hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bul på magen (Gjordspreng?)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 bul på magen (Gjordspreng?)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Torpedo

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  20:15:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Natt til i dag har hesten fått en stor bul på ene siden under magen, "bak" der gjorten er festet. Det ser ut som en hevelse, men det er hardt, når jeg kniper på det, krummer han ryggen og det er tydelig at det er vondt eller ubehaglig. Men ellers spiser han bra, drikker og er ellers som normal. Hva tror dere dette kan være? Jeg har ikke sett noe sånt før annet enn på hopper som nettopp har føllet. Noen som har en idè om hva det kan være?

Det kommer en vetrinær i morgen for å se på det, men hadde vært fint å sett hva dere tror også. Har tenkt på at det kan være stikk? Men det er vel ikke så alt for mange flyge dyr på disse kalde bergens dagene? Eller noe annet han har vært alergisk mot? Akkuratt nå kom jeg til å tenkte på at det kan være en reaksjon på vaksine han nylig fikk, andre grunnvaksine, kan det være han ikke tåler den?! Temperaturen hans er normal.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 21/02/2006 21:33:44

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  20:39:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Gjordspreng? Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  21:01:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jaa, det kan hende. Hvor alvårlig er det? Det er godt mulig jeg har strammet salen ett hakk for mye. Men dette ligger bak der gjorten ligger, men det kan vel være det selvom? Vet du om en plass jeg kan lese mer om gjordspreng? Kan ikke så alt for mye om det.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 21/02/2006 21:33:25 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  22:57:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjordspreng"bulen" viser seg ofte bak eller forran der gjorden faktisk ligger.
Ikke bruke gjord før hevelsen er nede og smerten borte.

Litt au,men ingen stor krise.
bare vær obs om det er gjord med strikk du har.Er det strikk kun på en side,bør du ha den på den siden du ikke fester på,da er det ikke så lett å trekke til litt for hardt.

God bedring.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  20:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som gjordspreng!Det går over av seg selv etter noen dager. Har hatt det selv på hesten min(grunnet strikk på gjorden). Noen hester er mer følsomme enn andre. Selv har jeg valgt å bruke saueskinn på gorden for å fordele trykket bedre. ...Ble noen dager med longering og barbakridning da!! Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  21:56:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også hørt at hester som holder på å trene på seg mage/bukmuskler lettere kan få gjordspreng Om det er noe i det vet jeg ikke, andre som vet?

Ene hesten jeg trener fikk gjordspreng en gang da ei annen red han og hun hadde strammet gjorden tydeligvis litt for hardt Jeg har også strammet gjorden hardt på denne hesten uten reaksjon og med annen bred og myk lær dressurgjord Så tror det er en del som spiller inn

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  22:21:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Vetrinæren var å så på han, det kunne være gjordspreng eller så hadde han bare blitt spent der, heldigvis ikke med broddene inn. Hun trodde han muligens var litt følsom, og anbefalte meg en spessiell type gjort, kommer ikke på hva det heter i slengen, kremt.. men har det skrevet ned i stallen.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.