hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Redd trafikk: begynne med ørepropper/hette?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Redd trafikk: begynne med ørepropper/hette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 17/03/2006 :  16:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita er jo ikke trafikksikker. Spessielt når det kommer traktorer, lastebiler og store varebiler så reagerer hun. Enten med et lite hopp, eller helt flipp ut.

Så naboen sier vi må prøve å tette ørene hennes med hette eller noe sånt(hva det nå enn heter) å se hvordan det går.
Burde jeg gjøre det?
Eller andre forlslag?

Akkurat nå står traktoren inne i innheininga til Rosita på tomgang. Vi har strødd litt høy rundt å opp på traktoren som en slags tilvenning av lyden og hele traktoren. Går greit. Slikker på hjulet og koser seg.

Lene.

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  17:18:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang ørehette... Det beste er helt klart å venne hesten til disse lydene/tingene hun er redd...for det er ofte sånn at selv om man trer på en ørehette,så forsvinner ikke problemet. Hesten blir nok roligere der og da,men det du risikerer er at hun blir mye verre igjen med en gang du rir uten hetten...
Du kan så klart ha den på på dager hun er ekstra sprek,og du vet det er større sjangse for å møte på traktor/lastebil etcetc.
Men for oss som har hester som er/har vært "avhengig" av ørehette,er det en liten sier når hesten har vennet seg nok til lyder,så den kan fjernes igjen... ;)

Men som sagt,du kan jo alltids sette den på innimellom,om hun er ekstra sprek...så lenge du ikke bruker det hver gang... *s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  17:34:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
I og med at Rosita ennå er ung, tror jeg heller jeg ville prøvd å vende henne til trafikk; mye greier og mye tryggere. Dersom du syns det er ekkelt å sitte oppå, kan det jo være en ide å leie på tur. Vet hvertfall at jeg selv ofte ikke akkurat bidrar til at en skvetten hest blir mindre skvetten i trafikken; dersom jeg kjenner hesten er jeg forberedt på at den skal reagere på situajsonen, og gjør meg derfor ekstra oppmerksom slik at jeg skal kunne forhindre en uønsket situasjon. Tingen er at dersom jeg ikke hadde "forberedt" meg på dette, hadde kanskje ikke hesten reagert fullt så mye heller...

Et eksempel fra en erfaren "hestekar" jeg var på kurs hos en gang: Eieren av en hest påsto at hesten hennes var trafikksikker, bortsett fra når de traff melkebilen, men hesten var kun redd melkebilen hvis den hadde henger på. Denne hestekaren syntes det var litt rart, da han ikke kunne se for seg at hesten så noen forskjell på melkebil og annen trailer (i den forstand at den ene skulle være mer skummel enn den andre). Etter å ha spurt og gravd litt viste det seg at hesten heller ikke alltid hadde vært redd melkebilen, det begynte første gang eieren kunne huske å ha sett melkebil med henger... Følgelig ble konklusjonen: hesten hadde hørt melkebilen lenge før eieren som satt på ryggen så den, men da eieren (lederen) reagerte på melkebil _med_ henger, reagerte hesten på rytterens reaksjon, og skvatt. Dermed trodde eieren at hesten var redd melkebil _med_ henger, og ble engstelig hver gang de traff den, hesten fortsatte å reagere på eierens redsel, og var egentlig aldri redd for melkebilen, det var det eieren som var.

Ble litt kronglete dette her, men poenget er at du gjør ting mye letter for både deg og hesten ved å unngå situasjoner der du er engstelig selv. Begynn i det små, så skal du se at du kommer i mål. En ordentlig trafikksikker hest er mye tryggere enn en "falsk" en med lue/ørepropper. Og i og med at Rosita er så ung, er det ikke så rart at hun syns det er litt skummelt.
Gå til toppen av siden

Stine&hestene

» VIP

Skrevet - 17/03/2006 :  17:49:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes som de andre her at man bør venne hesten til lydene.
gå mye tur i trafikken og overbevis hesten om at det ikke er farlig. lurt om du får med deg hesten å undersøke feks en traktor som står på, men står i ro. gå litt nærmere for hver gang og avslutt når hesten er flinkest til å prøve i det hele tatt finn ut ting sammen med hesten og vis henne at uansett så kommer dere til å finne ut av den "skumle" tingen sammen.
synes ikke det er noen løsning å sette på ørehette eller bomull da dette ikke løser noe.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/03/2006 :  18:39:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar

Det var akkurat der jeg også ble usikker.

