hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekkenbruk etter barbering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Dekkenbruk etter barbering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Eli K

» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  13:25:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pga våteksem har jeg måttet barbere nordlandshoppa mi. Jeg har aldri brukt så mye dekken på hestene mine, mest regndekken når været har vært skikkelig jævli, derfor vet jeg liksom ikke hvor mye jeg skal kle på Carmen nå?
Hun hadde skikkeli tykk pels som jorde at det ble for varmt for henne å stå på stall, hun har derfor gått ute døgnet rundt de siste tre mnd. Vi bor ganske høyt (nesten i fjellet) og i morgest var det -20grader.
Hvor mye dekken bør hun bruke ute og inne?
Jeg er heldigvis hjemmeværende og kan følge med om hun fryser

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  16:41:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvor mye har du barbert? Hvis det er hele hesten syntes jeg du må kompensere pelstapet med en godt ulldekken og gjerne regndekken oppå ute. Hvis du ikke har barbert hesten på ryggen holder hun nok varmen litt selv, men med "nakent" kryss fryser hesten lett.
Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  17:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hele hesten er barbert. I går da det var -7grader ca fikk hun på et tykt stalldekken å vinterdekken utenpå, men utpå ettermiddag stod hun å skalv. Hun ble satt inn på stallen da!
I dag var det -20grader da hun ble satt ut og fikk på seg ei dyne som jeg trakk helt opp til ørene (festet den i grima) et tynt stalldekken for å holde dyna på plass, tykkt stalldekken og vinterdekken ytterst. I dag er det kaldt men heldigvis vindstille, men visst det blir -10grader +vind blir det jo skikkeli kaldt og surt...hvor mye skal jeg kle på ponnien min da??
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  17:48:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
det er ofte varmere med 1 tykkt dekken en maange "halv tykke". hadde jeg hvert deg hadde jeg invistert 2-3 tusen kr i et godt, tykt, vanntett, vindtett og solid thermo dekken muligens med hals. så holder det kanskje med et ulldekken og regndekken utenpå når det er varmere en -10, det kommer an på hesten selfølgelig..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  12:25:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Helt enig med Mariie her!
Stjerneskudd er barbert, og han bruker kun ett dekken, men ett SKIKKELIG et. Er det ekstra kaldt som nå, har jeg ett ulldekken under.

Stina

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  14:43:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med de andre her som sier det er best for hesten med 1 skikkelig dekken enn tusen andre...dessverre er det mange som HAR 1 bra dekken som bruker 4 under det igjen...at det går an:-/ Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  17:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her- ikke bruk lag på lag! Hesten skal jo helst klare å røre på seg også

Da Bajass ble barbert for maaaange år siden på denne tiden av året stod han ute med et godt foret vinterdekken som også var vanntett! Inne hadde han et litt tykt stalldekken- thats it Og han overlevde fint....

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  17:21:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke glem at det må være luft for å varme. Derfor varmer votter bedre end hansker.. trange sokker i slalomstøvler blir iskalt hvor tynnere sokker og litt luft blir varmere. Det samme med dekken. 3 lag på lag blir kaldere uten luft og tyngre end et tykt godt vinterdekken med bevegelsesfrihet. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  16:40:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Men om det er kaldt så kler vi på oss flere lag med klær. Om det er nok luft mellom dekkene så er det vel ikke farlig? (Isabell som sa det her når vi snakka om det idag)
Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 02/03/2006 16:51:53 Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 03/03/2006 :  10:55:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det mener egentlig jeg også ja! Men når man tar på flere lag er det uhyre viktig at plaggene ikke er for små, det må komme masse luft imellom lagene. Når det var -20grader nå gikk Carmen med stalldekken innerst. ei dyne som jeg festet fast i grima for å varme halsen å vinterdekken ytterst! Å da var hun varm og god hele tida! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  11:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste gode dekkene er laget for å puste. For at evt svette også blir transportert ut av dekken. En svett kald hest er heller ikke bra. Tre dekkener høres ut som og smøre smør på smør for meg. Et ordentlig vinterdekken burde være varmt nok for en hest i kulda. Da mener jeg ikke barberte hester.. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  15:44:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Men siden Carmen er barbert syns du det da er ok?
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  17:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri barbert noen av mine hester, men ser poenget i når du tar vekk isolasjonen som hesten selv produserer for å holde seg varm må jo dette erstattes med noe. Vi kan jo heller ikke gå nakne rundt i kulda. Men 3 dekkener er stadig for mye etter min mening, et skikkelig kvalitetsdekken mot vinter burde holde hesten god og varm, med tanke på at de fleste hestene går uten dekken her hos meg. Fryser hesten stadig så legg et ulldekken under for det puster. Men 3 dekkener viker stadig uøkonomisk og uten sin hensikt spør du meg. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  17:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og fryser hesten med 2 dekkener ville jeg virkelig revurdert å barbere den neste vinter! Blir hesten så svett at det er generende og allikevel sliter med å holde varmen med et godt vinterdekken ville jeg heller tenkt over mosjoneringen.. kanskje det kunne være noe i det? Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 03/03/2006 :  22:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er egentlig enig med deg Lopke! Jeg hadde ikke lyst til å barbere Carmen men var nødt til det pga at hun hadde fått fuktighetseksem som klødde noe aldeles forferdelig! Carmen bruker vanligvis minimalt med dekken (regndekken i skikkeli drittvær) og går egentlig ute døgnet rundt, derfor hadde jo hun en skikkeli thermopels før barberingen! Da vi bare 2dager etter barberingen fikk en nattetempratur på -31grader måtte jeg kle på henne godt når hun stod ute! Hadde ikke råd til et dekken til flere tusen kroner dær å da, men kjøpte ei dyne som jeg sydde fester på slik at det fungerte som halsdekken. Nå når det er "normal" vintertempratur på -10 -15grader har hun kun på stalldekken og vinterdekkenet sitt, og holder seg god og varm. Jeg synes også det er litt råflott visst jeg kjøper et supert dyrt vinterdekken til en hest som egentli ikke er en "dekkenhest". Håper at dette er første og siste gang at Carmen MÅ gå konstant med dekken......hun trives best med å gå ute døgnet rundt, liker ikke å bli pakka inn i dekken å satt på stall hver kveld! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  01:31:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja da forstår jeg bedre. Hadde nok gjort det samme som deg da i denne litt spesielle situasjonen. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.