hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - FORSLAG TIL BITT
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 FORSLAG TIL BITT
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

PETI

Skrevet - 08/08/2003 :  09:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI
DETTE ER IKKE EN KOMMENTAR TIL DEBATTEN SOM GÅR HER, MEN ET SPØRSMÅL OM ERFARINGER MED ULIKE BITT.
JEG HAR EN DRESSURHEST FRA DANMARK SOM STARTET OPP TIL INTERMED. OG HAR MED DET BLITT RIDD PÅ ULIKE BITT.
PROBLEMET MITT ER AT HUN IKKE AKSEPTERER "VANLIG" TRINSEBITT NÅ. JEG HAR VÆRT AV DEN OPPFATNING AT "ALLE" HESTER SKAL KUNNE FUNGERE MED TRINSEBITT, MEN SER NÅ AT TIDEN KANSKJE ER INNE FOR EN REVURDERING.
JEG HAR RIDD LENGE, FOR ULIKE INSTRUKTØRER OG MED ANDRE HESTER JEG RIR ER IKKE DETTE NOE PROBLEM. HESTEN ER FRISK, TANNRASP O.K OG HUN GÅR GREIT MED HJELPETØYLER ( MEN DETTE ER JO INGEN HOLBAR LØSNING )

NOEN SOM HAR FORSLAG TIL ET ENKELT BITT SOM KAN FUNGERE ?

DET HADDE VÆRT FINT MED ET BITT SOM ER GODKJENT I LETTE KLASSER, DA DETTE ER DET VI SKAL STARTE NÅ. MEN ALLE FORSLAG TAS IMOT MED TAKK!

eligj

Skrevet - 08/08/2003 :  10:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første: Ikke skriv i bare store bokstaver! Det er helt håpløst å lese.

I lette klasser er KUN trinsebitt tillatt, så du må nok lære deg å ri med dette.

I en overgangsperiode kan du forsøke et tredelt bitt. Tredelt bitt er litt tynnere enn trinse, og siden det er delt i tre, beveger deg seg mer i munnen til hesten. Men problemet ligger med all sannsynlighet ikke i bittet uansett. Hvis hesten din ikke går på trinse, så er den faktisk heller ikke klar for å gå på kandahar. Jeg vil tro at hesten enten er ute av form, eller at du rett og slett ikke mestrer den helt enda. Kun en ting å gjøre: Trene, trene, trene! :)

Redigert av eligj den 08/08/2003 10:50:21
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  17:00:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tredelt metallbitt er faktisk å regne som trinsebitt i henhold til dressurreglementet (se tillegg 1 og §426 bruk av bitt i dressursammenheng).

--
spoff
Gå til toppen av siden

PETI

Skrevet - 12/08/2003 :  14:07:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.
Jeg er fult klar over at det må trening til både for hest og rytter, men da begge i "god form" er jeg villig til å tro mye kan hentes ved¨å teste forskjellige bitt. Og for å slippe å kjøpe altfor mange varianter, er det greit med erfaringer fra andre der ute !
Jeg har et tredelt bitt som jeg nå skal prøve. Fortiden rir jeg på et rullebitt og det fungerer greit.
Men tar gjerne i mot flere forslag....både til bitt og annet.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2003 :  15:35:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dersom du har som mål å starte dressur tror jeg jeg rett og slett hadde valgt å ikke prosjektere i så mye bitt hit og dit. Prøv et tredelt bitt. Det kan du også starte med i dressur. Om du velger å gå for dette fast kan du se ann, men prøve vanlig trinsebitt er jo også greit. Personlig liker jeg vanlig trinsebitt best, men se ann hva som passer hesten din.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  09:19:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
hei, jeg er helt dresur grønn!
men hesten min har akkurat samme problemet, og da fikk jeg et tips: prøv muffebitt/bridon.
Mange hester finner dette mer behageligt siden det ikke klyper i munnvikene (som andre bitt kan gjøre) det er rett og slett et behageligt bitt!
hesten min digger det, men om det ikke er lov i dresur så går vell ikke det heller.
klmz monica og luna
Stikk gjerne innom min vip!
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  12:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville også anbefalt 3-delt bitt!!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  12:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff...hadde akkurat skrevet det lange innlegget, så ble det en feil slik at alt ble borte. Typisk!
Veldig kort hva jeg skrev i "det lange drag"

Det er mange hester som ikke trives med trinsebitt fordi de ikke liker den nøtteknekker effekten som oppstår. Trinsebittet trykker jo på sidene av tungen da man tar i tøylen. Et tredelt bitt legger trykk oppå tungen. Det er ikke heller alle som liker dette. Her er det smak og behag for hesten. Det er jo den som må få bestemme hva bitt den vil ha. Det er jo i den munnen det skal, ikke vår

Iallefall, det er mange hestebutikker som låner ut bitt slik at man kan få prøvd de. Det kan du jo høre med din lokale butikk om?!

Riktig plassering og bredde er jo også viktig. Tykkelsen må man se på individet, men plassering og bredde, det kan hesten hjelpe oss med.

Sett hodelaget på hesten med bittet alt for slakt. Ikke så det går ned i fortennen, men nesten. La hesten stå med dette noen minutter til den blir rolig i munnen igjen. Da har man fått riktig plassering, for det er her hesten foretrekker å ha det.
Så kan man sjekke bredden. Da legger man det inntil munnviken på den ene siden også retter man det ut. Er det mer på den ene siden er bittet for stort! Det skal være like mye på hver side da man tar denne "stretche" metoden. Det er mange som sikkert vil si at man da har for lite bitt. Det er ikke sant. Bittet skal være rett i munnen, hvis ikke vil f.eks trinsebitt gå opp i ganen til hesten (med lav gane).

Hesten min kom med bitt på 14,5 men det var feil str. Han gikk ned til 12,5. Nokså stor forskjell ja!
Han går nå på tredelt trinsebitt, men jeg skal likevel sjekke ut andre bitt typer. På tur blir han ridd med Bittles Bridle noe han stortrives med

Iallefall, jeg håper du finner en løsning på dette. Lykke til!

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 28/09/2003 :  23:18:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten går Int 2 er den vant til å gå på kandar,de fleste dressurhester blir både ridd på trise (på trening) og kandar (konkuranser) men ikke alle dressurryttere er flinke til å gjøre dette og rir alltid på kandar.
Det som sikkert er problemet er at hesten er vant til å ha mye bitt i munnen og føler at det virker rart uten.
Det du kan gjøre er å ha på kandar hodelag,og bare binde opp stangen og ri bare på bridonen som er et tynt trinsebitt.
Hesten blir da vant til å bare få signaler fra trinsen,og etter en stund kan du mest sansynlig gå over til vanlig trinse.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.