hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - havsalt og hvitløkspulver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 havsalt og hvitløkspulver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Adriane85
» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  22:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..

Leste tideligere innlegg om dette, og lurer på om dere kjøper vanlig havsalt på butikken? hvor mye gir dere? til både frokost og kvelds?

Hvor mye koster hvitløkspulver?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  22:21:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har i allefall kjøpt havsalt på butikken, men det mest optimale er vel elektrolytter. Jeg har pleid å gi en neve om dagen.

Hvitløkspulver koster rundt 100 kr, avhengig av menge innhold.

Hege Gå til toppen av siden

Adriane85
» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  22:26:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet du hva multivitaminer koster også? kommer det i sånne bøtter? en liten sånn kopp per dag? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  23:17:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
en kopp vitaminer tror jeg blir alt for mye. Husk at hester også kan få forgiftning av overdosering av visse vitaminer og mineraler. Forer du hesten med et godt forprodukt og kvalitetshøy er det vel egentlig begrenset hvor mye ekstra den trenger. Ikke vits å gi bare for å gi liksom. Litt salt er nok bra. Men jeg gir ikke en nevefull.. nok nermere en teskje. Hvilket er veldig mye om vi skulle hatt det. Så i forhold til vekt osv går jeg ikke for mer. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  23:30:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester trenger ca 30-60 gram salt om dagen avhengig av størrelse og bruk. Hestene trenger mer (50-70) når det er varmt og dersom de er i hard trening. Vei opp 50 gram på en elektronisk kjøkkenvekt så får du en ide om hvor mye det er. For havsalt utgjør det mere enn du tror og en teskje veier neppe mere enn 5-10 gram vil jeg tro.

Anbefalt dosering for vitaminer står på bøtten. Oppgitt i gram om jeg ikke husker feil, så fram med kjøkkenvekta.... Mener den til FK koster rundt 230-240 kroner (mulig noe mere...).

Jeg ville heller gi hvitløksgranulat enn pulver ettersom det er bortimot støvfritt. Koster ca 120-200 for en kilo avhengig av merke og eventuelle tilbud. Varer ca 2,5-3 mnd hvis man gir en skje om dagen.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  00:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det også salter i foret... dette må trekkes fra tilskuddet. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  00:44:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg gir havsalt i fôret til Cisco, ca 50gram hver dag. Det er veldig sjeldent han spiser det opp når han får maten, men det blir liggende i krybba, og det har aldri vært noe som har ligget igjen over lengre tid. Alt forsvinner til neste måltid (får to ganger om dagen). Han går gjerne og slikker litt i seg etter vi har ridd f.eks. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/02/2006 :  01:14:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

men det mest optimale er vel elektrolytter.

Opprinnelig postet av Hege J

Jeg mener en at til en hest i vanlig normal trening trenger en ikke tilsette ytterliegre enn vanlig salt, som er ca 30-75 gram om dagen. Minst på dager som nå, hvor det er kaldt og vinter....mest på varme sommerdager hvor hesten svetter mye. Elektrolytter som en kjøper er en blanding av mange ulike saltyper men femdeles bortkastede penger med mindre hesten går i veldig hard trening...

Jeg har også hørt at hester skal ha salt uten jod.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Adriane85
» VIP

Skrevet - 17/02/2006 :  08:05:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar :) kan slikking av jord bety mangel på noe?

Bløter dere fòret?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  10:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

men det mest optimale er vel elektrolytter.

Opprinnelig postet av Hege J

Jeg mener en at til en hest i vanlig normal trening trenger en ikke tilsette ytterliegre enn vanlig salt, som er ca 30-75 gram om dagen. Minst på dager som nå, hvor det er kaldt og vinter....mest på varme sommerdager hvor hesten svetter mye. Elektrolytter som en kjøper er en blanding av mange ulike saltyper men femdeles bortkastede penger med mindre hesten går i veldig hard trening...

Jeg har også hørt at hester skal ha salt uten jod.

Opprinnelig postet av oleo

Jepp, stemmer dette:) Tenkte på min egen situasjon, men takk for at du rettet på meg! Sakset inn en beskrivelse av elektrolytter i en annen debatt om salt, og i følge produsentens egen beskrivelse, gjelder vel dette tilskuddet mer hester i relativt hard trening.

Hege Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  14:27:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Bløter dere fòret?

Opprinnelig postet av Adriane85

Det kan gjøre det, men det fins hester som snuser/slikker ned i jorden som tidsfordriv, eller på leting etter en gresstust eller to.

Det fins både fordeler og ulemper med å bløte fôret, dette emnet har vært diskutert mange ganger før, bruk søkefunksjonen.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  19:05:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Dessverre er de aller aller fleste elektrolyttblandinger stort sett bare humbug. Det er ikke nok av det hesten trenger, dyrt er det og Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  15:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Bløter dere fòret?

Opprinnelig postet av Adriane85

Jeg tror de fleste hester vil rote litt joda nå og da, de finner ting de syns smaker godt. Men ved hyppig og vadvarende tilfeller bør man nok se på hva hesten evt mangler...

Flere og flere veterinærer som har kompetanse på tenner mener en bør bløte foret, da spesielt pelletrert for. Pga bindemiddel osv blir pellets litt deig aktid og blir sittende lenge i tennene. Unge hester som skal felle tenner kan godt få tørt for.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  19:33:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Pga bindemiddel osv blir pellets litt deig aktid og blir sittende lenge i tennene

Jeg har vært i dialog med både FK og NF, og ingen av disse bruker noe bindemiddel i sin produksjon av pellets. Vanndamp og trykk er deres oppskrift. Sier dette bare for å avkrefte at det er bindemiddel i norskt fôr i hvertfall
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  20:03:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Pga bindemiddel osv blir pellets litt deig aktid og blir sittende lenge i tennene

Jeg har vært i dialog med både FK og NF, og ingen av disse bruker noe bindemiddel i sin produksjon av pellets. Vanndamp og trykk er deres oppskrift. Sier dette bare for å avkrefte at det er bindemiddel i norskt fôr i hvertfall

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Det er jo flott...
Mener uansett det er klokt å bløte foret...

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.