hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vilt alarm
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Vilt alarm
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  10:20:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Flere som har hørt om dette? Det skal visst være en alarm i biler, som sender ut lyder på en frekvens som menneskets øre ikke kan oppfatte, men som elg, rådyr og andre dyr hører VELDIG godt. Den er innebygget i biler, og når det kommer f.eks. elg innenfor en radius på 50 meter (ca) så vil den lage lyd, slik at elgen blir skremt bort. Den er i utgangspunktet veldig smart, for det vil jo skape færre elg påkjørsler.

Problemet er vel det at når vi kommer der intetanende på hesteryggen, så vil denne vilt alarmen begynne å ule, og det vil jo selvfølgelig hestene reagere på. Og siden vi mennekser ikke oppfatter lyden, vet vi jo aldri når hesten kommer til å hoppe i været. Vi vil kanskje tro at vår "trafikksikre" hest plutselig ikke er så trafikksikker lenger, mens det hele skyldes en forferdelig lyd som kun hesten vår oppfatter.

Hva skal man gjøre? Mange må jo ri langs trafikkerte veier for å komme seg til evt. turstier osv, og da kan man aldri være helt trygg på om hesten kaster en av pga disse alarmene, blir skremt og løper ut,eller hva den nå enn reagerer med å gjøre. Man kan jo ikke slutte å ri langs veiene heller..

Wenche & Amber

lucky june

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  13:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan hende det er flere tyoer alarmer, men jeg har alarm på bilen min og den er ikke innebygd. det er heller ikke sånn at den uler hvis elgen kommer nærmere enn 50 m. det er som en slags vifte som blir drevet rundt av lufttrykket når du kjører bilen, så lenge bilen er i bevegelse vil alarmen lage lyd hele tiden. stopper bilen så brytes iallfall min alarm.

egentlig bra du gjorde meg oppmerksom på det...jeg har bare kjørt i vei jeg uten å tenke på den i det hele tatt. men hestene har heller ikke reagert på den.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  16:50:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hva slags årsmodell er bilen din da? Tror det her er no greier som kommer som original utstyr i mange nye biler nå, ganske nyutviklet tror jeg.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  21:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
har 96 modell så det er leenge siden den gikk under kategori nye biler:(
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/03/2006 :  22:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kan da ikke være så veldig gjennomtenkt? Jeg bor i en hjortekommune, og det blir jo vill panikk dersom mange biler kommer kjørende med noe sånt? Blir ikke andre dyr også påvirket av dette då? Nei huff, får håpe dette ikke blir vanlig på dagens biler. Har da lyst til å kunne ri "trygt" på veien, uten å risikere løpsk hest, uten forsvarsel Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  22:53:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
ingen dyr har reagert på min. kanskje den ikke virker...?
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 14/03/2006 :  15:47:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan vet alarmen at det er en elg, og ikke et mennekse. For hvis du parkerer en slik bil i en by, vil den egentlig ule hele tiden(men mennesker hører den ikke).
Trodde ikke slikt var lov jeg. Det er noe som heter dyrevern, og det er jo direkte dyreplageri at en slik lyd blir sendt ut hele tiden.
Dette må vi få slutt på.
Slutt å lag biler som er så innmarri stillegående,men la de bråke/skramle litt når man kjører, da hører viltet at det kommer noe og løper ikke ut i veien.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  16:35:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
slik jeg har forstått disse alarmene så er det ikke egentlig en alarm, men en varsler. og den er ikke ment for å varsle oss om det kommer en elg, den skal varsle elgen om at det kommer en bil. og den uler ikke, det er som å bruke hundefløyte på en hund. og poenget er jo at elgen ikke skal like lyden slik at de trekker unna. og tror den høres opptil 50 m avstand el noe, så jeg vil ikke kalle det dyreplageri. jeg er glad til jeg hvis elgen holder seg 50 m unna veien.
Kopi av melding:
Slutt å lag biler som er så innmarri stillegående,men la de bråke/skramle litt når man kjører

kanskje egoistisk, men nei takk, ikke bil som bråker, jeg er glad de lager biler som er stillegående.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  16:44:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Lucky June: Poenget her er vel at hvis en ung rytter på sin litt lydvare hest rir langs en rolig vei, og det plutselig kommer en bil i full fart som lager masse lyd som hesten kan høre, men ikke rytteren, kan farlige situasjoner fort oppstå.

Og hva med hunder som er opplært til at slike høyfrekventerte lyder betyr kommandoer, vil de ikke bli litt forstyrret av uling hvis en bil kjører gjennom et folksomt sted? Som lyngen sier, hvordan kan varsleren vite forskjell på elg og menneske?

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  18:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
selvfølgelig kan det oppstå farlig situasjon, men å kalle det dyreplageri syns jeg er å ta den for langt.
og varsleren vet da selvsagt ikke forskjell på menneske og en elg, hvis jeg har gitt utrykk for det så beklager jeg det.
sånn min varsler fungerer så går lager den lyd hele tiden mens bilen er i bevegelse, lydstyrken varierer med hastigheten, jo fortere jeg kjører, jo høyere lyd. altså vil lyden være minimal hvis jeg kjører forbi en hest i 20km/t. når den står parkert lager den ikke lyd.

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  18:39:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Hvet noen hvordan denne tingen merker at det er et dyr i nærheten?

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Jollypopp

Skrevet - 14/03/2006 :  19:22:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJollypopp  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

Det lurer jeg også på...

Ett menneske uten ironi er et menneske uten sjel. Et menneske uten sjel er et tomt menneske. Kan et tomt menneske kalles et menneske? Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/03/2006 :  19:42:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det lurer jeg også på...

Opprinnelig postet av Jollypopp

"sånn min varsler fungerer så går lager den lyd hele tiden mens bilen er i bevegelse" - skrev lucky june.

Lyden er på hele tiden mens bilen går. Vi mennesker hører jo ikke lyden, men dyr gjør det.
Kanskje litt dumt å kalle det lyd, men dyr har jo skarpere hørsel enn oss. Men det er jo en slags bølge som blir sendt ut.

Redigert av - Bustetrollet den 14/03/2006 19:42:57 Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  20:00:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det lurer jeg også på...

Opprinnelig postet av Jollypopp

"sånn min varsler fungerer så går lager den lyd hele tiden mens bilen er i bevegelse" - skrev lucky june.

Lyden er på hele tiden mens bilen går. Vi mennesker hører jo ikke lyden, men dyr gjør det.
Kanskje litt dumt å kalle det lyd, men dyr har jo skarpere hørsel enn oss. Men det er jo en slags bølge som blir sendt ut.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Åja, fikk ikke helt med meg det jeg

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  20:50:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

lucky june har litt skrivefeil her og der.
forklart på en annen måte; varsleren er avhengi av luftmotstand/trykk for å kunne gi lyd. styrken på motstanden regulere styrken på lyden.
mer motstand=høyere lyd=høres på lenger avstand.

men om det er samme type wenche snakker om vet jeg ikke.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  20:59:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg vet heller ikke så mye om tekniske info om denne vilt alarmen. Det var ei venninne av meg som snakket på det, og vi satt og diskuterte litt, og fant ut at denne alarmen måtte bli forferdelig irriterende for hester, hunder og alle andre dyr som ferdes ute. Skal søke litt rundt for å se om jeg finner mer informasjon om den jeg
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.