hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Zink-mangel.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Zink-mangel.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  09:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg var på kurs i helgen møtte jeg to veldig hyggelige mennesker,som også var fôrforhandlere.
Vi pratet om diverse interessante temaer (de sa hestem min var flott,jeg var enig..)

Jeg fortalte at jeg hadde forsøkt den ene kraftfôrvarianten de solgte men at dyret nektet å spise det.
Svaret sa de var at det var et svært høyt innhold av Zink i fôret og da det var lett å se at min hadde zinkmangel var nok dette årsaken.

Jeg vet jo at Zink smaker helt uappeguffelig om man mangler det,så den logikken følger jeg men...

Svært mange norske hester hadde dette problemet,da det var veldig lavt innhold av zink i norsk fôr.Løsningen var å kjøpe Zink av dem og i tillegg (self) gå over til deres fôrtype som var rett balansert (men dobbelt så dyr)

Har nå søkt både her og der for å finne noe om dette problemet,uten å bli veldig mye klokere.
Har lett etter litt andre kilder enn akkurat denne fôrprodusenten,da jeg gjerne ville ha et litt mer nyansert syn på greia.
Kom frem til at de TRODDE at mangel på Zink kunne være årsak til eksem på Islandshest,men dette har vist seg ikke å stemme.(Dyret har ikke eksem)
Er kun at zinken konsentrerer seg på de steder i kroppen der den trengs ved feks eksemutbrudd.

Symptomer på zinkmangel og evt skadevirkninger ved overdosering (på hest) sliter jeg med å finne.

Etter disse 3 metere med innlegg...HJELP!
Noen som vet noe?
Erfaringer?
Symptomer?
Prøveresultater?

Mangelen kunne visst påvises,men da kun ved blodprøve sendt gjennom dem til analyse i Tyskland...Pooni har jo tatt vanlige prøver,intet nevnt der.
Er dette virkelig et vanlig problem som norske veterinærer ikke er obs på eller har jeg blitt "offer" for noen (veldig trivelige) men dyktige "selgere"?

www.forum-hest.moo.no

lucky june

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skal på kurs om foring denne uka, så da skal jeg ta det opp. også får du rett svar:) neida, men det er interessant (og viktig?) å høre forskjellige meninger.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Supert! Takk!
(Så lenge det ikke er kurs med representanter for dette fôrslaget da...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan spørre om han er en forhandler i forkledning;)

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:31:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvilket forslag representerte de?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/02/2006 :  11:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror Zink er litt undervurdert ja,eller så er man kanskje ikke kjent nok med innholdet/balansen i foret sitt og hvorfor hesten trenger det den gjør.
For en stund siden skrev jeg litt om det med zink her på mixen,men jeg husker ikke helt hva temaet var (høver,pels ellers så var det dårlig hårvekst..?).
Fikk ihvertfall ingen tilbakemeldinger da, så jeg satt igjen med følelsen av at dette var uinteressant...

Om man har hest som til stadighet spiser mye leire,jord,hestemøkk osv. sies det at det er pga. en generel mineral-mangel (selen, magnesium,zink, jod, kalium, kalsium,svovel, mangan, natrium, kobber og jern.

Dette skyldes i utgangspunktet at hesten får i seg for lite salt,har jeg fått opplyst.
Saltsyre behøves for å kunne frigjøre mineraler som allerede er i foret, slik at de lettere tas upp i tarmen.
Stress er også en viktig faktor at hester får Zink-mangel.
Kroppen danner da bla. et antistoff som bryter ned Zinken.(Kort fortalt.)

Mangel på Zink resulterer i at immunforsvaret ikke fungerer.
Zink er også veldig viktig for kroppens egne hormoner og derav fruktbarhet.

