hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kvalitetsforskjell på bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Kvalitetsforskjell på bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  10:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva slags erfaring har dere med kvalitetsforskjell på bitt? Jeg ser at f.eks. Sprenger sine bitt er rådyre. Nå har de noen bitt som er av litt spesiell utforming, og som derfor gjør bittet til noe eget. Men la si et standard trinsebitt. Hvor mye bedre er et vanlig trinsebitt fra Sprenger, enn f.eks. et billigbitt som fremdeles er "riktig" utformet?

Jeg har sett billigbitt (særlig noen av messingbittene) som er kantete i utformingen, og som jeg derfor tror er mer uheldige enn de som ikke er slik. Jeg har også sett bitt som er 2-delte, hvor delingen ikke nødvendigvis legger seg helt mot midten (skjer gjerne på noen av de bittene som er veldig tykke). Men at de billige bittene som er ok utforming på, er noe dårligere enn de som er rådyre merkebitt lurer jeg igrunn litt på.

Jeg vil jo tro at legeringen i metallet er den samme i vanlige bitt i rustfrittstål eller messingbitt f.eks.

dressurblogg.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  12:30:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den kvalitetsforskjellen jeg har merket er at på de helt billige bittene har det noen ganger vært "sømmer" i metallet (eller gummien dersom det er gummibitt), noe som ikke ser helt behaglig ut. Innen gummibitt har jeg hatt en skremmende opplevelse med billigbitt; hesten tygde seg rett inn på kjetting. Rustet sådan.

Men når det er sagt så tror jeg merket er en faktor som gjør en ting ganske mye dyrere. :-) Jeg ser iallfall over billige bitt først før jeg evt. kjøper. Skal jeg bestille fra nett, bestiller jeg de litt dyrere.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  12:59:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg har motsatt erfaring. De bittene som holder lengst hos meg er de fra Hööks sin egenproduksjon. Jeg kaster bitt kjapt når de kommer slitasjeskader på dem (ugjevne/skarpe kanter ved bittringene og i leddet/leddene). Det siste bittet jeg kjøpte var en Stubben trinse. Ikke noe superdyr, men en 50-lapp dyrere enn bittene fra Hööks. Dette bittet synger på siste verset allerede etter kort tids bruk. Jeg kunne sikkert solgt alle mine bitt som "pent brukte" til noen som ikke er så kritisk som meg selv, men det gjør jeg altså ikke. Hestens min sine tenner blir fulgt opp av hestetannlege og hun har ikke noen problemer i munnen sin som tilsier at hun sliter mer på bittene enn andre hester.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  13:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har god erfaring med Globus bitt. De er alle runde og jevne...stort utvalg og størrelser ned til liten ponni på de fleste av bittene. De er ikke blytunge og man har godt utvalg av smalere bitt. Prisen er vel sånn mindt på treet... Bjerke har et meget stort utvalg... Jeg har hatt mine Globus bitt lenge, det er like fint nå etter ja...la oss se.. 5 år?!
De som blir fort slitt Kajsa, er det hule eller massive bitt?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 22/02/2006 13:42:03 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  02:31:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Mine bitt er massive. Tror ikke jeg har hatt hule bitt siden tidlig nittitall.... uten at jeg helt vet hvorfor.

Om et Globus-bitt varer i 5 år etter mine kriterier også, så er jo disse vel verdt pengene og litt til. Jeg har et bitt av god kvalitet i ca 1 år, pluss minus. Men det skal føyes til at jeg er kriiiiiitisk. Jeg ser ofte bitt som selges som "pent brukte" som er i en slik tilstand at jeg ville ha kastet dem for lengst. Derfor har jeg bitt som koster en hundrelapp eller to, hos meg er det forbruksvare.

