hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et fryktelig dilemma
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Et fryktelig dilemma
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LisaFi

Skrevet - 19/02/2006 :  22:08:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har en vallakk på seks år, som pr i dag er ment å skulle bli/ er traver. Dette er en meget spesiell hest som nå har vært hos oss i fire år, og som, når han kom til oss som to-åring, allerede hadde vært hos fem forskjellige "trenere" for (forsøkt) temming.

Når vi fikk han, fikk vi høre at han var "gæren" og "sint" og "farlig", men samboeren ville prøve ham alikevel, da han hadde en fin stamme og et fint trav. På den tida ble han eid av et andelslag. Etter hvert som hesten viser seg å ha vært med på litt av hvert, og trenger laaang tid på å bli en mer eller mindre trygg kjørehest, mister andelslaget interessen, og jeg tar over ham fordi jeg synes at det er urettferdig at han ikke skal få sjansen sin, bare fordi folk har gjort ham nervøs.

Nå har vi holdt på med ham ganske lenge, og innimellom viser han at han kan trave, men han plages med å være redd, og får det ikke helt til. Så er det det at vi egentlig slett ikke har råd til å drive og fore på "hobbyhester" som ikke tjener penger til eget fôr i all evighet, og nå har samboeren begynt å hinte om at hvis hesten ikke "slipper seg" snart, så vil han "avslutte prosjektet". Nå er det stort sett han som har utgiftene på hesten, så jeg kan ikke nekte heller, jeg har jo enda en slik hobbyhest..

Med å avslutte mener han at vi skal avlive ham. Vanligvis ville jeg ikke drømt om å avlive en kompis, og det er jo virkelig det han er blitt, en hjertegod kompis som ALDRI blir lei av å kose, og som ALDRI ville gjort noe galt med vilje.. 'Men så er det problemene hans, som nok aldri kommer til å forsvinne helt.... Fremdeles kan han stikke uten "mål og mening" når han kjøres med, da kan han løpe til han stuper, selv om ingen forstår hva han ble redd. Han slår ikke etter kusken, men man mister styring, og det er farlig nok... I tillegg er han ikke mer enn 90 prosent på stallgangen heller, kommer du brått på ham bakfra, og skremmer ham, kan han meget vel sparke, det har hendt et par ganger, men kun når folk ikke tenker seg om...
Når han ris er han roligere, men jeg tør liksom ikke garantere at han er 100 prosent trygg da heller. Ellers er han ikke redd biler og trafikk og sånt, og han har lært litt dressur og trives med det. På stallen er han alles favoritt, en snill gutt som nyter å være midtpunkt, alltid den snilleste å leie ut, nyter all slags stell...

Mitt dilemma er at jeg ikke helt tør å argumentere for å prøve å få solgt ham som ridehest, selv om jeg vet at han kunne gjort riktig rytter meget lykkelig, for han er en utrolig hengiven type, når han først stoler på deg...
Skrekkscenarioet er at noen kjøper ham som ridehest, men så skjer det noe.. Kanskje kommer noen uerfarne på at de vil prøve å kjøre med ham alikevel, for å "finne ut" om han er så vanskelig som vi sier. Eller kanskje er han så rolig så lenge at folk begynner å stole for mye på ham, og glemmer hvordan han er- og blir uforsiktige rundt ham i stallen. og så skjer det noe. Sparker et barn, kanskje? Eller han blir solgt videre, og kunnskapen om hvorfor og hvordan han er som han er, blir borte underveis. Plutselig er han tilbake til utgangspunktet med lite forståelse og skremmende omgivelser.. Hvis noe slikt skulle skje, kunne jeg aldri tilgi meg selv.

Men så vet jeg ikke helt om jeg kan tilgi meg selv for ikke å prøve å finne et rolig, trygt hjem til han heller. Han er jo en av mine beste venner....

Hva ville dere gjort? Alternativet heter jo HedOpp.... Sukk.

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  21:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner at du ikke har lyst til å gi han ifra deg,og å avlive en 6 år gammel hest synes jeg bare er tull.. har brukt over fire år på trene opp min traver til ridehest, han er fortsatt bakredd,men stikker ikke hvis han blir skremt!
Jeg ville lagt ut en annonse og vært helt ærlig. Ikke selg han til noen under 18-20 år som har lang erfaring med hester. Kanskje til noen som driver mye med horsemanship. Kankje det tar litt tid før noen melder interesse,men dukker alltids opp noen !:) Lykke til da!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.