hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten tåler kanskje ikke kraftfor???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hesten tåler kanskje ikke kraftfor???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  13:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg har slitt litt med den ene hesten min i det siste, har en sånn følelse av at han aldri blir tykk, men i det siste har det vært ekstremt..

da han fikk noe som minnet om mugg på hele kroppen fikk jeg dyrlegen til og komme,hun sa det kanskje var noe de påstod ikke fantes i norge.. husker ikke hva det het i farta men hun mente også at han kanskje ikke tålte kraftfor.. han fikk jo ellers så mye mat at han ikke skulle bli tynn.. Han har jo fått markkurer og alt.. men dette har kommet etter at han begynte og få kraftfor, ikke at han får enorme mengder men litt sympati for siden moren hans får..

han har jo hatt normal avvføring og blir ikke brukt, så man skulle vel tro at han ville holdt seg i bedre holdt.. men nei da.. så hun foreslo havre og soya olje.. nå skal det sies at moren ikke er noen tjukkas hun heller, og krever mye for når hun er i bruk for og holde seg i rett fasong...

så nå lurer jeg på da, jeg skulle jo egentlig selge han.. men om jeg kanskje bare skal slakte han i stedet.. skal han selges er det jo avhenging av at han kommer til noen som virkelig kan passe på så han ikke blir tynn.. om det blir litt mye styr...

er det noen andre som har erfaring fra hester som ikke tåler kraftfor???

mvh Mia.....

Lopke

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  14:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det han fikk som lignet mugg over hele kroppen, sikker på det ikke var våteksem??

Er han tynn? eller blir han bare altri tykk?

Synes ikke du skal slakte hesten etter bare en dyrleges uttalelse eller fordi det blir litt mye slit. Det er ikke sikkert noen vil kjøpe en syk hest heller..
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  14:36:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
mudder syke tror jeg hun kalte det..

han er jo tynn nå, tynnere enn han burde være men jeg synes han er litt tynn hele tiden.. ikke veldig tynn men han burde vært tjukkere av og bare stå og ete enn det han er.. jeg har egentlig ikke lyst til og selge han eller slakte han men jeg har liksom ikke tid til bare han heller.. og hvem vil vel kjøpe en sånn hest, jeg vil helst ikke selge han billig heller.. jeg orker ikke hundre hendvendelser fra 12 åringer og folk som skal redde verden..

men hvis det hjelper og slutte med kraftfor så blir det jo mye bedre med en gang.. håpet kanskje noen hadde noen gode råd om foring eller annet... som hadde erfaring med hester som ikke kunne spise
vanlige kraftfor blandinger...

kanskje jeg burde lagt denne under foring..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  15:29:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
samme emne har vært oppe før. jeg klarer ikke legge til link, men se under foringer, så finner du det nok. ble iallfall anbefalt og fore "rent" istedefor ferdigblandinger.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 16/02/2006 :  15:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Har sett samme problem hos ei fullblodshoppe. Hun hadde en form for proteinallergi, men reagerte plutselig i an alder av 14 år. Det viste seg at hun hadde en infeksjon i kroppen som gjorde at immunforsvaret sviktet og det slo ut i en slags allergi mot for mye proteiner. Hun fikk også mye kraftfor da hun var veldig tynn. I tillegg var høyet av dårligere kvalitet, og det hjalp å fore med bedre høy. Når hun fikk behandling mot infeksjonen, byttet ut litt av kraftforet med masse høy og ble holdt i gang treningsmessig ble hun mye bedre. Hun har også hatt tendenser til våteksem i tillegg og dette er ikke det samme.

Håper du finner ut av det. Du kan jo høre med en equiterapaut om det finnes noe homeopatisk behandling for dette. Evt et eller annet som kan styrke immunforsvaret hans. Kanskje få sjekket om han sliter med en eller annen infeksjon i kroppen som har utløst det hele? (det har du kanskje gjort, så sånn ut på vipen). Ville ikke slaktet han før du hadde prøvd litt forskjellige forplaner, andre fortyper osv. Du kan også ta en analyse av grovforet. Hvis dette er av dårlig kvalitet blir det jo vanskelig å holde hesten god og rund....

Lykke til!

Hæ? Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  17:30:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner en kaldblodshingst som er allergsik mot kraftfor. Proteinforgiftning. Han fikk kuler og sår over hele kroppen. Eieren kuttet ut kraftforet og forer med høy og havre. Hesten er i kanonform i en alder av 13 år og gjør det fortsatt VELDIG bra i travløp. Syns ikke du bare skal gi opp jeg nei! Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  18:09:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hesten min tåler ikke varmebehandlet for... da får han utslett osv. Så han får kun vitaminer, havre og høy...
Han fungerer kjempefint

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  18:35:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Har du prøvd med diverse müsli blandinger? Mange hester reagerer på pellets, men fungerer kjempe fint på müsli. De forskjellige leverandørene har også ofte fôr som er tilpasset allergihester. Mange er også proteinreduserte. Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  21:39:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
tusen takk for oppmunterne svar!! følte meg litt bedre til sinns i dag.. skal prøve og få kjøpt litt havre og sånt i helga..

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  21:39:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
tusen takk for oppmunterne svar!! følte meg litt bedre til sinns i dag.. skal prøve og få kjøpt litt havre og sånt i helga..
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.