Ingen som har gode tips når det gjelder påvenning da?

BTW, det var ikke så mye kosing ved traktoren. Skulle leie henne inn isted, hun var stressa og det dampa av henne. Tydlig at hun ikke liker traktoren

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  09:59:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.

Ingen som har gode tips når det gjelder påvenning da?

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Du har ikke mulighet til å la henne stå litt på beite i nærheten av traffikert vei? Hvis ikke er det en stor fordel om du evt kan ri henne på tur sammen med en eldre,traffiksikker-hest til å begynne med,det vil lære henne at ting ikke trenger være farlig selv om de bråker

Selv får jeg en ustaggelig trang til å undersøke alt mulig rart når jeg har hester her som er usikkre/ikke trafikk-sikre...da må v titte nærmere på alt hesten er redd for. Først når det står i ro,dernest med motor i gang...og har alltid noe godt i lommen ved en slik annledning
Jeg kan også finne på å knyte søppelsekker rundt livet,eller komme trekkende med dekk,akebrett og alt annet jeg kan finne på,under foring ute. Setter fra meg forbøtten,og sitter meg ned og venter på at hesten skal komme bort...etter noen dager slik,bryr den seg ikke om hva jeg har med...maten kommer jo i samme slengen!

Så lenge du holder deg rolig,vil hun etterhvert forstå at dette ikke trenger være farlig.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 18/03/2006 :  13:59:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding

[/quote]

Jeg kan også finne på å knyte søppelsekker rundt livet,eller komme trekkende med dekk,akebrett og alt annet jeg kan finne på,under foring ute. Setter fra meg forbøtten,og sitter meg ned og venter på at hesten skal komme bort...etter noen dager slik,bryr den seg ikke om hva jeg har med...maten kommer jo i samme slengen!

Opprinnelig postet av Lene.

[/quote]

Godt å se at det er flere som gjør dette... Jeg føler meg litt rar når jeg gjør sånt (naboene tror sikert at det har klikket for meg). Men dette er faktisk den eneste måten å venne hestene til at det kan komme mye rart inn i innhengningen.

Jeg bruker samme metode når det gjelder tilvenning av kjøretøy... Men så er selv åringen ganske trafikkvant (har aldri reagert på kjøretøy), men gjør dette jevnlig likevel. Ca 1 gang i uken kjører jeg enten traktor, scooter eller firehjuling inn til hestene. Har lært de såpass at de ikke er farlige, men de må flytte seg for de.

Ellen Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  15:49:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Miljøtrening! Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/03/2006 :  18:37:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har drevet mye rart med Rosita da. Alt, bortsett fra trafikk går greit. Og jeg kan heller ikke knytte noen traktor rundt magen.
Faktisk så har jeg trent en del på traktor og gravemaskin. Men så blir hun redd igjen.

Og om sommerne er hun redd grusveier. Tror jeg gir opp snart!

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har drevet mye rart med Rosita da. Alt, bortsett fra trafikk går greit. Og jeg kan heller ikke knytte noen traktor rundt magen.
Faktisk så har jeg trent en del på traktor og gravemaskin. Men så blir hun redd igjen.

Ingen grunn til å gi opp ennå. Men noen hester er bare rare når det gjelder enkelte ting. Hesten jeg hadde på skolen i fjor var 13 år og fortsatt redd det meste av trafikk (utenom små personbiler); dette inkluderte også sykler, spark og, av alle ting, hest med vogn. Dessuten så var alt som bevegde på seg som ikke skulle gjøre det skummelt; sånn som flagrende plastposer og papir. Snø som rarte fra taket lagde skummel lyd. Søppelcontainere kunne også anses som farlige. Med andre ord; en smule skeptisk til det meste. Men hesten løp aldri ut, så det var jo en stor fordel. Trengte bare en del overtalelse for å skjønne at det var trygt å gå forbi.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/03/2006 :  10:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ingen grunn til å gi opp ennå. Men noen hester er bare rare når det gjelder enkelte ting. Hesten jeg hadde på skolen i fjor var 13 år og fortsatt redd det meste av trafikk (utenom små personbiler); dette inkluderte også sykler, spark og, av alle ting, hest med vogn. Dessuten så var alt som bevegde på seg som ikke skulle gjøre det skummelt; sånn som flagrende plastposer og papir. Snø som rarte fra taket lagde skummel lyd. Søppelcontainere kunne også anses som farlige. Med andre ord; en smule skeptisk til det meste. Men hesten løp aldri ut, så det var jo en stor fordel. Trengte bare en del overtalelse for å skjønne at det var trygt å gå forbi.

