hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilken sal???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 hvilken sal???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2003 :  18:39:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
ska kanskje kjøp ei dølamær t vinter'n/vår'n, å lure på kolles sal æ ska kjøp... ska for d mæste ri på tur, litt sprang, dressur på bane... hadd tænkt å kjøp a m utstyr, men så fikk æ vessta at dennj sal'n dæm hadd ikke va så bra længer... så da lure æ på kozz sal æ ska kjøp . helst itj så dyr heller, hi itj akkurat flust m pæng...

mvh tone kristin

Mi

» VIP

Skrevet - 15/08/2003 :  23:39:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få en salmaker til å se på hesten din!
Til det du skal bruke hesten til, bør du jo velge en alroundsal!
Vil anbefale deg en griffin sal, har den selv og er storfornøyd!!
Ellers er det jo stubben og windsor saler som jeg syns er gode saler! =) Uansett, Lykke til!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/08/2003 :  00:33:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hEISAN.

Du må ha en sal med bred bom og det er det ikke alle syntetsaler som har.Problemet (som regel), er å finne bred nok bom da kaldblodshester sjelden har noe særli manke.Etter det du skriver ville jeg valgt en Allround sal.Kjøp heller en litt dyrere syntetsal enn en billig lærsal.En dårlig lærsal gjør større skade enn en "vanlig" syntetsal.Utviklingen innen syntetsaler er stor.De har måttet lage "bedre"saler for å få overbevist oss forbrukere at syntetsal er like bra som en lærsal.Tenk litt på det når du ser lær-sal pakketilbud,til 1000 lappen..
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  11:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Prøv å finn en lærsal,som er godt brukt,men som ikke er ødelagt på noe vis, å av god kvalitet... Å du bør også kansje skaffe en med breed bom til fjording da... hehe...
Allround sal, ville jeg valgt av type ihvertfall!
Kan få slike saler ganske rimelig :)
Lykke til med salkjøp!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 18/08/2003 :  11:13:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Jeg har to dølehester og har ikke saler til de som passer perfekt... De er så brede! På SVarten går det med en sal med vid bom hvis jeg ikke har voilock under( masse ekstra arbeid med salpussing...).

Men ser nå at Hööks har saler som er litt bredere, Griffin Haflinger, den er x-bred( 33cm)og tilpasset hester med lav manke. SÅ jeg vurderer å kjøpe den, det er en syntetsal med lærlook.. Fine saler, har sett de i virkeligheten.
Problemet med dølehester er at de er så brede at man ofte må ri uten salteppe, og da må man jo pusse salen oftere, salteppet er jo der egentlig bare for å holde salen ren( salen skal passe 100% uansett, man skal ikke rette opp feiltilpassede saler med pader og voilocker..)

Hvis du har råd tror jeg du bør kjøpe en ny sal som ikke er formet etter andre hester, men du bør ha mulighet til å levere salen til bake hvis den ikke passer.

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  11:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har to dølehester og har ikke saler til de som passer perfekt... De er så brede! På SVarten går det med en sal med vid bom hvis jeg ikke har voilock under( masse ekstra arbeid med salpussing...).
<- av Cecilie M.

Du burde -aldri- ri med en sal som er for trang! Da er det bedre med en for stor sal og du legger på heldekkene pad som er formsydd! Det finnes saler som passer dine og. Grunnen til at du ikke må finne på å ri med for trang sal er at hesten din vil få muskelsvinn i ryggen og den vil senke ryggen. Dermed vil ryggkotene i ryggraden trykkes sammen. Dette gjør vondt!
Ri uten noen voilock eller sjabrack er heller absolutt ikke å anbefale. Grunnen til at man faktisk skal ri med nettopp voilock/sjabrack er jo for at smuss/svette ikke skal trekke inn i stoppingen. Skjer dette blir den hard og klumpete og du må omstoppe salen din minst 2 ganger i året.

Så, hvis du har muligheten så få en saltilpasser (som er utdannet innen det...) til å komme hjem til deg for å se på hestene dine.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.