hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gratulerer med dagen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Gratulerer med dagen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

lino

» VIP

Skrevet - 12/03/2006 :  18:16:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

# 86 % av minstepensjonistene er kvinner.
Kvinner lever lengst, ergo flere kvinner er pensionister, tallet blir feil.

Opprinnelig postet av Lopke

Nei, du kan ikke tenke slik.
Minstepensjonistene er de som ikke har opparbeidet seg pensjonspoeng og dermed får minimumsbeløpet regjeringen har fastsatt.
Det har ingenting med levealder å gjøre.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  19:01:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ojojoj, batta. Du er modig
Jeg trodde egentlig aldri jeg skulle få høre at vi ikke trenger full likestilling, fra en kvinne. Jeg har alltid sett på det som en selvfølge.

Takker Full likestilling er ikke en selvfølge, fordi kvinner og menn er ulike.

Kopi av melding:

For å ta det med lønnen: dette handler like mye om kvinner som menn. Kvinner og menn bør ha lik lønn fordi: 1) de utfører en like god jobb 2) det finnes ingen gode, logiske grunner til at menn skal tjene mer enn kvinner 3) så lenge menn tjener mer enn kvinner har ikke kvinner og menn i parforhold samme muligheten til å være hjemme med barna.
Veldig ofte er det slik at kvinnen er hjemme med barna, fordi mannen tjener mest og familien har ikke råd til å være uten mannens lønn.

At kvinner og menn tjener ulikt, bunner vel mest i at de velger ulike utdannelser. Hvorvidt det er riktig at lønnsforskjellene mellom yrkene er så store, blir jo en annen sak, men man kan ikke tvinge menn og kvinner til å velge like yrker for å unngå lønnsforskjellene.

Kopi av melding:

Ja, kvinner og menn er forskjellige. I min verden handler likestilling om at menn og kvinner skal verdsettes for sine ulikheter, ikke bli mest mulig lik, slik jeg opplever at diverse kvinnegrupper som feks Ottar jobber for.
Kvinner kan være like gode sjefer som menn, og menn kan være like gode foreldre som kvinner.

Helt enig, og jeg sa da heller ikke noe annet?

Kopi av melding:

Jeg synes din tankegang om at så lenge du har nok til å leve et ok liv, er det ingen vits å jobbe for likestilling er temmelig egoistisk. Tror du likestilling utelukkende handler om Norge, eller Vesten?
Arbeid for likestilling handler minst like mye om "de fattige barna i Afrika", kvinner verden over som undertrykkes fordi de er kvinner, kvinner som daglig opplever vold fordi de er kvinner eller jentebarn som blir regelrett myrdet av egne foreldre fordi de er jentebarn. Er disse tingene noe du er villig til å akseptere?
Likestilling handler da vitterlig ikke bare om kvinner og kvinners rettigheter, men om et helhetlig menneskesyn der ALLE mennesker er like mye verdt, uavhengig av kjønn, farge, religion, fødeland osv.

Det var jo akkurat dette som var poenget mitt. Her i Norge har vi det ikke vondt som kvinner, og en markering av kvinnedagen for vår del er ikke nødvendig. Hadde denne dagen derimot dreid seg om likestilling mellom alle mennesker, hadde det blitt en annen sak. Jeg mener ikke at så lenge jeg har det bra, så er det samme for meg hvordan andre har det. I mine øyne har kvinnerfrigjøringsgrupper et egoistisk syn på verden når de kjemper for å få full likestilling mellom kjønn i Norge, mens det finnes folk i verden som sulter, tortureres, drepes og dør, mens vi fråtser i velstand; kvinner som menn.

Kopi av melding:

Tja, hva er grunnen til at vi ikke har like mange kvinnelige ledere som menn mener du da?
At ikke mange kvinner ønsker seg en lederstilling er feil. Alle kvinner ønsker nok ikke det, men ikke alle menn heller.
Scenarioet ditt om at alle foreldre reiser på møter i hytt og pine er ikke noe som kommer til å skje fordi 1) alle kan ikke være ledere 2) alle ledere er ikke dårlige foreldre. Tror du at dette man ser på film til stadighet, der foreldrene er på møter verden over og barna er overlatt til seg selv er realitet? Å ha en lederjobb er ikke uforenelig med å være foreldre. Faktisk har dagens ledere ofte langt mer fleksible arbeidstider og mer fritid enn andre ansatte, mye pga teknologien vi har tilgang på i dag. Man behøver ikke være i Kina for å ha et møte i Kina.

Selvfølgelig skjønner også jeg at dette "scenarioet" mitt aldri vil bli tilfelle, fordi verden aldri vil bestå av bare ledere. At ledere har mer fleksible arbeidstider er nok mye mulig, men ansvaret man blir pålagt, stopper ikke når man forlater arbeidsplassen. Har en mor som har vært assisterende leder på arbeidsplassen, og en far som har litt lederansvar på jobben, så jeg vet hva det innebærer. Begge har hatt mye mer "hjemmearbeid" i de periodene dette har vært tilfelle; ting som må organiseres og ordnes, må organiseres og ordnes. Hvis det ikke blir gjort i arbeidstiden, må det gjøres hjemme. Poenget mitt var at mange kvinner nok ikke vil påta seg ansvaret for en lederstilling på grunn av at det store ansvaret kommer i konflikt med ansvaret de føler overfor familie og barn.

Kopi av melding:

I Norge er vi dessverre langt fra full likestilling. Klart vi har kommet lenger enn for hundre år siden, men er det noen grunn til å slutte å jobbe for videre fremgang?
Og har vi likestilling når foreldren ikke tør ha barna sine i bhg der det jobber menn, fordi de er redd for pedofili? Eller når far ikke får lov til å være hjemme med sine barn fordi permisjonen er forbeholdt mor? Eller når kvinner så godt som alltid får den daglige omsorgen for barna ved en skillsmisse bare fordi det er sånn? En mann må (slik det oppleves for mange av dem) kaste bort et år av livet sitt på militærtjeneste, hvorfor må ikke kvinner det?
Likestilling handler ikke bare om kvinners rettigheter, selv om mange dessverre ser ut til å tro det.

Så hvorfor ikke opprette en likestillingsdag da? Og avskaffe kvinnedagen. Syns det blir for mye sutring fra kvinner om likestilling, og er fullt og rent på det hele med at menn også diskrimineres.

Kopi av melding:

Kanskje har du rett i at manglende likestilling handler om "morsinstinkter" og andre instinkter, men vi mennesker er heldigvis så priviligerte at vi kan overse de instinktene vi har som er helt på trynet. At ikke menn og kvinner skal ha like rettigheter er en av dem!
Opprinnelig postet av lino

Instinkter er ikke "på tryne". Man overser ikke instinkter. De er der for en grunn. Uten overlevelsesinstinktet hadde ikke menneskerasen vært tilstede i verden i dag. Uten paringsinstinkter hadde vi heller ikke vært her (og om man skulle overse dem, så hadde rasen snart dødd ut; sexualdrift = paringsinstinkt..). Uten morsinstinktet hadde vi ikke brydd oss om å gi barna våre mat; "jaja, ungen skriker, hva så?". Vi mennesker er så priviligerte at vi burde skjønne at instinkter ikke er til å fnyse av.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.