hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Karantene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Karantene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  20:20:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Prøvde søkefunksjonen, men fant ingen emner om dette.

Som kanskje noen har fått med seg har jeg fått jobb i Danmark, og i den anledning lurer jeg på hvordan det er med karantene når hesten skal bli med? Stallen ligger i Helsingør, altså helt perfekt omtrent. Vi kjører da ned til Sverige og tar båten rett over til Danmark. Og gjelder de samme tingene ang. papirer når man skal ta ferjen over på den måten, som hvis man hadde tatt Danskebåten eller fly?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Lopke

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  20:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skulle ikke være noen karantenetid på hest mere. Har importert andre veien uten problem. Men sørg for å importere midlertidig så slipper du toll. Og mener at du skal ha vaksinasjonskortet i orden og en helseattest fra dyrlegen (eksport) som ikke må være eldre en noen dager. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  20:37:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
... og en helseattest fra dyrlegen (eksport) som ikke må være eldre en noen dager.

Opprinnelig postet av Lopke

er det ikke innen 24 timer? hvis ikke må ny helseattest skrives?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  20:37:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Midlertidig import vil si? Hehe.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  21:36:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skilles mellom konkurrensedyr som passerer grenser for en kort periode og import altså da Lopke ble norsk statsborger he he...

Tror også du kan bruke denne midlertidige når det gjelder utdannelse.
Helseattesten Lopke fikk fra Danmark gjalt i 4 dager. En fra alm dyrlege på helse som vist ikke må være eldre enn 14 daqger, og den spesielle for eksport. Denne måtte en distrikstlege lage. Vet ikke om det er likt i Norge med i Danmark skilles det mellom flere dyrleger.

Allerhelst burde du ringe norsk tollvesen (selvom de egentlig ikke har peiling) og den danske for import. De vet litt mer i Danmark håper jeg, for jeg måtte spørre hestefolk da tollvesenet ikke hadde så mye å bidra med.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/02/2006 :  00:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine:

Du trenger ikke sette hesten i karantene.

-Det du må gjøre er å få tilsendt <Temporary import/export> skjema fra tollen.Det lønner seg å få det på forhånd så slipper du stå i tollen å fylle det ut. Det tar litt tid om du ikke har vært borti det før.
Om du skal ha hesten til bedekning,stevner,trening,beite osv. bryr ikke tollen seg så mye om så lenge hesten har reg.papirer/pass.
Det er nemlig utarbeidet en enklere avtale nå om hesten din har pass.
En hest går som <vare> (kode 01 mener jeg å huske),når du skal fylle ut skjemaet.

-Så må du ha en vet. attest som ikke er eldre enn 48 timer.
(Utover det varer den i 10 dager)
Hesten din må ikke ha vært i kontakt med syke hester på stallen din siste 15 dager. Denne tidsfristen er generel, visse type sykdommer har lengre frist.
Om det er en distriktsvet. eller ikke, har jeg aldri blitt konfrontert med i tollen. Verken ved midlertidig eller permanent inn/utførsel. Det skal være en offentlig veterinær.

Midlertidig import må fornyes etter 3 mnd.(90 dager).
Det gjør du enkelt ved å ta en tlf. til den aktuelle grensestasjonen (sørg for å få deg en fast kontaktperson der),eller skrive en kort søknad om hvorfor osv.
Det er som regel ikke noe problem,for gjett hvem som får rentene av depositumet du har lagt igjen..
Jeg har hatt den ene hesten min nå under <midlertidig import> i Sverige i snart 2 år.Har sikkert fornyet den 10 ganger.
Sist fornyet jeg den 6 mnd. frem,det var null problem.

Av det jeg har hørt skal samme regler gjelde i Dk som i Sverige/Norge pga. EØS avtalen.
Kontakt uansett tollen begge plasser, det er nye regler hele tiden så man vet jo aldri helt sikkert.

Her har du en kjekk veiledning: http://153.110.160.10/templates_TAD/Article.aspx?id=75510&epslanguage=NO

Her finner du alle fortollings-endringer (generelt arkiv):
http://153.110.160.10/templates_TAD/CircularLetterListing.aspx?id=73857&epslanguage=NO

Her er en info. fra mattilsynet:
http://www.mattilsynet.no/import_eksport/sports_og_kjaeledyr

En veldig oversiktelig og grei info. fra Lovdata:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19981231-1488.html#12

Når du får skjemaet fra tollen og evt. skulle lure på noe med utfyllingen,kan jeg kanskje hjelpe deg da jeg har tatt vare på alle inn/utførselspapirer på de siste hestene.

edit. pga. ny link.

Redigert av - xxxx den 27/02/2006 10:31:53 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  09:05:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye er det depositumet på?
Vil det lønne seg i forhold til Carnet?
Nina (som har trener bosatt i langtvekkistan-Skåne)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/02/2006 :  10:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kurre:
Depositumet du må legge igjen avhenger av antatt statistisk verdi på hesten.
Så da bør du ringe og snakke med de om hva som kan lønne seg på akkurat din hest.

Redigert av - xxxx den 27/02/2006 10:03:03 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  10:27:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei, og tusen takk for hjelpen Nancy! Da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Tar kontakt om jeg forstår nada av utfyllingen ;-)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/02/2006 :  10:35:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig! Håper det ikke ble for rotete,kommer jo stadig på noe når jeg begynner å tenke..

Dette går nok bra,så gøy at du har fått jobb der da! Lærer mye nytt tenker jeg,det har ikke skadet noen av oss enda..
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  11:12:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Nei, gleder meg som et lite barn. Skal dit i uke 11 for å bli litt kjent, så skal prøve å få tatt noen bilder etc. ;-)
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.