hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva gjør jeg galt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hva gjør jeg galt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  21:11:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
ridde da hesten min i går, og han har kommet seg veldig bra på disse mnd, som i og for seg er veldig bra..
men nå de to siste gangene har han begynt å krangle med meg,..
altså jeg vil flytte han 1 steg til siden, altså rir litt innenfor sporet og vil han skal ut på sporet igjen, han nekter plent, og fyker inn på sporet lenge etter vi skulle dit, og da prøvde jeg å dytte han ut igjen, og da blir han illsint på meg og går opp på to..ikke mye men litt..

han har gjort dette her før, altså selve øvelsen, vi rir ikke en direkte sjenkelvikning, men en start å flytte seg for sjenkel, og det er jo snakk om 1 steg til siden...

hva gjør jeg galt siden det skjærer seg sånn?

må legge til at vi ikke gjør dette noe ofte, kanskje 1 gang på en langsiden..og aldri på hver økt..

oleo

» VIP

Skrevet - 06/03/2006 :  21:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei..
ridde da hesten min i går, og han har kommet seg veldig bra på disse mnd, som i og for seg er veldig bra..
men nå de to siste gangene har han begynt å krangle med meg,..
altså jeg vil flytte han 1 steg til siden, altså rir litt innenfor sporet og vil han skal ut på sporet igjen, han nekter plent, og fyker inn på sporet lenge etter vi skulle dit, og da prøvde jeg å dytte han ut igjen, og da blir han illsint på meg og går opp på to..ikke mye men litt..

han har gjort dette her før, altså selve øvelsen, vi rir ikke en direkte sjenkelvikning, men en start å flytte seg for sjenkel, og det er jo snakk om 1 steg til siden...

hva gjør jeg galt siden det skjærer seg sånn?

må legge til at vi ikke gjør dette noe ofte, kanskje 1 gang på en langsiden..og aldri på hver økt..

Opprinnelig postet av kross

Skjer det samme på begge sider eller er det en side/samme side som er problemet?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  21:56:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
mener å huske det skjer på begge sider, han er stivere på høyre det jeg..
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/03/2006 :  22:51:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har han reaget slik på samme øvelse tidligere?
Har du noen steg innafor sporet før du rir ut igjen. Kan jo være han blir forvirra hvis du rir ut igjen for fort.
Regner med at du "åpner" for han ut mot sporet. Altså at du flytter utvendig sjenkel, slik at han ikke får press fra begge sider. Overdriv gjerne dette i begynnelsen, ta utvendig sjenkel tydelig ut fra magen hans, slik at han får følelsen av det er åpent den veien.

Hvis du er sikker på at du ikke forvirrer han på noen måte er jeg litt usikker. Du bør iallefall prøve som beste er å overse tullet hans. Bare ri videre som om ingenting har hendt. Hvis du stopper opp i arbeidet hver gang han skaper seg kan han fort finne ut at det er en fin måte slippe unna på...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 07/03/2006 :  08:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten din reagerer så kraftig, noe som jeg forstår av hva du beskriver er uvanlig for han, er det nok noe som føles ubehagelig/vondt. Prøv å ri på en volte og flytt bakparten litt ut av volten. Reagerer han på samme måte da? Kanskje salen hindrer han? Eller det kan hende det strammer litt i den ene delen av bakparten slik at det er vondt for han å bevege bakbenet under seg, eller det kan sitte i motsatt sides bog. Dette kan skyldes stiv- og stølhet, som bare må ris forsiktig av, eller det kan være alvorligere ting. Du må nesten bare gå forsiktig frem, og se an situsjonen. Hvis det ikke gir seg bør du få han undersøkt av vet/eguiterapeut. Det viktigste er å ikke overse hans uvanlige reaksjon. Da prøver han å fortelle deg noe. Vær rettferdig mot han, og prøv å forstå.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/03/2006 :  11:05:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når hesten din reagerer så kraftig, noe som jeg forstår av hva du beskriver er uvanlig for han, er det nok noe som føles ubehagelig/vondt. Prøv å ri på en volte og flytt bakparten litt ut av volten. Reagerer han på samme måte da? Kanskje salen hindrer han? Eller det kan hende det strammer litt i den ene delen av bakparten slik at det er vondt for han å bevege bakbenet under seg, eller det kan sitte i motsatt sides bog. Dette kan skyldes stiv- og stølhet, som bare må ris forsiktig av, eller det kan være alvorligere ting. Du må nesten bare gå forsiktig frem, og se an situsjonen. Hvis det ikke gir seg bør du få han undersøkt av vet/eguiterapeut. Det viktigste er å ikke overse hans uvanlige reaksjon. Da prøver han å fortelle deg noe. Vær rettferdig mot han, og prøv å forstå.

Opprinnelig postet av mint

Enig i dette. Men det kan også være du som blokkerer noe, enten hans skulder fremme, hans innvendige bakben eller hans utvendige side. Prøv å være ¨passiv¨ med din utvendige side, gi han tøyle og godt med ettergift på innsiden. Ikke vri bekkenet ditt for mye, sitt rett over hesten, gjør sjenkler lang og dyp og gjør det bare litt vanskeligere for han å bli. Bruk oversjenkel og tykkleggen i selve vikningen...ikke helen, da helen lett kryper oppover når man fikler med akkuratt slike ting.

Lykke til.......

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  11:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor ofte trener du han? Kan være han er inne i en vekstperiode, og synes du krever for mye av han. Han er jo ganske ung enda, og fjordinger vokser lenge.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  19:15:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg trener han ca annen hver dag, litt forskjellig hva jeg gjør..
ridde på tur i dag, og da kunne jeg flytte han litt til siden..
tenkte på det med salen jeg også...
han er veldig stiv, det vet jeg..
skal prøve å flytte bakparten i en volte..

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/03/2006 :  20:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du ikke fått seg ny sal nå nettopp? Sikker på at det ikke er den da?

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  20:39:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jo har det, ar tenkt det selv.skal høre med instruktøen min og høre hva hun sier..
kan få byttet bommen i salen...
skal få sjekket opp dette med salen hans..han pleier jo ikke være sånn..
han har steilet en gamg før, men da skremte instruktøren min han ved å passere han med et greip så han skvatt, men aldri ellers..

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.