hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som ikke tåler noen ting!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hest som ikke tåler noen ting!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  19:04:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Har ei ponnihoppe på 8 år som sliter veldig med magen. Hun tåler ikke kraftfor (kun Champion Gull), silo o.l. Akkurat nå er hun ganske dårlig i magen selv om hun bare får høy. Noen tips til noe som kan stabilisere magen hennes? Hun har gått på medisiner for dette, men ser ikke ut til å hjelpe. Gir henne også endel Kefir.

R.I.P Roberto Bada</3

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/03/2006 :  22:34:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Prøvd noen form for probiotika? Hvis hesten har vært medisinert endel før kan det hende at antibiotikaen rett og slett har tatt knekken på den naturlige bakteriefloraen i tarmen. Disse kan man tilføre igjen i form av probiotika som f.eks Yea-Sacc (fås på Felleskjøpet) eller noe som heter animal-biosa. Finnes også andre typer, men disse to har jeg hørt mye bra om. Har også selv sett effekten av Yea-Sacc. Kefir inneholder noe av de samme bakteriene, bare at det er mye dyrere å gi i lengden, og bakteriene er ikke så konsentrerte.

Kan også hende at hesten din alltid har hatt trøblete mage, noen er bare født sånn. Evt at hun har hatt dårlig foring i oppveksten som har ødelagt fordøyelsen hennes. Vet du noe om hvordan hun er fora før?

Ellers bør man generelt holde slike hester på mildest mulig for, og gjerne tørt høy da surfor ofte gjør magen løsere. Gi minst mulig kraftfor, de aller fleste hester greier seg på kun grovfor bare de får nok. Prøv å kutt alt kraftfor en periode og gi bare høy, introduser så kraftforet forsiktig.

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  22:40:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Tror hun alltid har hatt problemer med dette, men har akkurat fått henne så skal ikke si det for sikkert... Hun går bare på høy nå, men pga. at hun er aktiv travhest er hun nødt til å få noe kraftfor etterhvert. Men ser ut som Champion Gull går bra å fore med. Noe annet blir hun bare dårlig av. Takk for tipsene!!

R.I.P Roberto Bada</3

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/03/2006 :  22:55:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
For å tilføre energi uten å nødvendigvis bruke pelletert kraftfor (masse stivelse i pellets, kan være dette hun reagerer på, bare rart hun ikke også reagerer på gull) kan du bruke betfor, gresspellets og olje. I betfor og gresspellets har du fiber istedet for stivelse, men likevel mer energi og proteiner enn i høy. Olje har svært høyt energiinnhold, men de fleste hester tåler det godt.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 15/03/2006 :  15:14:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg har fått råd om å fore med betfor og halm innimellom for å forebygge løs mage. Har enda ikke prøvd dette, men antar at det vil hjelpe siden begge er uten unødvendige tilsetninger.
Ellen Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/03/2006 :  14:24:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har fått råd om å fore med betfor og halm innimellom for å forebygge løs mage. Har enda ikke prøvd dette, men antar at det vil hjelpe siden begge er uten unødvendige tilsetninger.

Opprinnelig postet av Electra Non-Stop

Jeg hadde nok ikke villet gi noen ting "innimellom" for å forebygge løs mage, det er nettopp sånne ting som forårsaker det. For å stabilisere en urolig mage bør man ha en balansert forplan, og gi det samme hver dag for å stabilisere tarmfloraen til hesten. Det er somregel tarmfloraen som er ute av balanse dersom hesten er løs i magen, og ved å gi enkelte ting som hesten vanligvis ikke får sånn av og til forstyrrer man bare enda mer. Det samme gjelder å gi hesten grøt på lørdager f.eks, bare for å gi den noe "ekstra godt".. Fyfy!

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 16/03/2006 :  20:49:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg hadde nok ikke villet gi noen ting "innimellom" for å forebygge løs mage, det er nettopp sånne ting som forårsaker det. For å stabilisere en urolig mage bør man ha en balansert forplan, og gi det samme hver dag for å stabilisere tarmfloraen til hesten. Det er somregel tarmfloraen som er ute av balanse dersom hesten er løs i magen, og ved å gi enkelte ting som hesten vanligvis ikke får sånn av og til forstyrrer man bare enda mer. Det samme gjelder å gi hesten grøt på lørdager f.eks, bare for å gi den noe "ekstra godt".. Fyfy!

Opprinnelig postet av Anniken B.

Det finnes nå ulike meninger og man må gjøre det som fungerer for SIN EGEN hest. Selvsagt vil store variasjoner kunne gi urolig mage og fordøyelse.

Jeg vet om hestefolk som forer med rundball og halm 50/50 (fri tilgang på rundball så lenge den varer og forer så med halm like lenge som rundballen varte - noen dager).

Ellen Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/03/2006 :  21:16:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det finnes nå ulike meninger og man må gjøre det som fungerer for SIN EGEN hest. Selvsagt vil store variasjoner kunne gi urolig mage og fordøyelse.

Jeg vet om hestefolk som forer med rundball og halm 50/50 (fri tilgang på rundball så lenge den varer og forer så med halm like lenge som rundballen varte - noen dager).

At dette har gått bra i enkelttilfeller betyr på ingen måte at det er bra. Studerer ernæringsfysiologi for hest nå, og dette er iallfall stikk i strid med alt jeg har lært om hestefordøyelse, og det er ikke rent lite. Men jeg gidder ikke diskutere dette med folk som uansett har gjort opp sine meninger. Blir svært lite konstruktivt føler jeg..

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  21:53:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
selv om hesten ikke dauer av fôring med mye variasjoner betyr det ikke at det er bra for de, jeg ser ikke problemet med å gi hesten samme mat hver eneste dag, og ser ingen grunn til å gjøre noe annet heller. Hester HAR sensitiv fordøyelse og har ikke godt av forandringer hele tiden, akkurat DET er det lite diskusjon om selv blant ekspertene Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/03/2006 :  13:05:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis hun "alltid" har hatt dette problemet bør jo noen kunne vite hvordan det startet? Kanskje det kan hjelpe deg å finne ut av det? Hvis det er noe som har trigget det (spør feks gamle eieren) så kanskje det kan hjelpe deg til å finne ut av det.

Stiller meg forøvrig bak xxxoooxxx og Anniken B.: selvom hester ikke nødvendigvis har dødd av ting så langt er det ikke alltid det samme som at det er kjempelurt å holde på med det.

mvh
Guro
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 17/03/2006 :  13:40:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var jo noe som kom for noen år siden som skulle være bra for magen og fordøyelsen på hesten. Men akuratt nå kommer jeg ikke på hva det heter!
Det var en 15 - 20 liters sekk med sånne små grønne pelletser i (ikke lucerne) Sekken var av plast og var grønn og hvit. Han salmakeren på Momarken solgte det. Har hørt veldig mange positive reaksjoner på dette, men desverre så kommer ikke navnet fram for meg!
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 18/03/2006 :  13:41:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var jo noe som kom for noen år siden som skulle være bra for magen og fordøyelsen på hesten. Men akuratt nå kommer jeg ikke på hva det heter!
Det var en 15 - 20 liters sekk med sånne små grønne pelletser i (ikke lucerne) Sekken var av plast og var grønn og hvit. Han salmakeren på Momarken solgte det. Har hørt veldig mange positive reaksjoner på dette, men desverre så kommer ikke navnet fram for meg!

Opprinnelig postet av Goldman og Rex

Equilibra..?

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.