Opprinnelig postet av batta

Takk for oppmuntring, batta.

Jeg ble faktisk forskrekket her om dagen. Møtte 5 bilder uten problem. Når den ene kjørte forbi trava vi til og med(snøfokk og vind. hørte ikke bilen).
Så møtte vi en annen bil som vi hadde møtt før. Samme sjåfør. Den gangen klikka Rosita og det var like før jeg havna i panseret. Når vi møtte den nå igjen kjørte han fint og pent forbi, såvidt den seig forbi. Tydligvis at han hadde lært på det.

Men gruver meg til snøen smelter. Da bli det helt sikkert vanskeligere.

Gå til toppen av siden

Pemiro

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  00:44:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du har mulighet så ta med hesten din ut i trafikken sammen med mange andre trygge hester. Med en gang hesten kjenner at de andre er trygge er hesten din trygg også.

Om ikke dette er mulig må du ta med hesten masse ut i trafikken i en kort periode. Om de opplever mange skumle ting som ikke skader dem mange ganger innenfor en kort periode, ignorerer de snart bilene.

Kanskje er hesten tryggere om du går ved siden av den istedet for å ri den? Bare pass på at du ikke er utrygg. Gå med selvsikkerhet (rak i ryggen) og ro. Hester stoler på lederen sin og om du er dominant, men rolig vil den mest sannsynsynlig følge etter deg uten problemer.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/04/2006 :  21:29:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå går det forholdsvis greit med biler. Men det virker som hun er redd bakparten sin når det kommer traktor.
Hun skyter frem og snur rundt så bakparten kommer bort fra traktoren. Men hun kan stå å slikke traktoren om hun står med hodet mot den, når den går altså.
Hva skal jeg gjøre med det?

Redigert av - Bustetrollet den 07/04/2006 21:30:22 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 08/04/2006 :  13:00:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Ørehette etc er jo greit som "brannslukking" hvis man MÅ ut, og ikke har så mye valgmuligheter, da.
De fleste som er litt skvettne og sånn blir litt roligere da.

Men det beste ville sikkert vært å lære den at det er trygt.

Vi har en fire år gammel vallak på stallen som har vært ganske så "køddete" både å ri og kjøre med i nærheten av trafikk/traktor, u name it.

Han har nå delt luftegård med min lille "gamle grå", som er 100% på de fleste måter. Vi har trent dem sammen ei stund i tillegg, og de begynner å bli ganske "avhengig" av hverandre.

Når vi trener sammen, og drar ut i trafikken, ser vi tydelig at han lærer av gamlemor, han har roet seg utrolig mye på noen få turer sammen med en erfaren hest! Det er jo selvsagt viktig at det er en hest han har et forhold til fra før, men jeg har i alle fall stor tro på dette.

Nå skritter han på lange tøyler forbi åttisonen ved e6, der han før kastet seg rundt og prøvde å stikke hjem.

Men må man ut for å trene, etc, ikke kjenner hesten, og ikke har tid til allverdens tilvenning, er jo propper og hette fine hjelpemidler de også, gjerne "både og" til å begynne med, kanskje, så kan man ta av et og et lag, etterhvert som de lærer, og roer seg?
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  22:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm.. kaldblodsen min er heller ikke 100% trafikk sikker, hu stresser en del, å "rister" på rumpa når bilder kommer forbi, å hu er like ille uannsett om jeg går med andre hester som er treige.. vennina mi har en typisk fjording=) er vel nesten sånn at hver eneste gang jeg rir på tur er jeg med hu å fjordingen jens=) men min er like forbanna stressa å skvetten for alt rundt seg fordi! men en ting er sikkert, IKKE bruk noe i ørene på hesten, det vil bare gjøre saken enda verre! fordi at man demper jo lydene når de først er der, men skal du bruke noe i øra på hesten resten av tiden du har den da? har hørt om gaanske mange hester som faktisk har blitt mer skvette å mindr trafikk sikkre pga ørehette osv. personlig ville jeg bare jobbet mye med leie turer, å da bare i skritt(når man rir), men mye leiing, det hjelper fantastisk mye! hadde en liten en her som var gjennomvåt av svette bare han hørte/så "noe stort bråkete", leiieng å horseman ship gjorde susen her da=)

Mvh Camilla&Hestene
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.06 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.