hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "milde artrose forandringer"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 "milde artrose forandringer"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Selameyjan

Skrevet - 09/03/2006 :  16:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding

Ville dere kjøpt en konkurranseponni hvor røntgen viser "milde artrose forandringer" på høyre bakbein?

Aldri hatt problemer med beina.

Ikke utslag på bøyeprøven på det beinet, men på høyre frembein (tåledd). Han skal bøyes på nytt, og hvis han fortsatt slår ut da, kommer vi nok ikke til å kjøpe ham uansett.

Men er de artrose-forandringene noe å bry seg om?
Er dette noe de fleste hester som har konkurrert litt har?
Eller kan man forvente at en hest skal være helt ren på røntgen?

www.selkie.no

xxxx

Skrevet - 09/03/2006 :  17:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vanskelig å si (du skriver ikke hvor gammel ponnien er), for man må liksom tenke helhetlig og så ta en avgjørelse.
Dette kan være ubetydelig for din bruk,men det kan også vise seg å bli et problem.

Det er vanskelig å finne hester som er helt rene på røntgen. Jeg tror jeg vil si umulig.
Jeg har bla. sett 3,5 åringer med <milde artrose forandringer> pga. for svak knokelbyggning som igjen var et resultat av for dårlig fôring som unghest. De er altså ikke ridd engang og blitt utsatt for hard trening,men alikevel syntes brusk-forandringer..

Men det som er poenget er jo hva som blir funnet.
Det er mye som kan komme frem på røntgen men som ikke behøver ha noen betydning så lenge hesten brukes fornuftig eller det er mer type "skjønnhetsfeil".
Men jeg tror jeg ville tenkt meg litt om hvis planen er å bruke ponnien aktivt noen år fremover.
For dette er det vi kaller "slitasjegikt" og det er blitt forkalkninger.Spørsmålet er ;hvor mye..

Generelt om atrose/forkalkninger/"slitasjegikt":
Artrose er destruksjon av leddbrusk pga. overbelastning og slitasje.
Ved artrose finner en ofte kjennetegn på betennelsesliknende tilstander i leddet.
Over tid er det vanlig med økende bruskslitasje, nydannelse av benvev og omfattende formendring og deformering av leddet.
Disse forholdene bekreftes vanligvis ved røntgenundersøkelser.

Nedsatt leddfunksjon og bevegelighet
De kliniske funnene er typisk nok smerter.I de tidlige fasene ved bevegelse (går urent etter feks. oppbøying) – senere også i hvile.
I langtkomne sykdomsstadier kan en se endring av leddkonturer.
Nedsatt leddfunksjon er et vanlig klinisk funn ved artrose.

Ved overbelastning eller skade blir nedbrytningen større enn oppbygningen
Hvis leddet utsettes for en større belastning eller bevegelse enn det tåler, oppstår en akutt betennelsesreaksjon med hevelse og smerte.
Det dannes stoffer som ødelegger brusken.
Brusken blir sprø fordi den ødelegges raskere enn bruskcellene klarer å fornye den.
Hvis prosessen fortsetter, oppstår kroniske, varige betennelsesforandringer i leddet.
Det oppstår en artrose.

Artrose er en kronisk forandring i leddet
Ved artrose forblir leddkapselen fortykket og vond.
Brusknedbrytningen fortsetter unormalt raskt, og til slutt er nesten all brusk borte.
Bruskens fjærende evne avtar, slik at underliggende beinvev blir utsatt for direkte trykk. Dette er smertefullt.

Det kalles forkalkninger/slitasjegikt
For å stabilisere leddet dannes derfor forkalkninger, beinpåleiringer rundt leddet.
Forkalkninger i seg selv gjør ikke vondt, med mindre de slår borti hverandre.
Men resultatet av artrose er et varig fortykket ledd, med nedsatt bevegelighet, som tåler svært liten belastning før det blir smertefullt.

Leddbetennelser som er forårsaket av en overanstrengelse eller en vridning/ forstuing, kalles ikke-infeksiøs artritt.
Leddet kan være varmt med større mengder leddvæske.
Hesten er vanligvis halt, og leddet er ømt når det bøyes opp.
Ved en lengre tilstand oppstår forkalkninger.
Disse blir oppdaget ved røntgen og heter som nevnt; artrose.
En akutt ikke-infeksiøs artritt kan i de fleste tilfeller bli helt bra, mens forkalkningene blir aldri borte ved en kronisk tilstand der det utvikles artrose.
Likevel kan en hest med moderate artroser i mange tilfeller fungere godt.

-Det er ved denne diagnosen mange velger å sprøyte hestene sine i leddet for å få de til å fungere til samme bruk liiitt lenger.
Personlig er jeg nok litt i mot det om hesten er gammel og har blitt brukt flittig. Et sted går grensa synes jeg da.
Nå finnes det imidlertid mye forebyggende mildere medisiner (feks. Cosequin,Cortaflex osv.),som ikke er så sterke og det kan jo være et alternativ om dette er et tidlig stadie og ponnien ikke er så gammel.
Jeg tørr ikke anbefale noe så lenge jeg ikke kjenner denne ponnien eller fortiden.
Dette var kun litt fakta om selve diagnosen-som kanskje kan være til hjelp.

Lykke til uansett!

Redigert av - xxxx den 09/03/2006 18:15:16 Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 10/03/2006 :  09:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk, In Nancyville, det var til hjelp.

Ponnien er 7 år, så den burde jo ikke ha slitasjeskader.

