hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturens makkemiddel?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Naturens makkemiddel?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  15:14:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Så på Animal Planet om noen kaniner som ble reddet. De kom til et hjem for kaniner og der ble de avmakket med naturens eget makkemiddel sa de.
Noen som vet hva det er?
Kunne gjerne ha makkebehandlet den vesle løvehode dvergvedderen min, siden den bor i stallen

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Lopke

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  15:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ett annet tips til kaniner (om det går an) leste at kokusolje var forbyggende mot mark. Flere staller og løpshester "over there" bruker det i foret. Har selv gitt Lopke kokusolje. Så da tenkte jeg du kunne kjøpe en kokusnøtt til kaninene. Bruk melken selv (lag en knall wokgryte) og del nøtten opp i flere småbiter som de kan gnage kokus av?? Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  16:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
kokkos???
mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  17:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ett annet tips til kaniner (om det går an) leste at kokusolje var forbyggende mot mark. Flere staller og løpshester "over there" bruker det i foret. Har selv gitt Lopke kokusolje. Så da tenkte jeg du kunne kjøpe en kokusnøtt til kaninene. Bruk melken selv (lag en knall wokgryte) og del nøtten opp i flere småbiter som de kan gnage kokus av??

Opprinnelig postet av Lopke

Så greit da?! Er det mulighet for at jeg kan gi kaninen for mye av dette, eller er det ikke farligt og legge inn en litt stor bit heller?
(Hvis jeg bare greier og få hull på denne nøtta da... Alltid julens stooore problem )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  17:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
kokosnøtt.. coconut?? kjenner dere ikke den? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  18:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner hvertfall til kokosnøtten. Hver jul har det alltid vært et helseslit for og få hull på denne greia slik at pippene der ute også skulle få mette mager på julaften

Men går det an og gi for mye av den til kaninen? Tenker på om det kan være giftig om jeg gir den for mye?(slik som f.eks.kålet).

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  18:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det tviler jeg på.. Les evt om Cocosa her:
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/7/soma1/subdet6.htm

Dette spiser jeg selv og har gitt Lopke. Har lagt ut en tidligere debatt om COCOSA her på mix men ingen svar. Der er linker til det med markmiddel tror jeg.. og løpshestene som fikk det.

er du rett for overdose så spør dyrlegen for jeg er ikke helt sikker. Men fuglene får jo satt ut kokosnøtt om vinteren og jeg tror de har mindre mager enn kaniner..
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  22:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvitløk dreper også parasitter. Aner ikke om man kan gi det til kaniner, men regner med det ;) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  22:50:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvitløk dreper også parasitter. Aner ikke om man kan gi det til kaniner, men regner med det ;)

Opprinnelig postet av mint

Men makk også? Pleier og gi det til hestene om sommeren, men har aldri hørt at det hjelper mot makk?

mint
» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  23:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mark er parasitter. Det er mulig å bruke hvitløk i ganske store doser som en kur noen ganger i året. Vet om noen som gjør dette da de ikke ønsker den kjemiske forsøplingen av kroppen som ormemiddel fører til. Men siden hvitløk faktisk er i besittelse av en slik kraft at de dreper levende organismer burde man tenke seg litt om når man pøser på med dette daglig. Hørte snakk om dette fra en urteekspert en gang. Hvitløk er kraftige saker og burde gis som kurer, ikke daglig. Forøvrig er ikke hvitløkspulver i denne kategori; det er omtrent helt uten verdi. Man må bruke fersk hvitløk. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  09:07:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk for godt og utfyllende svar, mint :o) Der lærte jeg noe nytt.
Men tror ikke jeg greier og lure i den vesle kaninen min hvitløken, men skal kjøpe med meg hjem en kokosnøtt i dag og se om det kan friste veslefrøkenen min :o)

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  12:46:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ett annet tips til kaniner (om det går an) leste at kokusolje var forbyggende mot mark. Flere staller og løpshester "over there" bruker det i foret. Har selv gitt Lopke kokusolje. Så da tenkte jeg du kunne kjøpe en kokusnøtt til kaninene. Bruk melken selv (lag en knall wokgryte) og del nøtten opp i flere småbiter som de kan gnage kokus av??

hmmm... bruke melken selv og la kaninen gnage resten...? da må jeg bare komentere at væsken som er inne i kokosnøtten ikke er kokosmelken, dette er bare vanlig vann. kokosmelken får du av og skrape ut det hvite fruktkjøttet i kokosmelken og skvise ut væsken i det... så om du skal ha melken, blir det ikke mye til overs som kaninen kan gnage på...

måtte bare si det...;)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  13:12:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg skulle tømme utav det som er inni nøtten, og gi resten til kaninen jeg :o) Om jeg får delt denne hersens nøtta da, det er mitt store problem! Men men, skal nok få det til til slutt.

Lopke

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  14:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hmmm... bruke melken selv og la kaninen gnage resten...? da må jeg bare komentere at væsken som er inne i kokosnøtten ikke er kokosmelken, dette er bare vanlig vann. kokosmelken får du av og skrape ut det hvite fruktkjøttet i kokosmelken og skvise ut væsken i det... så om du skal ha melken, blir det ikke mye til overs som kaninen kan gnage på...

måtte bare si det...;)

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

helt vanlig vann er det vel ikke.. Det er ikke mange dagene siden jeg gikk på stranda med sugerør i en nøtt.. og det smakte godt og søtt..
Men jeg vet det ikke er helt det samme som det du får på boks.
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  23:17:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom til å tenke på noe da jeg leste starten på tråden en gang til; når det snakkes om "naturens egen ormemiddel" vil det vel si at dette er noe kaninen selv kan få tak i og behandle seg selv..? Skulle like å se den kaninen som bryner seg på en kokosnøtt. ;) Vet ikke om de har for vane å grave etter hvitløk heller, men det er ikke like underholdene å tenke på :) Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  23:24:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men bare for å ha nevnt det; det finnes da ormekur for kaniner på apoteket vil jeg tro? Eller hos veterinær? Hvis man ikke har stort behov for å bruke naturen, mener jeg :) Så er man i allefall sikker på at det har en viss effekt.

Jeg la også merke til at i innlegget der det foreslås å bruke kokos hevdes det å være forebyggende. Altså ikke behandlende. Jeg har vanskelig for å tro at en kokosnøtt skal hjelp til med å faktisk drepe relativt bigsize worms i en kanin- og hestekropp. Uten at jeg har greie på dette, selvfølgelig. Ville bare ikke satt penger på det, liksom. :)

Redigert av - mint den 14/03/2006 23:29:03 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.