hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sal til unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sal til unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lopke

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  15:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal kjøpe ny sal nå (tror jeg) men hva gjorde dere med unghest 2-4 år som måtte kjøpe ny sal til hesten??, (sal pleier som regel ikke å følge med den aldersgruppa :)
Kjøpte dere en billig sal til 1500 til å trene med til hesten var vandt med sal og lettere innridd eller kjøpte helt ny dyr dressursal til unghesten fra starten?

.. det siste virker nemlig ikke så logisk i mine ører pga vekst og muskelsetting. Men jeg må jo ha en sal å trene med, også under innridning.

slettet1

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  16:20:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Når jeg skal begynne trening/innridning ved min hest så kommer jeg i første stund kjøpe en veldig bilig ponni pute eller syntetsal sånn at han kan slippes ut i lufte gården med den aller første gangen. Så vil jeg derette kjøpe en sal med luft som jeg kan selv stille etter hester som han vokser seg større. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  19:48:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg har en billig sal til min en wintec modell..han endrer veldig fasong så ser ikke nødvendigheten med å kjøpe en dyr sal akkurat nå..men skal ha en annen når han er litt eldre..
med min fulgte det med sal, men den passet overhode ikke så det støver ned på loftet i stedet..

edit: salen er ikke ny men brukt :)

Redigert av - LivogZara den 01/03/2006 20:15:29 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  20:12:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke kjøpt en ny billig-sal, da disse ofte er harde, dårlige, ujevne i stoppen osv. Jeg ville heller kjøpt en brukt sal av godt merke til en rimelig penge, og så brukt denne til hesten hadde fått muskler i ryggen og det var på tide med forrandringer.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  20:16:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg hadde ein sal frå gamle hesten som passet i begynnelsen. For eitt år siden kjøpte eg så ein brukt kieffer dressursal som eg har brukt. Har no kjøpt ein ny brukt sal (globus dressur) som eg bruker på hesten min som no er ridd i ca litt over 1,5 år og nærmer seg 6år.

Kunne ikkje tenkt meg å kjøpe billig ny sal. Da er det bedre med ein brukt sal med litt kvalitet.

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  09:19:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Hva med å kjøpe en bomfri sal (f.eks Cheyenne)? Jeg har en som jeg bruker på tur og på unghestene den første tiden, og er kjempe fornøyd! Koster ikke så altfor mye heller!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  09:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med Wintec som du kan bytte bomstr på`
Så kan man tilpasse ettersom hesten vokser til og legger seg ut og heller kjøpe "drømmesalen" når den er ferdig utvokst?

Skal være greie å bli kvitt igjen også de.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 02/03/2006 :  11:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at man faktisk ikke skal bruke dressursal på unghester, tidligst når de er 5-6 år. Har med ryggmuskler og hvordan salen ligger på hesteen. Er noen år siden jeg hørte det, så jeg har glemt litt av grunnen.
Ville nok ha kjøpt en litt kvalitetssal fra salmaker uansett. De fleste salmakeren kan ta sal i bytte eller hjelpe deg å selge den når den tid kommer, eller tilpasse salen.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  12:16:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke se deg blind på at Wintec har utskiftbar bom iallefall... Den blir svaiere jo bredere bommen er, så plutselig kan du ha en sal som ikke passer likevel.

Prøv å finn deg en brukt sal eller bomfri. Men pass på å padde bomfrien godt, særlig Grandeur pad'en er veldig tynn... Jeg ville iallefall lagt ned penger i de første salene, da en sal som ikke passer til unghest kan gi ganske stygge følger (Tro meg, jeg vet. Jeg sliter med det...)

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 02/03/2006 :  15:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig, kjøp heller en bra bruktsal som kan stoppes om og evt selges senere enn å legge penger i en sal som potensielt kan skade hesten! det fins etterhvert en del greie saler som kan forandres bomvidde på, f.eks kiefferl, passier og bates. har selv unghest på fem år, har byttet sal allerede, har nå en passier optimum som ligger supert på hesten og jeg har merket forskjell bare på noen få mnd. desverre er setet litt stort til meg 17,5 så jeg ser meg om etter en liknende med mindre sete etterhvert... skal jo passe både rytter og hest

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  11:52:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Var på kurs med Jacob Kjelland, og han anbefalte ikke saler med utskiftbar bom pga at salen blir ustabil på hesteryggen! Disse salene kunne ikke sammenliknes med saler med hel bom!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  02:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fått veldig mange gode forslag her og har muligvis en sal på hånd fra DK, MEN jeg har blitt litt forelska i wintec pro stock salen. Noen som kjenner til denne? ja den har luftputer og bommen kan sikkert endres men virker veldig fristende fordi det er en tursal jeg kan bruke altid, også etter kjøp av min kommende dressursal, den tåler all slags vær (og jeg bor på vestlandet), den er tror jeg veldig behagelig å sitte i, blir bla.a brukt også til handikapridning, ikke faste stigremmer, forandrer seg etter hesten, veier ikke mye, blir anbefalt til unghester, pris i Norge 10.500 men kan få den fra England til halv pris. Og så synes jeg den er pen :)
denne

Ka dere trur?? (sa dansken som prøver å lære nordlænding)

Redigert av - Lopke den 04/03/2006 02:07:11 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.