hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor viktig er salen i dressurridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvor viktig er salen i dressurridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 21/08/2003 :  15:43:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker som om folk er veldig uenige om hva slags saler som er gode å ri i. Jeg liker best å ri dressur i dressursal, men jeg kjenner folk som synes at det er ekkelt og uvant å ri i dressursal, og som helst rir dressur i sprangsal. Og så lenge denne salen ligger godt på hesten, og rytteren sitter godt i salen, så går jo det helt fint.

Problemet oppstår når rytteren IKKE sitter godt i salen, uansett hva slags sal det er snakk om. Å diskutere om en sal ER god å sitte i eller ikke, blir litt feil fordi en sal som er bra for en person kan være dårlig for en annen person.

Jeg for eksempel, sitter håpløst i en sprangsal. I alle fall hvis jeg har lange bøyler, og det har jeg når jeg rir på bakken. Men hun som eier hesten jeg har på for, sitter kjempefint i den samme sprangsalen som jeg sitter som en potetsekk i. Det ser helt magisk ut for meg, men sånn er det.

Altå: Salen må passe hesten, OG den må passe rytteren. Jeg mener at salen passer rytteren hvis
1) Rytteren sitter behagelig
og
2) Rytteren sitter riktig. Å sitte riktig, er ikke nødvendigvis det samme som å sitte behagelig. Riktig betyr at man kan sitte rett opp og ned med sjenklene på riktig sted, samtidig som man er avslappet i hele kroppen.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/10/2003 :  18:22:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Skulle bare legge til at jeg nå har skjønt hva dressursal _virkelig_ betyr for meg..Etter å ha ridd "dressur" i en sprangsal...
Det er omtrent det verste jeg har vært med på..(ok, det var en overdrivelse, men likevel)

Når jeg setter meg i en posisjon jeg føler er rett i denne salen så har jo bena ca null støtte, i og med at kneputene er skapt for bein med en mye mindre knevinkel enn det mine vanligvis har når jeg rir.
Samt at jeg føler det som jeg sitter "oppå" hesten, ikke nedpå hesten.
Salen er kjempegod å ri tur i, men den er skikkelig ille på banen, rett og slett.

Så hermed erklært, salen har enda mer å si enn jeg trodde!!

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.