Om en hest har Zink-mangel er det følgende symptomer en kan kikke etter:
* Matt og glansløs pels
* Hud og hårproblemer
* Sorte hester får lett flassing ved halen og flass i pelsen.(Dette kan igjen utvikle sommereksem)
* Mottagelig for stadige infeksjoner (herpes,forkjølelse osv.)
* Sprukne/sprø høver
* Mugg
* Fruktbarhets-problemer
* Vorter

-Dette er veldig kort fortalt,mineraler mht. fôr er jo et stort tema hvor "det ene drar det andre med seg".
Balanse i fôrplanen og ikke noe stress/for store påkjenninger, er vel nøkkelen til en frisk hest.
Man skal styre unna for mye proteiner,korn (havre osv.),i kraftforet og heller fore rikelig med råfiber.

edit pga. leifs..

Redigert av - xxxx den 28/02/2006 11:50:27 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  11:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fåes det Zink tilskudd til hest? og hvilke produkter anbefaler du? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/02/2006 :  11:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri behøvd å gi Zink tilskudd så jeg kan da heller ikke anbefale noe spesifikt.

Men jeg vet det finnes mye på markedet,som feks. Hesta Plus Zink (tror det egentlig er tysk), St.Hippolyt Hestamix classic, Micro Vital, Blue Hors osv. osv.
Man får bare søke på disse eller på <Zink tilskudd hest>,så dukker det nok opp en del.

Redigert av - xxxx den 28/02/2006 12:03:27 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  12:57:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Vil veldig gjerne vite hvilken forhandler dette var... Jeg har mine mistanker men vil gjerne ha de bekreftet. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  13:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil veldig gjerne vite hvilken forhandler dette var... Jeg har mine mistanker men vil gjerne ha de bekreftet.

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Litt treg m svare.
Måtte ut og ta meg av den zink.manglende ponni'n.

Det var ST.Hippolyt...

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  13:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Om man har hest som til stadighet spiser mye leire,jord,hestemøkk osv. sies det at det er pga. en generel mineral-mangel (selen, magnesium,zink, jod, kalium, kalsium,svovel, mangan, natrium, kobber og jern.

Mangel på Zink resulterer i at immunforsvaret ikke fungerer.
Zink er også veldig viktig for kroppens egne hormoner og derav fruktbarhet.

Om en hest har Zink-mangel er det følgende symptomer en kan kikke etter:
* Matt og glansløs pels
* Hud og hårproblemer
* Sorte hester får lett flassing ved halen og flass i pelsen.(Dette kan igjen utvikle sommereksem)
* Mottagelig for stadige infeksjoner (herpes,forkjølelse osv.)
* Sprukne/sprø høver
* Mugg
* Fruktbarhets-problemer
* Vorter

Balanse i fôrplanen og ikke noe stress/for store påkjenninger, er vel nøkkelen til en frisk hest.
Man skal styre unna for mye proteiner,korn (havre osv.),i kraftforet og heller fore rikelig med råfiber.

edit pga. leifs..

Opprinnelig postet av In Nancyville

Takker og bukker.
Nå ble jeg litt klokere...og samtidig langt mer forvirret.

Eneste som med god vilje og innlevelse KAN stemme på dyret er at den flasser under manen på venstre side.
Hmmm...
Nå har jeg regnet med at dette skyldes at mamman hans er lite flink m puss og stell om vinteren (utestall frister ikke til lange groomingsessions) men...?
Nå er den ikke sort da..

Fruktbar er den (hoppene fra i sommer ER med barn)
ingen vorter,ingen mugg...ikke noe forkjølelser eller annet snusk...

Fredelig liv med lite stress.Ikke mye reising og mas nå på vinteren.
Grovfôrbasert diett. Gir lite kraftfor...(ca 1 kg pr døgn)

Hmm...
Hva er farene ved evt overforing?
Er det farer?

Edit for å legge til: Får sine 30 - 50 g havsalt om dagen i foret.
Har i tillegg saltsten,men den er ikke så populær...
Bytter ut saltet m elektrolytter i sesongen når det blir mye svette,reising,damer o.l.