Veterinæren som tok bildene sa at dette var en "nydannelse"; så vidt jeg skjønner noe som kan ha oppstått fordi ponnien har blitt sparket av en annen hest på beitet, e.l.
Så har jeg fått en annen veterinær til å se på dem, og han beskriver det som milde artrose forandringer som kan ha klinsk betydning. Som jeg etter hvert har skjønt er dette en helt annen tolkning av det samme funnet på røntgenbildene. Så jeg skal be den første veterinæren se på dem igjen. Det må jo gå an å fastslå sikkert hva det dreier seg om?

Er det vanlig at man lar "sin egen veterinær" vurdere røntgenbildene?

Det var nemlig den veterinæren som tok bildene som sa dette til meg. Og hvis det virkelig viser seg at ponnien har slitasjeskader er det ganske skremmende å tenke på at det hadde jeg ikke fått vite hvis jeg bare hadde forholdt meg til den første veterinærens vurdering.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  12:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann

Er det meningen dere skal bruke ponnyen i konkurranser? Jeg ville ikke kjøpt en hest med disse forutsetningene hvis utganspunktet i kjøpet var at ponnyen skulle brukes i f.eks sprang. Prisen burde og være deretter hvis det skulle bli aktuellt for dere med kjøp.

Det er vanskelig når veterinærer uttaler seg ulikt. Dessverre har jeg opplevd at noen veterinærer kanskje ikke er like kyndige på enkelte områder som andre, og jeg har faktisk opplevd at noen har sagt at hesten min er 100% frisk ved bøying, mens andre dagen etter har ment at han var 2 grader halt. I slike tilfeller har jeg tilkalt en 3 veterinær og hørt på flertallet, samt fulgt magefølelsen og brukt normalt hestevett sjøl.

Det er veldig ekkelt å ikke vite hvem man skal stole på, og jeg har erfart at det lønner seg ofte med en "second opinion". Jeg ser du bor i Oslo, ble bildene tatt på Bjerke?
Forkalkninger kan jo oppstå av mange grunner, hard belastning, genfeil, spark slik du beskriver, feilskoing osv osv, så det kan jo oppstå i alle aldre, men forventes vel mer å finne på eldre hester.

Problemet er at det neppe går an å fastlå 100% hvilken klinisk betydnig det vil ha, veterinæren må anta. Og hvis dere kjøper ponnyen vel vitende om skaden, så vil det selvfølgelig ha betydning forsikringsmessig og problemer som evnt vil oppstå senere i forbindelse med skaden. Har hesten først utviklet forkalkninger så vil jo ikke disse forsvinne. Han kan være symptomfri, men bena vil ikke alltid kunne tåle mye belastning.

Det er mange ponnyer til salgs, og jeg ville satset på å bruke tida å finne en som har plettfrie røntgenbilder og er frisk ved bøying.

Hva er forresten prisantydningen på ponnyen? :)
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 10/03/2006 :  14:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien slo ut på bøyeprøven igjen, så vi kommer ikke til å kjøpe ham.
Veldig trist, for han virket perfekt på alle måter ellers, men vi tør ikke ta sjansen.

Bildene ble tatt i utlandet (ikke på Bjerke).
Begge veterinærene det dreier seg om var spesialister på hest. Kanskje er det ikke mulig å si eksakt årsaken til uregelmessigheter på røntgen.
Jeg er usikker på om jeg er klokere, eller mer forvirret enn noen gang, etter dette...

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  14:49:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er en klok avgjørelse å ikke kjøpe han. Det er et stort nok ansvar med hest i utgangspnuktet om man man i tillegg skal risikere å få en hest som ikke kan brukes til sitt formål.

Det er mange flotte hester til salgs, håper dere finner en frisk og perfekt ponny :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/03/2006 :  15:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selameyjan: Fornuftig gjort.
Jeg regnet med at den ville slå ut igjen,så derfor understreket jeg visse punkter i innlegget mitt også.
Men dere var fornuftige og ble ikke "blendet og forelsket".;)

Det kommer flere sjanser.
Om enn ikke med "plettfrie" røntgenbilder,så ihvertfall en som ikke har påbegynnende slitasjegikt.
Lykke til videre!

Redigert av - xxxx den 10/03/2006 15:30:18 Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 12/03/2006 :  17:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så du trodde den ville slå ut, In Nancyville
Du er ikke den eneste som har drevet med hest noen år, som har ment at det å vente i 2 uker i håp om at utslaget var borte var nytteløst...

Erfaringen viser kanskje at det er sånn, men jeg skjønner det ikke helt, jeg da. Det kunne jo bare ha vært en mindre tilfeldig skade
(som jeg skrev tidligere var ikke utslaget på samme bein som der hvor det antagelig var slitasjeforandringer, og heller ikke på det diagonale beinet)

Vi så på to ponnier som vi likte samme helg, hadde faktisk litt problemer med å velge dem. Så vi skal kjøpe den andre.
Hvis den er i orden på veterinærkontrollen, da. Jeg gleder meg veldig til den er over.

xxxx

Skrevet - 12/03/2006 :  19:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, de slår som regel ut igjen med så kort tid mellom bøyeprøvene.

Derfor understreket jeg også dette:
"Men resultatet av artrose er et varig fortykket ledd, med nedsatt bevegelighet, som tåler svært liten belastning før det blir smertefullt."

"Hvis prosessen fortsetter, oppstår kroniske, varige betennelsesforandringer i leddet.
Det oppstår en artrose."

-Altså,disse smertene blir ikke bare "borte" på så kort tid.

Redigert av - xxxx den 12/03/2006 19:24:24 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.