Redigert for å legge til link som viser hva jeg mener med slitasje på bitt: http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/skade.htm

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 23/02/2006 02:35:04 Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  09:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en del bitt, og har faktisk to bitt som er helt like, bare at det ene er et Sprenger-bitt, og det andre har et annet merke (billig, huskre ikke merket). Jelvom disse bittene ser helt like ut, går hesten min bedre med sprenger-bittet.. Jeg merker stor forskjell når jeg rir..
Sprengre-bittene er jo laget med spesiellt "innhold", altså det de er laget av, og det er derfor de koster så mye. Dette gir hesten lyst til å suge på bittet, og jeg merker ihvertfall stor forskjell. Bittet jeg har er et tredelt trinsebitt med oval midtdel (mildt).
Så selvom sprenger-bitt er dyre, syntes jeg det er verdt å ha ett;) Ihvertfall på hesten min..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  09:49:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men inneholder standardbittene i rustfritt stål noe annen legering dersom de er fra Sprenger, eller fra en annen leverandør? Poenget mitt er at jeg vet det finnes ulike metall som f.eks. søtjernsbitt (som etter min mening er fysj og fy, men OT her). Men de fleste velger rustfritt stål.

Rustfritt stål inneholder i tillegg til jern minst 10 % krom samt nikkel (gjenre 10-15%), karbon, mangan, molybden og silisium. Jeg ser ikke at legeringen i seg selv skal bety noe i forhold til merke og kvalitet. Men selvfølgelig har arbeidet noe å si, og utover dette også utformingen. Som linken Kajsa henviser til i sitt siste innlegg ser man typiske produksjonsfeil som selvfølgelig er uheldig. Jeg har opplevd skjeve bitt på billigfronten.

Jeg vil si meg veldig bevist på at utformingen er "riktig", og at bittet med tid ikke er utsatt for slitasje. Men hører også at man må ha Sprenger, Myler eller Metab-bitt f.eks., og skjønner ikke helt hvorfor med mindre man er ute etter et av patentbittene til en av disse leverandørene.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  10:33:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg vil si meg veldig bevist på at utformingen er "riktig", og at bittet med tid ikke er utsatt for slitasje. Men hører også at man må ha Sprenger, Myler eller Metab-bitt f.eks., og skjønner ikke helt hvorfor med mindre man er ute etter et av patentbittene til en av disse leverandørene.

Opprinnelig postet av spoff

Nå har ikke jeg allverdens peiling på bitt, men jeg vet at selv det standard trinsebittet fra Sprenger er spesielt og patentert utformet. På sprengerbittene er det viktig at bittet ligger riktig vei, på alle måter, fordi det er utformet for å ha en spesiell vinkel på bittet når det ligger i hestens munn. Sånn sett vil jeg si at dette bittet er "noe mer" enn et vanlig trisenbitt, selv om det ser slik ut og at de således blir dyrere.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  12:39:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nå har ikke jeg allverdens peiling på bitt, men jeg vet at selv det standard trinsebittet fra Sprenger er spesielt og patentert utformet. På sprengerbittene er det viktig at bittet ligger riktig vei, på alle måter, fordi det er utformet for å ha en spesiell vinkel på bittet når det ligger i hestens munn. Sånn sett vil jeg si at dette bittet er "noe mer" enn et vanlig trisenbitt, selv om det ser slik ut og at de således blir dyrere.

Opprinnelig postet av christine26.

Vet du om alle er det? Jeg vet at Sprenger f.eks. har en serie de kaller KK-Ultra som er utviklet med en litt spesiell vinkel. Men er egentlig de mest vanlige trinsebittene i serien Aurigan (alternativ 2, se særlig det øverste til høyre) så spesielle? Munnstykket er riktignok litt gullaktig, men jeg tror det er vanlig rustfritt stål likevel. Det står ikke noe om at det er noe spesielt metall, og det står bare at det er rustfritt.

carambee

Skrevet - 23/02/2006 :  13:34:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har messingbitt fra sprenger som er i aurigan. Både ringene og bittet ser "gullfarget" ut.
Men i forhold til billigere bitt med dette stål/farge ser det ut som om sprenger bittet inneholder mer kobber..
Aurigan er såvidt jeg har forstått en annen legering enn stål. http://www.saddleshop.com/supportpages_new/aurigan.htm

Det er en kobber legering som "liksom" skal gjøre at hesten trives bedre med det, og at hester med nikkelallergi skal kunne bruke det....

