hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bare Komplett?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 bare Komplett?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Torpedo

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  14:37:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Har blitt veldig usikker på dette, litt flaut, men sier til meg selv at det er bedre å spørre enn at det går utover hesten :)

Sånn ser fòrplanen til hesten min ut nå:

Frokost:
3 kg høy, 1 liter komplett og en halv liter hel havre.

kvelds:
3 kg høy, 1 liter komplett og en halv liter hel havre.

(kraftfòr Bløtet + salt)

Altså det samme til begge måltidene.
Men vet jeg ikke trenger ha havre til kompletten, men har hørt "det var bra", men det er jo havre i komplett også? Med denne fòrplanen holder hesten min seg helt perfekt, ikke for slank eller for tykk, akkuratt passe. Han har ikke lett for å legge på seg/slanke seg heller. Men jeg har tenkt å kutte ut havre, for mener det er unødvendig? Har blitt så usikker etter at så mange sier så mye forskjellig. Eksperter innen fòring også.. Bare lurer på hva dere ville gidd av komplett om jeg kuttet ut havren i tilegg.

Altså, tror dere det går bra om jeg bare kutter ut havren og ellers gir det samme som før?

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 15/02/2006 14:39:06

Wulfi

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  14:53:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok gitt et måltid midt på dagen også.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  16:04:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg skulle gjerne gjort det hadde jeg hatt mulighet til det, men når jeg kommer til stallen blir det for seint å gi middag. Har prøvd dette med 2 måltider, og det har fungert kjempe bra. I følge vetrinæren ser det ut som om det går helt fint for han.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  16:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
syns det var lite høy. og en del havre til at du bruker komplett. hvis du har problemer med at hesten din løper ut med hodet i været kan det kanskje være en ide å kutte ned litt?
ville også gitt middag, men går det ikke så går det ikke...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  16:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Er ikke jeg som har satt om fòrplan, det er hun som trente han før, ei ridelærer. Men hvordan tror du det går om jeg kutter helt ut havre? han kan ikke få mer høy, da blir han helt bolle :) Det er riktig høy mengde i alle fall. Men det at han stikker hodet høyt og det med at han er sprek, sånn har han alltid vært... Uansett havre mengde..

Opal

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  17:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Komplett består av 25 % havre. Hesten din får ca 1,5 kilo komplett om dagen dersom du gir to liter og bør derfor sannsynligvis få et vitamin/mineraltilskudd også. Ser ikke helt poenget med å gi havre i tillegg siden kompletten jo er ment å være...komplett...

Synes 3x2 kilo høy høres lite ut til en kaldblods (?).
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  17:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis han er sprek når han ikke får havre kan du iallfall kutte ut den.
som opal sier komplett er komplett:)

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  18:03:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kutt ut havren og gi han meir høy er mi meining. Gi han f.eks 2 kg høy når du kommer til stallen. Høy er ikkje noko problem å gi rett før ridning.

Og han blir nok ikkje heilt bolle av å få 2 kg meir høy. Mine fjordinger får mykje meir grovfor enn att det vil tilsvare 6 kg høy (forer mest på rundball) men dei er ikkje feite likevel.

Han trenger nok gjerne også meir vitaminer. Kva med å rekne ut kva det du gir han vil sei i f.e. Det vil eg sei er elementært for enkvar hesteeiger å kunne gjere. Og så rekner du ut ca kva behov hesten din har.

Komplett er havre i frå før. Det er laget slik fordi man ikkje skal måtte gi havre i tillegg. Det er meint som eit komplett for. Men det er vist noko dei fleste har problemer med å få med seg.

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 15/02/2006 :  18:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns også det var lite med 6kg høy. Jeg har ei kaldblodshoppe på 1.55 og hun får hvertfall 8kg høy til dagen, fordelt på 3 måltider. Gir heller mer en 8kg en mindre for å si det sånn. Legger ikke på seg av høy på samme måte. Ellers så ville jeg kuttet ut havren ja. Har også fått med meg at tornado er ganske ivrig av seg? Kanskje det er en ide å prøve en annen kraftfortype uten havre, og sett hvordan han ble da? Mange hester tåler ikke havre så bra. I følge ernæringseksperter jeg har snakket med så trenger ikke en vanlig ridehest(som ikke går i konkuranse eller trenes hardt) så veldig mye kraftfor. Men det er viktig at han får vitaminer Lykke til... Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  19:12:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
kaldblodsen min på 1.55 spiser mellom 10-15kg pr dag og nordlandshesten min på 1.35 spiser rundt 8kg høy(ca regning, de får fri tilgang) og ingen av de er feite eller "bollete" på noen måte.
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  22:11:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
syns også det var lite høy....nordlandshesten min får mer enn det(7/8kg++) og han er ikke noe tykk han heller.
hester bør jo egentli få mye grovfor,de legger ikke på seg på samme måte av det(som viss de fks får for masse kraftfor..)
du kan jo prøve å kutte havren,evnt finne ett annet kraftfor og gi mere høy og se kordan det går...

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:45:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Komplett består av 25 % havre.
Opprinnelig postet av Opal

Jeg har hørt 36-37% havreinnhold i kompletten? Det er iallefall havre i kompletten.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  11:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Komplett består av 25 % havre.
Opprinnelig postet av Opal

Jeg har hørt 36-37% havreinnhold i kompletten? Det er iallefall havre i kompletten.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Innholdet i championproduktene varierer noko frå sted til sted. Det er også opplyst på lappane som følger med sekkane.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  18:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk oversendt innholdsdeklarasjon fra FK og der står det 25 %. De kan vel ikke holde på å sjonglere sååå mye på havreinnholdet som 10-20 %... Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  20:51:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Han har gått på 6 kg høy veldig lenge, før jeg fikk han også.. I følge hun som eide han før, ei ridelærer, var det nok. Men det går jo også ann å prøve seg frem.. Han har også alltid fått komplett.. Men har tenkt å kutte ut havren uansett, trodde ikke det var så mange % havre i komplett! Har hørt noe helt annet, men sjekket opp i det, og det er en del ja...

Hvor mye salt gir dere i fòret? hvilken type vitaminer ville dere anbefalt meg å bruke? noen som har forslag til fòrplan?

Har ikke så veldig mye peiling på det der, for å være helt ærlig. Der jeg stod før, fikset stalleierne alt..

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  21:53:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din er i godt hold med de 6 kg høy er det jo ikke nødvendig med så mye mer.. Men havre er nok unødvendig som de fleste her sier, jeg bruker felleskjøpets multivitamin.. fungerer fint på hoppa mi..

alle hester er jo forskjellige, så hva som passer for en hest passer kanskje ikke for en annen

hvis du vil vite mer om foring så er vel hesteboka til landbruks forlaget fult av gode råd og forplanlegging... de har den sikkert på biblioteket eller så skaffer de den...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.