hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kvalitet på salunderlag.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Kvalitet på salunderlag.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  09:58:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har en araber der salunderlagene veldig ofte sliter bort pelsen. Spesielt blir pelsen slitt i en strek der shabracken slutter bak salen, men også fremme nedover skuldrene.

Jeg har prøvd så og si alle shabrackene som Hööks selger. Alle dem har slitt på pelsen hans. Prøvde PolyPad (selv om jeg følte det ble stort og klumpete under salen), men den lå ikke roligt under trav/galopp.
Har også kjøpt fra www.skoies.no, men de jeg har derfra har også slitt på pelsen
Da jeg kjøpte den salen jeg nå har, kjøpte jeg også en ganske dyr shabrack fra saltilpasseren. Det er den eneste som ikke gnager! Og også den eneste som ligger godt opp i kanalen og gir god lufting mellom ryggen og salen.

Hva er deres erfaringer med forskjellige salunderlag?
Hvor har dere kjøpt underlaget, og hvordan ligger den i forhold til salens kanal?
(Noen som har samme problemet som meg? )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  10:11:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Syns dette hørtes merkelig ut? Har aldri hatt problemer med at salunderlaget har slitt bort pelsen på noen av de hestene jeg har hatt. Har brukt både billige og dyrwe schabracker, i forskjellig stoff. Får hesten din fort gangsår/bortslitt pels fra dekkener også?

Jeg har kjøpt en del slaunderlag fra Hooks, og aldri hatt noe problem med disse. det har vært bomullsscahbracker, aldri noe problem med disse:) Har også hatt noen fra skoies, i "semsket" stoff, disse har også vært veldig gode. Har aldri vært misfornøyd med noen av salunderlagene jeg har kjøpt, med unntak av ett, som jeg syns det var veldig rar fasong på. Måtte dra det så langt frem for at de hempene man skal tre gjorden gjennom skulle bli riktig i forhold til salen..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  11:09:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
På araberen jeg stelte før ble pelsen også slitt bort veldig på ryggen. Men jeg tenkte mer at det hadde med salen å gjøre.

Ponnien jeg har nå hadde noen klumper på siden og får å holde trykket fra salen vekke la vi en saueskinnspas mellom hesten og shabracken. (Slik at det ble hest - saueskinnspad - shabrack - sal). Kanskje det kan funke (gjerne uten shabrack også), en saueskinnspad må da være mykt nok for hårlaget.

Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  11:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester har forskjellig kvalitet på pelsen, og særlig vinterpels består av veldig porøse hårstrå. Derfor gnager ofte tekstiler mer på vinterstid. Tror nok det lureste du kan gjøre er å satse på underlag med god passform, og da er det ofte kvalitetsutstyr du må kjøpe. Selv sverger jeg til schabraker fra Equiline og Hansbo. Koster litt (400-500,-), men er vel verd prisen. Hansbo selges bl.a hos www.brumby.no og Equiline finnes i stoort utvalg hos www.equinet.nu . Her kan man designe sin egen med ønskede farger.
Redigert av - mint den 13/03/2006 11:37:51 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  13:05:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg er enig med deg, mint, i at det er forskjell på pelskvaliteten. Snakket tidligere med en araberoppdretter og ble gjordt oppmerksom på dette problemet. Ofte lyse eller hvite hester kan visst særlig ha dårlig pelskvalitet generelt, etterhva jeg har lært.
Wenche - ja han får slitt pels ganske fort av dekkener også. Men det hjelper en del om jeg er flink og bruker showshine i deler av pelsen, slik at den holder seg glatt.

Likte veldig godt den ene Hansbo-shabracken, så godt mulig jeg bestiller en slik eller to :o) Gjør ingenting om det koster litt, men greit og vite hva kvalitet det er og hvordan de ligger under salen :o)
Den jeg har nå som jeg kan bruke, kostet også mellom 400-500.- kr. Og den er vèl verdt hver en krone. Men siden saltilpasseren ikke har nettside eller noe, så er det ikke så enkelt og få bestilt uten og ringe og spør hva hun har osv..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  13:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både Hansbo og Equiline har utrolig god passform på sine schabraker. De er sydd slik at den ikke glir ned, men holder seg oppe i kanalen. Det som er viktig å kikke på når man kjøper schabrak, er om den er formsydd over ryggen. Altså at den er sydd opp BÅDE foran og bak. Noen er bare sydd opp foran, og derfor vil den gnage i kanten bak. Styr unna billige greier. Er som oftes ikke bra passform på.

Edit for å nevne at store schabraker ofte gnager foran ved skuldrene. Kanskje araberen din er såpass liten at du kan bruke str. ponny? Det ser også bedre ut :)

Redigert av - mint den 13/03/2006 13:17:02 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  14:14:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja, etter og ha kjøpt stadig billige shabracker i noen år (og flere 100-lapper fattigere) har jeg lært at de ikke har den gode passformen. At de skal være formsydd slik at de buer seg opp både forran og bak som du skriver. Men syntes at det til tider kan være litt vanskeligt og se om de sydd opp bak?

Min araber er en forholdsvis stor og kraftig gutt (men han er polsk da), men trekker ganske godt i størrelser. Bruker full til det meste foruten benbeskyttere, der må han ha cob. Men trenger full i saltunderlagene også.
Jeg har alltid kjøpt allroundshabracker, men ettersom jeg kjøpte meg dressursal ble den nye shabracken en dressurmodell. Noe jeg syntes funket godt
Kjøpte også en dressurmodell fra skoies, en billig utgave, men den gnagde så jeg tror nok jeg går for de mer dyre merkene neste gang.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  22:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig fornøyd med schabrakene jeg kjøpte fra www.tltrico.com myke og gode(syns jeg!) og stilige
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.