Så aurigan er deres eget patenterte (ik helt sikker at det er bare deres) metall...
Siden det har mye kobber i seg er det nok en stor sjans for at man må bytte dette bittet ofte. kobber i seg selv er jo veldig mykt... Så kankjse kvalitet, en liten stund..? ehm..
Ikke alltid kvaliteten kommer an på hvor lenge det varer tror jeg.. Da kommer det heller an på hvordan hesten trives mens det er i bruk

Ellers har de jo som du sa spoff egne utforminger i tillegg som KK ultra og Turnado, et trinsebitt som skal være bedre i hestemunnen en et vanlig todelt...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  17:43:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vet du om alle er det? Jeg vet at Sprenger f.eks. har en serie de kaller KK-Ultra som er utviklet med en litt spesiell vinkel. Men er egentlig de mest vanlige trinsebittene i serien Aurigan (alternativ 2, se særlig det øverste til høyre) så spesielle? Munnstykket er riktignok litt gullaktig, men jeg tror det er vanlig rustfritt stål likevel. Det står ikke noe om at det er noe spesielt metall, og det står bare at det er rustfritt.

Opprinnelig postet av spoff

Dette er et vanlig trinsebitt fra Sprenger (Løwenborg fører dette). Jeg mener å ha lest at alle bittene fra Sprenger skal settes inn på en bestemt måte for å få riktig vinkel i hestens munn.

-edit- dette bittet er i vanlig rustfritt stål, men som sagt er det nok vinklingen i hestens munn (måten det er satt sammen på) som gjør det spesielt. Det skal visst fordele trykket jevnere og forstyrre hestens munn betydelig mindre under ridning.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 23/02/2006 17:45:43 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  10:26:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har god erfaring med Globus bitt. De er alle runde og jevne...stort utvalg og størrelser ned til liten ponni på de fleste av bittene. De er ikke blytunge og man har godt utvalg av smalere bitt. Prisen er vel sånn mindt på treet... Bjerke har et meget stort utvalg... Jeg har hatt mine Globus bitt lenge, det er like fint nå etter ja...la oss se.. 5 år?!

hvor får man tak i sånne globus bitt?

Redigert av - LivogZara den 24/02/2006 10:28:16 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  10:32:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Jeg har god erfaring med Globus bitt. De er alle runde og jevne...stort utvalg og størrelser ned til liten ponni på de fleste av bittene. De er ikke blytunge og man har godt utvalg av smalere bitt. Prisen er vel sånn mindt på treet... Bjerke har et meget stort utvalg... Jeg har hatt mine Globus bitt lenge, de

hvor får man tak i sånne globus bitt?

Opprinnelig postet av kross

Du finner Globus sport sine hjemmesider her. Der finner du Återförsäljare.

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  11:51:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
vi hadde jo en diskusjon ang kobber bitt tidligere..
hvordan er det med kobberet i sprenger sine bitt? er de like farlige som vanlige kobberbitt?

edit:leste lenger ned på siden, at bittet vil rustne etterhvert..så det er meget utelukket...

Redigert av - LivogZara den 24/02/2006 12:20:35 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  12:25:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vi hadde jo en diskusjon ang kobber bitt tidligere..
hvordan er det med kobberet i sprenger sine bitt? er de like farlige som vanlige kobberbitt?

edit:leste lenger ned på siden, at bittet vil rustne etterhvert..så det er meget utelukket...

Opprinnelig postet av kross

Jeg ville tolket det slik, at dersom det reklameres med at et bitt skal smake søtt, noe søtjernsbittene gjerne gjør fordi de skal få hesten til å skumme mer, så er ikke bittet bra. Den søte smaken oppstår nemlig fordi små partikler i metallet frigis, og det skjer en kjemisk reaksjon i hestens munn. Og som kjent for oss mennesker, er tungmetaller i kroppen veldig lite bra. Et bitt i metall skal ikke ha smak.

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  12:28:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
gjelder det bare kobber bitt eller gjleder det også bittene fra goldmedal, som er nikkel frie? de inneholder jo kobber de også, men muligens ikke så mye...?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.