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 28/02/2006 13:16:49 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  13:26:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke jeg skal si på et offentlig forum om hva jeg mener om St. Hippolyt og ikke minst hva jeg mener om seriøsiteten til importøren i landet her.... Men ja det var de jeg trodde det var. Jeg er grunnleggende uenig i flere ting de sier, og jeg har forsøkt å stille kritiske spørsmål i forsøk på å forstå de bedre, gang etter gang, jeg har aldri fått et svar...Dog kjenner jeg noen som har spurt om hvor de kan kjøpe noe, og da er det svar å få.

Før du går til anskaffelse av dette dyre fôret anbefaler jeg deg å søke på heste-nettet.dk etter st. hippolyt. Der er det mange erfaringer, både positive og negative. Jeg tror det ersånn at etter kl 22 eller 23 så søker den i hele forumet mens før det så er det begrenset eller noe.

Sånn generelt om tilskudd: les på pakken hvor mye det inneholder av det du trenger. Dessverre er det mange ting du må gi en halv pakke om dagen av for å dekke opp for dette det skal gjøre. Særlig gjelder dette elektrolytter. Vær skeptisk.

Og generelt om utenlandsk fôr. Selv om det passer ypperlig til en engelsk hest med engelsk høy/halm; det er ikke 100% sikkert at det passer våre norske forhold. Enhver seriøs importør bør kunne hjelpe deg og bistå dine spørsmål, også de kritiske. Be om en oversikt over hvor mye heten får i seg av de ulike mineraler/vitaminer etc med den foringen de anbefaler. De DYKTIGE og SERIØSE fôrfolkene vil bare bli glade for din interesse og ditt engasjement og møte dine kritiske spørsmål med en seriøs interesse, samt finne ut det de selv ikke skulle sitte på av informasjon.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  14:51:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk xxxoooxxx.
Er vel noe av den følelsen jeg sitter med selv.
Har jo vært i kontakt med flere av forhandlerne av disse produktene og det er litt begrenset hva de har å komme med av informasjon.

Uttalelser som "Han som har utviklet det var en av de beste kuskene i verden" hjelper ikke så mye på troverdigheten for meg...
Dyktig kusk vil ikke automatisk si dyktig på for.
Også er det dette med utenlansk da...

Nei,skal vel lese litt i kveld!
Så får jeg se om det hjelper litt på kunnskapen.

Nå så jo jeg hestene til forhandlerne selv...og kunne sammenligne hold,pelskvalitet.kondisjon med min egen.
Det var interessant det også

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 28/02/2006 14:52:54 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/02/2006 :  15:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med xxxoooxxx, bruk seriøse forhandlere.

Men Kurre,må du egentlig bruke Zink-tilskudd tror du? Jeg er ingen forekspert men har lært mye om foring opp igjenom åra for jeg har hatt så mange forskjellige hester. Men uansett hvilken hest har jeg erfart at de er enklere enn oss i matveien.De er ikke "konstruert" for å spise masse forskjellig "tjafs" eller slurpe graut med "kanel og sukker på".
De er gressetere.

Jeg personlig da, er av den oppfatning at jo enklere forplan jo mindre ståk.
Har du en velbalansert forplan og i utgangspunktet en normal frisk hest synes jeg det er tull som mange gjør, å dytte i hesten det ene tilskuddet etter det andre "i tilfelle" osv.

Masse godt høy og en dæsj kraftfor med mye fiber (for å få best fordøyelse og opptak),bør holde til en hest som er i lett bruk.
Det eneste hesten min får av tilskudd (og det har vært med de andre også), er 1 beger daglig med vit./min.tilskudd fra Fk pga. at jeg ikke gir nok kraftfor slik at det behovet dekkes.
Thats it, og fullblodsen er et godt eksempel på at det holder.

Han er i utgangspunktet en typisk mer "tung-foret" hesterase,men med godt høy som er rikt på mineraler som magnesium osv. dekker og stabiliserer det meste seg på en naturlig måte.
Han får kun en drøy liter med Spillers kraftfor (fiber/urte typen) i døgnet og det er en fin match. Det funket kjempebra på quarteren min også.

