hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressurridning mot stølhet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Dressurridning mot stølhet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LisaFi

Skrevet - 27/02/2006 :  10:20:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Traverne våre går mye i trykkvogn og bakker i trening, og blir ofte stive og støle av treninga. Vi prøver jo å variere litt så de ikke går likedan hele tida, men det er ikke til å komme forbi at de i intensive perioder blir ganske støle.

Jeg liker godt å ri dressur på dem for å prøve å løse opp. Har flere eksempler på at dette faktisk har hjulpet ganske mye, nesten like bra som diverse alternativ behandling (akupunktur etc).

Øvelser jeg bruker i forbindelse med dette er:
- start og stopp, for å få dem nogenlunde lydhøre for hjelperne.
- sjenkelvikninger for å strekke ut/løsgjøre muskulatur
- "fram og ned" strekking i skritt og trav for å strekke på de
ryggmusklene de ofte korter opp kraftig i hurtig trav
- Bakdelsvendinger for å øve balanse og koordinasjon, samt at"samlende" øvelser gjør at en travhest må bruke muskler den ikke er vant til, da den vanligvis bruker mest avskubb-muskulatur.
- Mye volter og bøyde spor. Gjør dem ofte mer smidige, samt at det er lurt å lære dem fin volting...
- slangelinjer med stadige omstillinger for å oppnå lydighet, som fører til avslappethet, og smidighet i kroppen, etterhvert som motstanden forsvinner i hestekroppen.

Jeg rir som oftest ikke så lange pass, en halv time er ofte nok for en hest som ikke er så vant til å jobbe på denne måten. Da ser jeg ofte at steget i fritt skritt, som jeg både starter og slutter økta med, er blitt atskillig lengre og mer rytmisk.

Lurte bare på om det er flere som har erfaring med dette? Hvilke øvelser bruker dere? Legger dere opp dette som en bevisst del av treningsplanen, f. eks etter hurtigkjøring eller liknende?

Synes godt mange travtrenere kunne benyttet seg mer bevisst av dette, og kanskje laget/ brukt ridebaner mer...?

Molly

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  11:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig bra at du rir litt dressur med traverne- det har de fleste utrolig godt av å bruke muskler som de normalt ikke bruker

Har dere prøvd å stretche hestene etter trening? Både etter trykkvogn-trening/bakke og etter dressuren? Det hjelper på min hest Nå kjører ikke jeg trykkvogn da siden jeg ikke har det og at jeg er skeptisk til det....

Jeg har tro på variert trening

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/02/2006 :  20:12:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Ja, jeg stretcher min egen i alle fall, er overbevist om at det hjelper mot stive boger. (som er minhests hovedproblem for tida..)

Vi har en kiropraktor som er på stallen med jevne mellomrom, og han viste meg hvor det "sitter hen" på min hest, og hva han ville jeg skulle gjøre med ham, hver gang jeg har trent. Ellers føler jeg at jeg kanskje har litt for lite peiling på stretching til å stretche "vilt og uhemmet", men jeg gjør da i alle fall det jeg er blitt vist av "proffen".

Det morsomme er at hesten lever seg sånn inn i det. Han står løs mens vi stretcher, og han streeekker på seg, legger hodet på skakke og virkelig "hjelper til"..

Kiropraktoren sa noe lurt om trykkvogn sist han var her, og det var at vi ikke skulle stramme inn brystet på sela for mye før kjøring, det skal være god plass der. Da blir de mindre bogstive i alle fall.
Jeg foretrekker å bare skritte i trykkvogn med mine hester, men de er kaldblodshester da, vet at det er ganske vanlig å jogge varmblodshester med litt trykk rundt her.

Flere som har erfaring m travhester og dressurtrening?

Og forresten, Molly, hvor lenge i gangen rir du dressur på traverne? Blir din fort "mentalt" sliten av det?
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  22:44:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Jeg rir en del dressur på travern min. Gjør det først og fremst for å få variasjon i treningen og å få han til å bruke litt andre muskler. Har ikke kommet så langt at vi har begynt med noe samling enda, men rir mye volter og tempovekslinger og trener litt på bøyning.
Rir forholdsvis harde økter så jeg passer på å ikke gjøre det rett før eller rett etter hurtigkjøringer o.l. siden dressurtreninga blir ei treingsøkt i seg selv.
Hadde jeg hatt bedre tilgang til ridehus hadde jeg godt kunne tenkt meg å ridd lettere økter for å løsgjøre hesten etter hurtigkjøring, men er sjelden det passer nå når utebanene er nedsnødde og vi bare har tilgang til ridehus en gang i uka.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  12:59:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trener Knekten mye alternativt,og rir også dressur med ham

Da rir jeg endel volter av ulik størrelse,jeg rir skjenkelvikninger(som jeg holder på å lære ham),samlig i korte økter fpr å lære konsentrasjon og bruke ryggen rett,og rir godt frem i skritt på slakke tøyler så han får strekt ut ryggen. Holdt og rygging,slangelinjer og åttetall... og ja,han blir nok fortere mentalt sliten av dette enn av tradisjonell kjøring!

