hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gangsetting
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Gangsetting
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  12:48:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Har ei unghoppe her(Brana) for mulig kjøp. Hun er temt og innridd men ikke gangsatt.
Jeg har overhode ingen erfaring med gangsetting og regelrett trening av unghest, aner ikke hva, hvordan og hvorfor så løsningen blir at jeg setter henne bort for gangsetting.

Har ikke ridd hesten enda, men liker henne utrolig godt og hun er trygg og tillitsfull.

De jeg evn skal sette henne bort til har ikke mulighet for å ta henne inn før mars/april.

- Hva kan jeg gjøre i mellomtiden for å opprettholde det hun allerede har lært uten å klusse til for mye for de som skal gangsette henne?
-Er det forsvarlig av meg å ri henne eller burde jeg holde meg på bakkeplan?

Noen som kanskje kan fortelle litt om hva man gjør/hvordan man trener under gangsetting og genrell ridning av unghest?

På forhånd, tusen takk for svar.

Ane og Brana(og Blida)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them

Fengur

Skrevet - 17/02/2006 :  14:13:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare ri hesten helt vanlig og la den gå i den gangarten den velger selv hvis du skal sette den vekk til gangsetting. Veldig fin trening om hun av og til kan være med på tur som håndhest!
Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  14:52:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjorde akkurat det samme med hesten min.
Da jeg akkurat fikk henne drog jeg på kurs med ho som gangsatte henne. veldig greit - hun sa hva jeg måtte gjøre, og som ville gjøre det lettere for henne å gangsette, hun hadde nemlig heller ikke mulighet for å ta hesten før om noen måneder.

Det jeg måtte gjøre var å få henne lydig for sjenkler og bitt.. Og opp og ned i tempo i gangartene. Og så måtte jeg ikke ri henne for lenge. Ideelt var en halvtime annenhver dag..

Må til slutt få tilføye at det er den beste investeringen jeg noen gang har gjort!
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  17:12:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hvor mye betalte du for gangsettingen Siren&Gledi?

Tror ikke jeg har mulighet for å komme meg på noe kurs da mine foreldre ikke vil kjøre hest(mamma kjører ikke med henger og pappa vil ikke kjøre med hest på vinterveger med en bil uten 4-hjulstrekk)

Kan få gjerdet inn et større område å ri henne der. Har fått litt informasjon fra de som har ridd henne inn og at hun kan bøyestopp og vanelig stopp. Men jeg synes det er vanskelig å bedømme hva som er riktig der og da ut i fra den erfaringen jeg har med ridning av unghest(som er lik null). Har veldig liten tro på meg selv når det kommer til det å prøve ut ting, alltid redd for å feile og gjøre en så stor feil at det vil få store etterspill for hesten senere i livet. Vil ikke ødelegge noe.

De som eier hesten rådet meg til å dra til en instruktør noen ganger i måneden og ellers få hjelp av de som temte henne imellom "slagene". Skjønte det slik at de har tro på at jeg selv kan gjøre mye av jobben selv. Men som sagt er jeg usikker...

Vil ha tilgang på instruktør jevnlig etter sommeren men ikke noe særlig før..

Mange vil kanskje mene at jeg ikke burde skaffe meg en unghest pga. usikkerheten om min egen ridning/erfaring men jeg har tro på at jeg klarer det, med hjelp og god veiledning underveis. Jeg vil så gjerne og trives veldig godt med denne hesten.

Min egen hest er også er kjempelæremester som jeg vil bruke en del som lederhest når jeg tar med meg "folen" ut på tur.

Noen flere tips?
Gjerne også forslag til varoert og morsomme øvelser for å få opp kondisjon og få frem gangartene. Hun har rene gangarter =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  19:00:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg betalte 3500 pr. måned+skoing. Min hest var treig, og tølta ikke før etter en måned ca, så hun var til gangsetting i litt over 2 måneder.