Jeg tror heller ikke at det er tilfeldig da at hesta mine ikke gnager på boksene/stallinnredninga eller tygger gjerdestolper ute.Ikke spiser de hestemøkk heller.
Jeg tror det skyldes at deres mineralbehov er dekket og det er stabilt,for jeg endrer svært sjeldent på innhold og mengde.
Da får ikke hester plutselig behov får å gnage på noe heller,selv ikke om vinteren.

Personlig tror jeg de fleste som har friske hester som brukes normalt ikke trenger Zink tilskudd hvis grovforet er bra og man gir nok..
Da skal tarmene ta opp zinken som er i foret fra før.
Og i ditt tilfelle Kurre (som allerede forer vettu), tror jeg dette kan løses på en billigere og enklere måte ved å evt. bare bytte til et annet kraftfor som gir en bedre fordøyelse.
Poenget ved foring er jo å få hesten til å nyttegjøre seg maten,og er foret bra (da inneholder det nok mengder Zink), trenger man ikke 10 forskjellige slag.

Redigert av - xxxx den 28/02/2006 15:31:28 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  15:34:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel,jeg trodde jo at jeg foret greit og at Kurretingen var frisk og sunn...helt til den altså tydelig led av zink-mangel.

Nå skal jeg innrømme at jeg nok heller tilbake til min opprinnelige teori at flass på venstre side ved manken under manen skyldes sløv pusser og ikke zink...

Bytte til kraftfor som gir bedre fordøyelse...det er en tanke!!
Type?
Er jo bare hingsten som får noe. De to andre får et par never for å ha noe i krybba når de kommer inn og å ta tilskuddet med...

Kjører jo ganske enkelt nå og det har igrunn funket fint.
(Annet enn at de er ekkelt fete for tiden,men er "på saken")

xxxx

Skrevet - 28/02/2006 :  15:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt Spillers High Fiber and Herbal Mix (nå heter det meadow herb),i 4 år nå og er veldig fornøyd med det.Har aldri kombinert det med noe annet merke,det inneholder det de trenger om det er et vanlig aktivitetsnivå. (Moderat bruk)
En kort periode brukte jeg Champion Oppdrett på fullblodsen rett etterat jeg hadde kjøpt han,for jeg synes han var for tynn og også litt matt i pelsen.
I tillegg hadde jeg ikke fått tak i god høysilage så høyet mitt var proteinfattig og derfor måtte jeg supplere med Oppdrett.
Så fort jeg fikk tak i god høysilage (Horse Hage),kuttet jeg ut Oppdretten.

Det er mye på markedet som er med mye fiber,så man må jo ikke kjøpe akkurat Spillers da.Men jeg gidder ikke bytte så lenge hesta går så greit på det.
Det er litt dyrere enn produktene fra feks. FK,men så forer jeg så små mengder så da blir det ikke dyrt.
Jeg er av den formening at om foret er av bra kvalitet (og jeg må betale litt ekstra for det),trenger de ikke ekstra tilskudd og da sparer jeg penger alikevel ved å slippe syke, kanskje også tynne hester og andre bekymringer som hud,pels,høver osv.
Derfor forer jeg også ubegrenset med Horse Hage (høysilage av beste kvalitet), for da vet jeg de får i seg det de trenger og jeg kan senke utgiftene ved å gi lite kraftfor.
Kraftfor er jo egentlig bare et tilskudd til hester som skal yte litt ekstra,så gir man nok høy skal det rekke langt.

Bank i bordet ;jeg har ikke hatt veterinær her på 6 måneder og det skyldes mye foringa/stabil kvalitet på foret. Så mine utgifter på hestene er dermed lavere pga. dette sammenlignet med mange andre.
Jeg er overbevist om at en enkel forplan, men med et godt kvalitetsfôr, gir friske og generelt sunne hester..Uten at jeg skal påstå jeg er noen "ekspert" på området.

Redigert av - xxxx den 28/02/2006 16:09:03 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.