Foruten dette rir jeg endel i terreng,og jobber mye fra bakken med litt longering,løst og i line,samt litt på to tømmer. Vi jogger over bommer og løs-hopper mindre kryss og innimellom litt høyere hinder. Da kun løst,uten rytter!

Ellers strecher jeg etter trening,og tøyer nakken,ryggen og baken med ulike øvelser

Trykkvogn bruker jeg ikke,da kjører jeg heller enten med dekk,eller bakkeintervaller... Ellers går det i jogg med vogn,og intervaller.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  18:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har jo da ikke fått ridd dressur eller trent skikkelig på ca 2 år nå pga av gaffelbåndskade på Bajass Ble erklært frisk i sommer og begynte på forskiktig opptrening men da var det min tur i høst til å knekke foten Men er igang igjen nå

Ihvertfall når vi begge var friske og raske så kom det instruktør hit ca 1 gang i mnd og hadde treningshelg f-l-s i dressur og vi var med timen varte ca 1 time men vi var 2-3 stk på timen og det var skrittepauser på lange tøyler innimellom. Kan ikke si at jeg merket at Bajass var mentalt sliten men fysisk noen FÅ ganger- helt til hjemveien, ca 1 time å ri.... Rei mye tempovekslinger, sideførende bevegelser og andre øvelser for å få han mer lydhør for hjelpere da han kan og var bajass ang tempo

Siste trening fikk vi til rolig galopp(fatning) på begge hender sukk lever enda på den...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 04/03/2006 :  10:52:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hest.no/news/?func=show_news&news_id=2632

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 04/03/2006 :  14:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv også litt versader og kontraversader...... Meget mykgjørende dersom det utføres riktig.. Massasje med arnika gel i 3 dager er også deilig for en støl hestekropp
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/03/2006 :  15:46:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hihi.. Blir jo litt versader også da, det glemte jeg. Kontraversader, derimot, har jeg liksom aldri fått helt taket på. Vet jo hvordan det skal være, billedlig sett, men hestene (eller jeg) har alikevel en forkjærlighet for ikke å gå stilt mot gjerdet... Dont ask me why...

Ang Norne, som linken over var til, vi har nok relativt langt igjen før vi er på et slikt nivå.... Vi er mer på "fram og ned" stadiet enn på "samle mer" vi...

Forresten, veldig OT, så synes jeg hest.no har funnet noen ganske dårlige bilder; bak lodd på det ene, henger på innvendig tøyle i det som ser ut til å skulle være en versade, og er "disunited" i galoppfatningen, kort oppsummert. Flaks for meg så har jeg sett hesten live, på kurs, og han kan mye bedre enn de bildene der, altså...
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  10:15:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved siden av kjøring har jeg ridd hesten min mye i dressur.
Når jeg begynte å ri på bane med han, red jeg stort sett slangelinjer og volter. Jeg har for meg at slangelinjer må være en utmerket måte å trene en travhest på som ellers, stort sett, er mye sterkere/stivere på høyre side enn på venstre.
Jeg har tatt utgangspunkt i at hesten skal få beveglighetstrening og samtidig utjevne muskulaturen for å få den lik på begge sider og få hesten til å gå rett.
Jobber også med økninger, rygging, versader, skjenkelvikninger, fordelsvendinger og bakdelsvendiinger.
Når jeg begynte på galoppen bød det på store problemer!
Han "lå" innover i svingene og klarte ikke å "sakke" farten.
Tolket dette dithen at han var for dårlig musklet og begynte å jobbe med galoppen på tur i steden da denne "liggingen" på banen var ubehagelig.
Satte han over i galopp og øvde gradvis på å korte ned galoppen. Var også nøye på å veksle mellom å ri høyre og venstre galopp så han skulle bli like sterk på begge sider, hadde dog store problemer med å få han i den ene galoppen (husker ikke hvem) lenge.
Når jeg rir dressur jobber jeg alltid hesten på tøylen.
I dag er det ikke lenger noe problem å ri galopp på banen, han går så fint som bare det, kanskje ikke like kort i galoppen som enkelte ridehester, men slettes ikke værst!
Jeg har tom startet han på FDAT stevne i LD for aktive travere (2.pr!) og LC for traverrasen uansett om de hadde startet eller ikke og fikk 4.pr!
Jeg er bombesikker på at dressurtreningen har spilt en stor rolle inn i de gode prestasjonene han har hatt på travbanen.
Han har også blitt en mye mer harmonisk hest eksteriørmessig og mye mer "kontrollerbar" både i trening med og uten vogn og også i løp.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.