hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandsføll/unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Islandsføll/unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ellbell

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  11:55:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding

Ja da nærmer våren og årets babyboom seg med stormskritt og med ett gikk det opp for meg at jeg ikke helt har tenkt gjennom et aspekt i min gledesrus. Og det er nemmelig dette her med håndtere / ikke håndtere. Har i grunn alltid tenkt at hesten skulle bli håndtert fra liten av og etterhvert innkjørt. Sosialisert på alle måter altså=)
Det er i grunnen det jeg har erfaring med. Men det er så innmari mange som mener at Islandshesten skal du lissom ikke ta på før den er 4...Hvorfor det? Hva er fordelen med å innri en totalt uhåndtert hest og hva er fordelen i senere livet? Og hva gjør du med hesten til den blir klar for innridning? Står den bare der?

Ellbell&þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day!

maane

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  12:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjellige meninger om dette. Selv synes jeg føllet skal lære seg grunnleggende ting som å gå pent i grime, løfte på beina og slikt, og når den er avvent bør den bli sendt til et unghestbeite hvor den kan lære seg "hestespråket". En hest som har blitt oppdratt i en flokk vil bli enklere å håndtere enn en som ikke har det. Men det er jo ikke slik at den ikke skal røres, den må jo få markkurer, få stelt høvene og slikt.

Problemet med mange norskfødte hester er at de er altfor vant til mennesker, og noen mangler fluktinnstinkt som gjør innridningen vanskelig. Slik var min, hun var temmelig respektløs selv om hun hadde gått på unghestbeite fra hun var 1-4 år. Nå ville jeg sendt et evt. føll bort tidligere, eller enda bedre, slippe hoppa og føllet ut i en stor flokk (med føllhopper/unghester) med en gang føllet kan klare seg selv. (Risikabelt å la hoppa følle i en stor flokk, den bør helst være alene eller i en mindre flokk.)

Men det kan jo gå bra å håndtere unghesten mer, men det er veldig individuelt hvordan føllets personlighet er.

Det er kjempespennende med egen avl! Lykke til!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  12:45:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg personlig ville ikke gjort noe særlig med hesten før den var rundt 3. Selvfølgelig skal hesten lære å bli pusset, gå i leietau, stå bundet osv., men så mye mer enn det ville jeg ikke gjort. Jeg mener alle hester, uansett rase, har det best om de vokser opp i unghestflokk og får være hest før det harde arbeidslivet kaller :-) Gå til toppen av siden

kikki&thokki

Skrevet - 17/02/2006 :  17:20:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg personlig ville ikke gjort noe særlig med hesten før den var rundt 3. Selvfølgelig skal hesten lære å bli pusset, gå i leietau, stå bundet osv., men så mye mer enn det ville jeg ikke gjort. Jeg mener alle hester, uansett rase, har det best om de vokser opp i unghestflokk og får være hest før det harde arbeidslivet kaller :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg er ikke helt enig. Synes pussing og stå bundet ikke er så viktig, men beskjæring av høvene kan i tilfeller være livsviktig! Og da er det en fordel å kunne leie hesten! Men utover det synes jeg også de bør være minst mulig håndtert
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  18:34:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Merk at jeg skrev "osv" kikki&thokki. Det var medregnet all normal behandling av hest som stå bundet, pussing, beskjæring, leiing (som jeg også nevnte ..) osv. Jeg tror ingen er så tilstoppet i hodet at de setter hesten ut på beite uten å vurdere å beskjøre høvene på et par år ;-) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  19:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Merk at jeg skrev "osv" kikki&thokki. Det var medregnet all normal behandling av hest som stå bundet, pussing, beskjæring, leiing (som jeg også nevnte ..) osv. Jeg tror ingen er så tilstoppet i hodet at de setter hesten ut på beite uten å vurdere å beskjøre høvene på et par år ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Da skal jeg skremme deg litt...det er MANGE som er så tilstoppet.
Skremmende mange!!

Ellers sånn tilbake til topic...
Putte i en markkur i ny og ne,kunne få sett over høver o.l. At den har hatt på seg grime...

Ellers vil jeg kangt heller ha en som er ikke håndtert enn en sånn "eplehageponni" som er "så tillitsfull" og "gjerne vil være med der ting skjer" Grøss meg gru.
Heller en som snur og løper om man hoster.
Det er mye triveligere å lage tillit enn "frykt" og tamme nok blir de alltid.

En liten dose "mennesker er egentlig dødsekkelt" er ikke så dumt.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  19:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns bare du burde la føllet bli kjent med barn slik at det blir barnevennlig IHVERTFALL.. En hest som ikke er håndtert blir vel sånn i 4 års alderen frekk og ondskapsfull når maten blir servert, siden hesten ikke vet hvordan eieren kan behandle hesten..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  22:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns bare du burde la føllet bli kjent med barn slik at det blir barnevennlig IHVERTFALL.. En hest som ikke er håndtert blir vel sånn i 4 års alderen frekk og ondskapsfull når maten blir servert, siden hesten ikke vet hvordan eieren kan behandle hesten..

Opprinnelig postet av The Donut

Motsatt.
En hest oppdratt av andre hester er langt triveligere å ha med å gjøre.
Hester som er "barnevennlige" er sånne oppi-lomma eplehage-ponnier.
Frekke og busete.

Tør påstå hester aldri er ondskapsfulle. Det er en menneskelig egenskap.
Egentlig burde jeg ikke bruke et ord som frekke heller...hm..Ovenpå og med litt for mye selvtillit...
Blir nesten like flei alt sammen,men du skjønner hva jeg mener.

Ondskapsfull er i hvertfall et ord som ikke hører hjemme i omtale av hest.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  23:52:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Enig der Kurre....
Har to unghester en som er ganske var pga lite håndtering og en som har blitt litt for mye dilla med...
Å skulle tro at det var denne her redde lille karen som ble et problem når vi skulle beskjære dem osv...
Men han var jo snill som et lam for han går det an å skjefte på mens han andre her har 0 respekt...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.