hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er en 2åring sterk nok i ryggen til å dra vogn?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Er en 2åring sterk nok i ryggen til å dra vogn?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

troypija

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  11:55:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg driver å innkjører/ tømmekjører hoppe føllet mitt... hun fyller 2år i juni og i løpet av sommeren hadde jeg tenkt å begynne å kjøre vogn med henne...
men er hun nok sterk i ryggen? noen som har peiling på vanlig innkjørings alder?
på forhånd takk for hjelpen!

Tone_

Skrevet - 24/02/2006 :  12:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

En to åring har ingen problemer med å trekke en vogn. Så du kan fint spenne for å kjøre med den nå, hvis den er klar for det og du har tømmekjørt den mye.

Jeg begynte faktisk ganske mye tidligere med min, han var bare ca 9 mnd første gang han trakk vogn. Men dette var en kjempe lett sulki og jeg satt ikke oppi de første gangene.

Det sliter ikke på hestens rygg å trekke en vogn, med unntak av at den trekker usannsynlig tungt i forhold til alder og skjønn, og du tar en utrent unghest i mye bratte bakker o.l. Å trekke en lett vogn på flat vei i korte distanser er ikke slitasje på ryggen for selv en pur ung hest.

Det er litt variasjoner for når en pleier å begynne å kjøre med unghestene, i travmiljøene er det vanligst som ettåringer, mens andre blir kanskje kjørt inn rundt toårsalder.

Husk å begynn forsiktig, en litt lett vogn er en fordel de første gangene. Kjører du i mye bakker og slikt kan det være lurt å gå av i begynnelsen, slik at hesten får bygget muskler gradvis uten å bli utslitt.. Korte kjøreøkter med økende lengde og intensitet etter hvert tror jeg er tingen..

Lykke til!:)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 24/02/2006 12:12:37 Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  09:52:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Det enneste du må passe på er at selen er riktig tilpasset for at det ikke skal slite på ryggen, ellers vil riktig kjøring bare styrke ryggen til toåringe din og hjelpe den til å orke å bære deg når du skal ri den inn...

Bruker du bogtresele husk at treklinene skal gå i rett linje og ikke "brekke"
ved selen...dette fører til at hesten din vil trekke med manken noe som ikke er behagelig for hesten...

Lykke til med kjøringen

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  23:28:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg mener en 2 år gammel hest bør være klar for vogn dersom den er trent på forhånd, men jeg ville brukt en meget lett vogn uten noe særlig balast. Jeg mener en hest kan klare lett vekt fra de er 1,5-2,5 år, uten kusk når de er små, uten fremtidige belatningskader og tidlig slitasje på ledd og sener som er i utvikling. Dersom du senere skal bruke hesten til ridning vil jeg anbefale deg å bruke hyssing tømmer da de er lettere enn lær og vil ikke bli hengende i munnen til hesten med like mye tyngde....

Lykke til med tassen

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 26/02/2006 23:33:13 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  16:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hyssingtømmer? Det tror jeg ikke jeg har hørt om... Hva er det?
Antar du ikke mener hyssing knyttet i bittet

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 28/02/2006 17:02:13 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  20:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hyssingtømmer? Det tror jeg ikke jeg har hørt om... Hva er det?
Antar du ikke mener hyssing knyttet i bittet

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Kankje bedre å kalle det for hamp... Det er vanlig tømmer med lær fester til bittet og i håndtaket og skjøten... Men det i mellom er av tvinnet hamp/hyssing/tau av noe slag...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/03/2006 :  11:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dersom du senere skal bruke hesten til ridning vil jeg anbefale deg å bruke hyssing tømmer da de er lettere enn lær og vil ikke bli hengende i munnen til hesten med like mye tyngde....

Hva er dette for slags ide?? Hyssing tømmer???

Hvis du kan noe om innkjøring av hest vet du at tømmen ikke skal være "hengende i munnen til hesten". Hesten skal lære å ha jevn kontakt med tømmen under kjøring, om den skal bli ridehest senere eller ikke.

