er også umulig og si hvor mange kilo kraft en hest skal ha , uten å ha høyanalysen i hånden. Grovforet er foret til hesten, kraftfor er komplimenterende for. Og det gis etter behov.
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 18/03/2006 :  09:39:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fra Norgesfôrs web-side:

"Store hester som får under 2- 3 kg kraftfôr pr. dag og ponnier som får under 1,5 -2 kg bør heller få Norgesfôr Hest Sport. Ellers vil de ikke få dekket sitt vitamin- og mineralbehov."

http://www.norgesfor.no/templates/Product.aspx?id=225

Ponnier trenger mindre korn enn hester, så hvis du gir Sport i stedet for Standard til en ponni uten å gi havre i tillegg skal du slippe å gi vitamintilskudd.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/03/2006 :  10:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener du gjerne kan gi Norgesfor sport uten å gi havre eller noe annet ved siden av. Poenget er at hester som skal ha havre da kan få en kraftforblanding der en nokså liten mengde vil dekke vitaminer og mineraler. Hvis hesten ikke skal ha så mye kraft for kan man da gi sport i steden for å gi standar+vitaminblanding. Det vil for de fleste hester være en stor fordel å ikke få så store mengder med kraftfor, men når man gir lite kraftfor må man passe på at den mengden man gir inneholder stor nok mengde vitaminer.
Gir man mye kraftfor bør dette kraftforet inneholde mindre vitaminer pr kg slik at man ikke gir overdose med vitaminer.
Standar er på samme måte som komplett for de som vil gi mye kraftfor men som ikke vil blande og mikse sitt eget for. Siden hestene som får Standar ikke får annet korn i tillegg kan Norgesfor tilsette mer stivelse. For mange ponnier er det uheldig med mye stivelse og det er bedre å finne en type kraftfor som har mindre stivelse og kornprodukter.
Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 18/03/2006 :  20:37:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Så man kan fôre med Hest sport uten noe annet kraftfôr?
Ble litt forvirret

Det står jo
"Store hester som får under 2- 3 kg kraftfôr pr. dag og ponnier som får under 1,5 -2 kg bør heller få Norgesfôr Hest Sport. Ellers vil de ikke få dekket sitt vitamin- og mineralbehov. "

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/03/2006 :  07:51:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg husker jeg spurte Gjesti - som er eksperter på hestefor i Oslo om en fortype jeg kunne bruke når hesten ikke skulle ha så mye kraftfor og da fikk jeg anbefalt NF Sport eller Ch Energi. -Men da kunne jeg ikke gi mer enn 2kg pr dag ellers fikk hesten for mye vitaminer.
Alt over 2 kg måtte være havre eller bygg, ellers burde jeg heller bruke NF Standar eller Ch Komplett - da kunne jeg gi større mengder.
Hester som får havre bør ikke få NF Standar eller Ch komplett fordi disse forslagene alt inneholder så mye stivelse og korn.

Alt dreier seg egentlig om å dekke vitaminbehovet til hesten - ikke for mye og ikke for lite. Kraftfor og stivelse i seg selv er jo IKKE nødvendig.
Derfor er det mange som heller gir en konsentrert vitaminblanding sammen med f.eks betfor som innholder fiber som er naturlig og bra for hesten å fordøye. Dersom hesten trenger mer energi for å ikke gå ned i vekt kan man bruke olje i steden for stivelse.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.