hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan fjordinger tølte??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Kan fjordinger tølte??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  16:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Var på rideleir for en stund siden og da spekulerer jeg litt på om jeg fikk fjordingen jeg red til å tølte. er dette mulig?! Har hørs om mange hesteraser (også varmblods) som kan pass og tølt.
Jeg ga iallefall fjordingen signal om tølt, så hadde vært morro å visst. Den fløt liksom så raskt bortover...

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  17:04:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
det kan jo sikkert læres, men de har nok ikke noe naturtalent for dette, sånn som islendingen
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  17:09:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er klart det finnes fjordinger som kan tølte, men det er vel ikke noen ønskelig egenskap hos rasen, og ikke noe som egentlig skal være der.

Har ridd både nordlandshest og kaldblodstraver som tølter. Nordlendingen hadde tendenser til å tølte hvis han ble stressa, mens kaldblodsen tøltet rent og pent på komando.
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  18:43:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Min gamle fjording tølta:)
Riktig nok travaktig, men var tølt:)

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  19:37:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er jo sagt at alle hester har 10% tølt i seg..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  20:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hestene hadde tølt fra begynnelsen av, men hos de fleste rasene ble det avlet bort da trav var mye mer praktisk foran vogn. Så at noen hester har tølt i seg enda overrasker meg ingenting. Har dog ikke vært borti noen fjording som tølter (Akk, det hadde vært drømmen, en tøltende fjording *sukk*). At tølten kan innlæres er derimot feil, hesten må ha anlegget til det fra begynnelsen av.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 22/02/2006 :  22:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, kan og kan.
Alt er relativt.

Jeg mener en hest ikke nødvendigvis kan tølte, selv om den setter beina "riktig".

Min kaldblods "tølter", dvs beina går i riktig tølt-takt, og han tusler avgårde.
Men han vil aldri få tølten som en islandshest (eller noen annen gangartshest), derfor sier ikke jeg at han kan tølte.

Hester som i utgangspunktet ikke er gangartshester har heller ikke bygning til å tølte riktig.

Å ri rundt på noe som helst annet enn en gangartshest i tølt blir for meg helt feil, og sjansene for å skape muskulære spenninger og annen dritt hos hesten er meget store.
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  14:39:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Noe av det beste jeg har sett var da Egill þorarinsson gangsatte en noget tung Fjording og red stevne i Faxi på den :D Og det værste var at den faktisk gikk ganske okay! (Men som sagt, alt er relativt ;)
Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  08:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare si litt jeg oxo
Jeg har ei venninne som har en fjording som 'tølter'. Ho var på kurs med den med Svendsen for noen år siden og den som da gikk reinest tølt der, var denne
De var oxo på ett kombinert stevne engang og den som imponerte mest i tølten var fjordingen...hehe...
Sier kansje litt om kvaliteten på de andre hestene som var der

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

Diisa-

Skrevet - 15/03/2006 :  20:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, det kan gott hende att fjordingen tølta.
i gamle dager kunne alle hester tølte, men nor folk bjynte å bruke hester som trekk hester bjynte hestene å miste tølten, men på island brukte de ikke hestene som trekk hester, og islandshesten beholte tølten.
det har noe med skulderblad fornen, vis skulderen går opp over (på en måte) er det hester som er gode trekk hester, for da kan bogtrerene ligge på skulderene.
og vis skuldrene ligger (på en måte) er det goe tølt hester.
det kan jo hende at fjordingen har skulderblader som ligger eller er en mellom ting.-
vi har en Shettis som tølter av og til, men han kan det ikke på komando
men han går bare noen få skritt om gangen.

hilsen elise
Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  20:30:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare svare deg.
Denne hesten tølter på komando.
Hun red på kurs med Rune Svendsen og han kunne konstantere at denne gikk i en rein og fin tølt!!

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  00:41:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvordan gjør man signaler for tølt og pass da?
*undrer*

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  00:42:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvordan gjør man signaler for tølt og pass da?
*undrer*

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.