hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter ved kjøp av sele?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva skal jeg se etter ved kjøp av sele?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  11:48:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, skal dra og se på en brukt sele førstkommende søndag. Hva bør jeg se etter på den? Har noen tanker i mitt hode, men hadde håpet på forslag og tips til hva man bør være obs på o.l. Det er en brukt arbeidssele, men jeg veit ikke noe særlig mer om den.
~*~ Lill ~*~

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  11:54:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Kjøpt sele fra engeland jeg.... e bay.. fra forhandler da..... er ikke skinn vistnok, men en maraton sele som passer utmerket i regnvær pga at den er syntetisk.... bra beskyttelse i fronten osv.... alt inkld..... Skal ikke kjøre så mye så funker sikkert grett for meg og mitt bruk.... Men tbk til hva man skal se på.... lærkvaliteten er jo 1 bud, kjøper ikke ødelagt lær... er det med slik krans eller maraton sele?? om du skal ha en slik treting på så er det sikkert viktig sjekke kvaliteten på det.... Spennene om de er rustene osv.... Tror nok bare man må tenke logisk jeg... ser det helt ræva ut så kan det heller værra
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  11:54:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Kjøpt sele fra engeland jeg.... e bay.. fra forhandler da..... er ikke skinn vistnok, men en maraton sele som passer utmerket i regnvær pga at den er syntetisk.... bra beskyttelse i fronten osv.... alt inkld..... Skal ikke kjøre så mye så funker sikkert grett for meg og mitt bruk.... Men tbk til hva man skal se på.... lærkvaliteten er jo 1 bud, kjøper ikke ødelagt lær... er det med slik krans eller maraton sele?? om du skal ha en slik treting på så er det sikkert viktig sjekke kvaliteten på det.... Spennene om de er rustene osv.... Tror nok bare man må tenke logisk jeg... ser det helt ræva ut så kan det heller værra
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  12:12:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en arbeidsele, eller bogtresele da...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  12:20:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Hva må du betale for den?
Ta en titt på www.nor-pol.no

Der får du helt ny sele til en billig penge.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 16/03/2006 :  12:59:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Sjekk om læret er tørt, sprukket, slitt osv. Se også over sømmene...om noen har røket noe sted, ser tråden råtten ut osv. Det koster å få rep. arbeidsseler, så det er det jeg ville sett på som viktigst samt spennende. Ser de gjennomrustne ut, så må du se om prisen står i forhold til det du må betale for å få skiftet dem ut hos en salmaker.

Lykke til med kjøpet

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  23:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er en eldre sele, men den skulle være i god stand. Hun skulle ha 6000 for den... Er litt usikker på prisen da, men får se på selen først for nå har jeg leitet lenge etter brukt sele uten å ha funnet noen. Så om jeg må betale såpass så går nok det greit. Veit jo ikke hva hun mener med eldre heller...

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  00:35:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
6000???? er jeg gjerrig av meg? det var mye.... særlig hvis den er eldre og brukt ... se etter på typiske slitasje steder, buk gjord, alle spenner og på selve bogtreet.. om læret er "dratt" eller sprekkete...

det kan også være greit og kjenne om den ikke er alt for oljete... hvis hun har pusset den voldsomt for og få den til og se bra ut..

ja.. det er ikke så lett og forklare...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  08:48:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Det syns jeg også var dyrt!

www.nor-pol.no

Der får du en helt ny sele til samme prisen

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  09:34:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg noe særlig peiling på seler, men syntes at kr.6000.- var mye?? Ta en titt på denne bogtre-selen, helt ny og koster bare kr.5390.-
http://www.skoies.no/shop.asp?p=1036751
Og da er du jo sikret at den ikke er svak i lær eller sømmer noen plass.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  10:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi, den var jo billig da... Nå ble jeg veldig usikker her altså... Synes 6000 er litt mye selv, men det er den enste selen jeg har kommet borti som er i nærheten av meg så jeg får prøvd den... får kanskje prøve å prute på den??
huff, vanskelig dette her altså.

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  10:50:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg skal ta kontakt med skoies og spørre om hva slags størrelse dem tror hesten min trenger, og kjøpe den selen... Er det noen som har erfaring med skoies selene?? Skal bare bruke den til hobbybruk og kanefart på nabogården...

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  11:08:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen erfaring med selen fra skoies, men jeg har massevis av gode erfaringer med dem på skoies :o) De er utrolig hjelpsomme, sender pakken hjem til deg portofritt, du prøver selen og kan returnere den om den ikke passer eller du er missfornøyd av annen grunn.
Rekningen pleier da og komme etterhvert i posten om du velger og beholde den.
Det er folk som har ganske god peiling som jobber der, så jeg hadde absolutt tatt en tlf til dem og hørt hva de sier :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 17/03/2006 :  13:07:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
For den prisen får du en helt ny håndsydd arbeidssele fra Høøks!! Og de er jo bare helt kjempefine. Ville heller ha satset på en ny sele til den prisen enn en brukt ja!!
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  13:28:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Anbefaler deg å kjøpe en eldre sele, mye bedre kvalitet, men 6000 kr var litt drøyt syns jeg (betalte 2000kr for min svenske armè sele, denne var fra før krigen, og bedre kvalitet fås ikke, bare synd den ikke passet Holter). Høøks seler er ikke å anbefale, reimene er av usedvanlig dårlig kvalitet (vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet reparert min), og tåler ikke at man drar tungt, men skal man kjøre lett raodcart i lett terreng fungerer de sikkert ok.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/03/2006 :  14:56:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pass på at selen passer hesten din!
Var selv så dum å kjøpe ei brukt sele som var brukt til islandshest, men den passa jo selvfølgelig ikke til Rosita. Så jeg selv skifta boktre og fiksa noe annet tull med den.

Eller så du se på læret, spennene. Stødige spenner. Og brett på læret, fyfy som det sprekker. Læret skal heller ikke være så alt for slappt.

En ting som er fint å ha på boktreselene er ei reim som går fra bogtreet og bak i salettet. For om hesten da bøyer ned hodet så faller ikke bogtreene fram. Men kommer helt an på hva du skal bruke den til.

Og en ting til, er selen håndsydd. Iom at den var så dyr. For bare bogtrea koster jo rundt 2000

Redigert av - Bustetrollet den 17/03/2006 14:57:49 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.