Du skriver du ikke har ridd henne. Det ville jeg gjort. Spør de som eier henne om ikke de kan være med deg ut på tur, og da kan jo de vise og forklare det hun kan, slik at du kan jobbe videre på det.
Du skal gjøre ting veldig galt for å klare å klusse noe til, du kan jo alltids ringe til han/hun som skal gangsette og spørre hva du kan jobbe med og evnt. hvordan. Sistnevnte kan være vanskelig for deg hvis ikke du kan få gått på noen kurs nå i vinterstid..
Vær konkret med det du gjør med Brana, det er viktig at du er trygg på at det du gjør er riktig, og det er her jeg tror de som eier henne nå kan hjelpe deg litt på vei ?

Gøye øvelser.. hmm.. en fin ting å gjøre er å ri i skogen, ulent terreng. Det syns sikkert Brana er spennende.. Ellers, ikke ri så mye på bane,..
og så kan du jo longere henne hvis du har mulighet?
Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 19/02/2006 :  10:11:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hvem satt du hesten din i trening hos til 3500kr/mnd?
De fleste jeg har snakka med tar 4000,- eller over. Så har du jo og den irreterende momsen som dobbler beløpet på en del av de..
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 19/02/2006 :  10:17:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør prøve å få ridd endel på tur om du ikke får ridd henne på bane. Jo sterkere hesten er jo lettere vil gangsettingen gå. Er du usikker på bakkearbeidet kan du kanskje spørre noen om hjelp? Jeg hadde hesten min til gangsetting hos An-Magritt Morseth og betalte 5000,-+skoing i mnd. På grunn av at han var overvektig og hadde dårlig kondis måtte hun ri han i fjellet en måned før hun kunne begynne på selve gangsettingen. Så det ble jo mye dyrere enn hvis jeg hadde ridd han mye på tur på forhånd. Hadde han der i to måneder. Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  21:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
satt henne til Camilla Mood Havig.

Knallbra!

og før jeg fikk henne med hjem red vi på tur, jeg på gledi og camilla på en annen, og så lærte hun og viste meg hva jeg måtte gjøre.! supert!

oi,syntes 5000 + skoing var i meste laget nesten. men resultatet ble vell bra regner jeg med?
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  08:46:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle gode svar, de blir satt stor pris på. Tydelig at det variererer stor i prisen på gangsetting...

Jeg har hørt med Christina Lund og Erik Andersen mne ettersom Christina bor nærmest blir det nok dit Brana drar

Ble klart i går at lille Brana blir min så nå venter det en spennende tid foran oss

Flere tips og råd taes fortsatt imot med takk, regner med at jeg ikke er den ensete som lurer på dette

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  10:55:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så godt å høre at du ikke ga opp!!!
Christina kan helhjerte anbefales.Utrolig dyktig dame som er fenomenalt flink til å lære hestene ABC.

Edit for å legge til at hun selvfølgelig kan lære dem resten av alfabetet også...var bare det at din jo bare skal lære første del der...altså...

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 23/02/2006 18:48:43 Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  16:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grattis da! :)

Jeg hører Christina Lund er kjempeflink, så det blir nok bra!
Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 28/02/2006 :  19:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan kan jeg komme i kontkat med Camilla Mood Havig.? Noen som har en mail adresse?
Betallte du 3500kr for 1 mnd? Rimeligt:)
Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 28/02/2006 :  23:33:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen kjempe takk:) Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 03/03/2006 :  11:31:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da har jeg vært i kontakt med flere som har hest i trening. Litt av noen priser noen har:) Men klart, det er jo en grunn til vi vil sende hestene i trening og.
Her er de jeg kommer på nå i farten som ikke er så alt for langt vekke fra Stavanger.
Hvem mener dere er best, når det kun gjelder tølt trening, på en som jeg håper blir en okey konkuransehest i senior klassen:)

Camilla M Haavig er kommet opp i 4500,- nå.
Erik Andersen er oppi 6000,- Meget dyktig, men litt langt vekke:(
Rune Svendsen 4200,-
Hilde Madland 4400,-
Thorstein & Perly 4000,-
Suldal (husker ikke helt navnet) 5000,-

Kommer dere på andre, mulig privatpersoner?
Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 03/03/2006 :  11:34:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte foressten å si at alle prisene er inkl. moms. pr.mnd
(så er jo mye av grunnen til at prisene liger der de gjør.)
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  11:42:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Christina Lund 5000kr
Furnes

Dit skal Brana :)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.