hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kul på kneet!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kul på kneet!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

babylon

Skrevet - 03/08/2003 :  16:34:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har en kul på høyre framkne.. Kulen har kommet og gått en stund nå, vetrinæren har sjekket foten, men finner ikke ut hva det er!! Nå er vetrinæren en mindre god vetrinær som prøver å beholde stoltheten, og ringer ikke til andre vetrinærer når hun ikke vet hva hun skal gjøre!! Men tilbake til kulen.. Kulen er hard og skifter størrelse... Hesten halter ikke og det ser ikke ut som om hun lider.. Noen som har vært borti lignende?? Vet hva dette er?? Eller har noen tips??

-Hester er livet, ta vare på dem-

Redigert av babylon den 03/08/2003 16:37:14

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 03/08/2003 :  21:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan godt være det er en galle. Gammlehesten min fikk en på hvert kne når hun var 16 år. De første årene forandret de ofte størrelse men etter hvert sluttet de å forandre seg og fant en størrelse.
Det virker ikke som hun er plaget av dem, bortsett fra at hun er noe øm i knærne. Men det var på grunn av dem at jeg til slutt pensjonerte henne, for ellers er hun frisk som en fisk:)

Dyrlegene kunne ikke gjøre noe med det fordi at det skyltes overproduksjon av leddveske og om det ble tappet ut kom det bare tilbake etter en stund.
I Brunas tilfelle skyltes det at benstillingen ikke var korekt (synes lite) og når hun ble eldre kom følgene av dette. Men hun ble brukt normalt til hun var over 18, etter dette trappet jeg gradvis ned.

Har opplevd galler komme og gå i koden, men de to tilfellene jeg kjenner til som har hatt galler i knærne (bruna og en kaldblods), har det vert kronisk, det har ikke forsvunnet men stablisert seg over tid.
Er det det samme din hest har kan det hende den vil ha det resten av livet. Tror nok sikkert at du kan bruke den normalt for ingen av de to jeg kjenner til har haltet på grunn av dette. Men det skyldes som regel overbelastning på grunn av feil bruk eller noe ekstriør messig.
Gå til toppen av siden

babylon

Skrevet - 04/08/2003 :  11:42:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel mest sansynlig at det er galle som du sier. Siden du sier det kan bli der hele livet og vi ikke kan gjøre noe med det, er det jo greit. Hesten er egentlig ikke min enda, har henne på prøve, vi har vært skeptisk til å kjøpe henne pga denne kulen. Men jeg tror jeg skal nevne galle når vetrinæren kommer og sjekker henne. Du kan ha hjulpet meg mye!!

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 05/08/2003 :  06:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint å kunne hjelpe, men jeg kan jo ikke si det sikkert fra her jeg sitter nå, selv om det høres ut som det er en galle.

Det hadde vert lurt å prøve å finne ut (om mulig) grunnen til gallen. Det kan komme av noe så enkelt som at hesten er feil skodd, eller den kan ha en ekstriørfeil som gjør at den belaster kneet mer en normalt. Ville vurdert det nøye før jeg kjøpte hesten om jeg var deg, ta i vertfall og få en bøyeprøve på den, er den øm i bena da vill dette muligens bli verre med årene.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/08/2003 :  23:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg syns dette mer høres ut som et "overbein" og ikke en galle da du beskriver kulen som hard.En galle blir ikke stenhard, det er jo bare leddvæske.Men et overbein pleier som regel ikke flytte så mye på seg så det er litt rart det også..Uansett så tror jeg på det siste og det kommer av feks.et slag.Det er som regel helt ufarlig med et overbein.Hester får dette stadig pga spark o.lign.Det kan også være en løs beinbit,om ikke den har satt seg og den er litt aktiv danner det seg leddvæske i området rundt den og dette kan "vandre litt rundt".Så lenge hesten ikke er øm,hoven,varm eller halt så bare bruk hesten som nomalt-men hold et øye med den.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2003 :  04:50:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Forsøk en annen dyrlege... hvis det er som du sier at hun prøver å "beholde stoltheten" ville i hvertfall jeg forsøkt en annen. Kanskje helst en klinikk eller tilsvarende med tilgang på litt mer avansert utstyr enn sitt eget blikk og bøyeprøver.

Ved beinproblemer har jeg lite eller ingen tro på de fleste av dyrlegene omkring her. Blir det noe tull så går nok turen til Bjerke ganske fort.

Hvor bor du sånn cirka?

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 06/08/2003 :  16:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen

Disse gallene på knærene som jeg etter hvert har fått noe erfaring med er ikke helt som disse vanlige gallene som pleier å sitte i koden, av og til i hasene. Bruna sine var myke i flere år, de forandret størrelse og form, Var Bruna varm var de nesten borte, mens stod hun i ro var de til tider ganske store. Til slutt stabliserte de seg og ble veldig harde.

Symtomene var like på Bruna og en Kalblods jeg hadde på for et år for ca 8 år siden.

Har aldri opplevd overbein og forkalkninger som forandrer form fra en dag til en annen, eller er svampaktige.

Løse benbiter kan det være, men da er som regel hesten temmlig halt.
En hest trenger ikke halte når den har galler, ingen av dem jeg har vert borti har haltet på grunn av dette. Noe som er ganske rart når jeg tenker på at da Bruna sine galler var på det verste, var de nesten like store som en delt tennis ball. De er mye mindre nå.

Dyrlegene her omkring kunne heller ikke gi meg en skikkelig forklaring på disse gallene.
Gå til toppen av siden

babylon

Skrevet - 06/08/2003 :  16:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bor i vadsø...
Har vurdert å sende hesten tilbake, siden hun er øm... vi får ikke røre foten hennes og det kan bli problematisk... Sko kan ikke være grunnen da hun aldri er skodd!! Beinstillingen kan det vel være, men omtrent alle hestefolk som har sedd på henne sier hun har en utmerket beinstilling...
Vi får se hva som skjer videre, takk for all hjelp til dere alle...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.