Lærtømmer er det absolutt best å kjøre inn en hest med, du kan spørre hvilken kjøreentusiast du vil. Lærtømmer er sikrere enn webtømmer, og gir mulighet for å gi mye klarere signaler med skikkelige lærtømmer enn "hyssing tømmer".

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  12:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dersom du senere skal bruke hesten til ridning vil jeg anbefale deg å bruke hyssing tømmer da de er lettere enn lær og vil ikke bli hengende i munnen til hesten med like mye tyngde....

Hva er dette for slags ide?? Hyssing tømmer???

Hvis du kan noe om innkjøring av hest vet du at tømmen ikke skal være "hengende i munnen til hesten". Hesten skal lære å ha jevn kontakt med tømmen under kjøring, om den skal bli ridehest senere eller ikke.

Lærtømmer er det absolutt best å kjøre inn en hest med, du kan spørre hvilken kjøreentusiast du vil. Lærtømmer er sikrere enn webtømmer, og gir mulighet for å gi mye klarere signaler med skikkelige lærtømmer enn "hyssing tømmer".

Opprinnelig postet av Braastad

Materialet er hyssing likt... Det er ikke EN hyssing tråd. Det heter noe men kommer ikke på navnet. Ikke web tøyler.
Nei, jeg er ikke enig at tømmene skal henge i hestens munn...... Klarere signaler gir også sterke signaler pga avtanden mellom bitt og hånd og så lenge tømmene er noe lettere enn lær blir ikke effekten like ¨treg¨. Mange hester blir veldig tøylestyrt av kjøring, men det er også tildels fordi man bruker tømmene mere eller mindre hele tiden, men også fordi det ligger mye vekt i munnen til hesten, både fra hender og fra selve tømmen. Skal man da ha hesten i dressur senere vil det gangne seg å ha tenkt litt på dette på forhånd.

En kan sikkert spørre mange som vil svare at lær er best, men det forteller ikke meg at det nødvendigvis er riktig.... Jeg sitter med erfaring og kunnskap om det motsatte... En må bare tenke litt selv.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 01/03/2006 12:08:10 Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  10:34:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg foretrekker å bruke vanlige tømmekjørings tømmer siden jeg ikke er vant med hyssingtømmer...;) mn tak for tipset, det fungerer sikkert hos noen_:D Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2006 :  09:56:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
jeg har sånne hyssingtømmer
de er kjempelette egentlig...men det er lær på enden!den såkalte hyssingen er 2-3 cm bred og bommullflettet!

Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/03/2006 :  10:15:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker lær-tømmer selv...og har aldri prøvd disse hamp-tøylene :)
Men jeg vil nå mene at det ikke høres dumt ut å bruke slike,for selv om en lar lær-tømmene henge ned langs hesten,helt slakke,vil det jo være mer vekt i disse enn i tømmer laget av hamp? Og for en veldig følsom unghest-munn er gjerne ikke det så dumt?

Syns det hørtes ut som en fin ide,jeg... :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 15/03/2006 :  11:47:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
tja, mn hvor for jeg tak i slike tøyler? har ikke sett dem i salg...
og en ting til... burde jeg bruke lett sele når jeg kjører henne eller går det greit med vanlig sele? Hva er best? jeg har en en lett sele fra før, men har tenkt å kjøpe en sele som passer henne... Den jeg har er ikke hennes, men er i fjording størrelse...

Jeg er selv veldig bestemt på å ikke innkjøre henne før hun er 3år, mn mange sier at jeg kan begynne alerede til sommeren da hun fyller 2år...
Jeg lurer på hva som er vanlig for døl/fjordinger siden jeg har hørt at døl er litt senere utvikklet enn andre raser...
Men uansett kommer jeg til å vente til hun er 3år..., bedre å vente enn å ta sjangsen på at ryggen hennes er nokk utvikklet;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.