hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Aegidienberger, noe vi ikke har fått med oss?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Aegidienberger, noe vi ikke har fått med oss?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Flokus

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  21:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste i Wendy her om dagen, der stod det om en såkalt Aegidienberger, fra Tyskland. Det sto den er en blanding av islandshest og Paso Fino, men så vidt jeg har forstått, er det ikke lov til å blande islandshesten, ihvertfall ikke å avle videre på en isl. blanding. Hva skjer? Er regelen borte? Er dette noe vi ikke har fått med oss? Håper virkelig noen folk der ute kan hjelpe meg med dette forvirrende spørsmålet..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  22:10:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har hørt om dette ja. Jeg støtter ikke denne typen avl. :-) Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 13/02/2006 :  22:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Om det er for å skape en rase er det vel greit nok, så lenge det er seriøst og ikke are for å lage et par-tre av denne typen. Greit å kanskje få en litt større islandstype hest, om man synes de er små og ikke vil ha hest med rent varmblodsutseende. Både islandshesten og pasoen har jo en form for tølt, så man ødelegger jo ikke egenskapene i den forstand..
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  23:21:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Islandshesten har ikke en form for tølt. Den har tølt. ;-) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  09:51:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn typisk tyskergreie det der.
Det du stort sett får er en større hest med en form for tølt.
De får ikke de gangartene som en ordentlig islandshest har,det blir en sånn "billig etterlikning"

Tyskerne er stadig på jakt etter å forbedre det som allerede er perfekt (he he)
Der kan man også få kjøpt såkalte "Barokkpintoer"
Stort sett blandinger av Tinkere og Friesere.

Det er veldig "hot" i Tyskland med fritidsriding.
Barokk,klassisk dressur,artige gangarter...mer showpreget riding og dermed også typer hester.
Om bruksegenskapene,holdbarheten og den langsiktige tanken bak dette avlsarbeidet er til stede har jeg mine tvil om.
Ser det mer som et resultat av at noen ønsker å tjene penger på en "moteflue"
De har vel også et annet regelverk når det gjelder hva som tillates og ikke.
Er det ikke en rase fra før,så setter vi på et flottlydende navn og så...blir det en.

Tyskland er et land med fantastiske resultater innen "seriøs" hesteavl,der det ligger generasjoners kunnskaper og resultater bak,ser ikke på dette som noe i nærheten av det samme.

Synes for å være helt ærlig at Islandshesten kan får lov til å være islandshest i fred.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  10:02:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har hørt om dem, og faktisk sett en, men er ikke særlig begeistret for det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  13:45:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, takk for svar.. Støtter ikke denne rasen selv i det hele tatt.. Er det ikke noe regel som sier at islandshesten ikke skal blandes med andre raser?
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  14:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjellige regler og bestemmelser fra land til land.
Her har de da altså "laget" en ny rase.
Om den er godkjent av de offisielle organer i Tyskland vet jeg ikke.

Slike produkter er best forbigått i stillhet...

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 15/02/2006 :  00:20:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Ja, ordla meg litt feil der ;) Islandshest har tølt, og pasoen har jo paso fino paso corto og paso largo, som jeg har forstått er en form for tølt, eller tøltliknende gangart..

Det blir jo litt som disse fjordingene og traverne som ble brukt til å danne grunnlaget for en ny rase i Frankrike (tror jeg, mulig det var Belgia), som gir en litt edlere hest enn fjordingen, men er veldig anvendelig. Men klart, man får jo det spørsmålet, at man sikkert kunne ha funnet en allerede eksisterende rase som passet til den bruken den nye rasen skal passe til. Synes likevel ikke det er helt galt å eksperimentere litt sånn så lenge det er målbevisst og seriøst.

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  08:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tyskland er et land med fantastiske resultater innen "seriøs" hesteavl,der det ligger generasjoners kunnskaper og resultater bak,ser ikke på dette som noe i nærheten av det samme.

Men hva med om dette er begynnelsen på fantastiske resultater innen denne typen krysning. Om hundre år er den sikkert perfeksjonert for lenge siden.
Tror heller ikke det var så mye om halvblodshestene deres for noen hundre år tilbake.

Hva med å være åpne for noe nytt?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:15:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvorfor er enkelte urhestryttere så vanvittig negative ovenfor halvblods/varmblodsmennesker? Jeg har ikke helt skjønt det - jeg har en fot i begge leirer, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke mener at å ta en svensk halvblods og krysse svensk halvblods ikke er det samme som å ta en vilkårlig rase med en annen.

Om det noen gang har falt noen av disse menneskene som hardnakket mener det er det samme inn å se på hestetypene, så vil de oppdage en viss forskjell. "Ridehesttypene" som svensk, dansk, belgisk, norsk osv. varmblods er langt likere enn f.eks. en islandshest (liten, tett, kompakt, gjerne hissig, men dette skal jo avles vekk) og en paso fino (lett, varierende størrelse, varierende gemytt, helt annen forutsetning for overlevelse osv).
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  15:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima:
Vet ikke om det var til meg...er nok nå for urhestrytter å regne,selv om jeg har vært MEGET godt forankret i "den andre verdenen" tidligere....
men jeg finnes iike negativ ovenfor varmblods/halvblodsmennesker.
Absolutt ikke. Ikke i nærheten engang.

Mennesker som derimot ønsker å krysse bort og "forbedre" noe jeg ser på som en nær inntil perfekt hesterase som den er...DET er jeg negativ til.
Jepp,det er unntak som bekrefter regelen,men krysse med Islandshest? Neitakk.

Det er som F nevner noe hest annet enn å krysse innen div halvblodsvarianter.Her snakker vi jo oftest om "lokale" varianter av samme hest.

Islandshesten er unik.
Det tøffe "urhestinstinktet" den har (Og som jeg virkelig håper ikke noen finner på å kjempe for å avle bort) gjør den til noe ganske annet å drive med enn feks Pasoen eller enkelte andre raser som den er forsøkt blandet med.
Dette er på langt nær det første eksperimentet som er gjort for å lage "store" islandshester og vil sikkert ikke bli det siste.

Jeg synes ikke det er positivt.
Islandshesten er best som renraset.

Ønsker IKKE å "være åpen for noe nytt" her.
Heller fortsette med det avlsarbeidet som er gjort på Islandshesten og fortsette å utvikle den som en allsidig og funksjonell konkurranse og turhest.
Det er nok variasjoner innen rasen selv.

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  17:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sier bare HURRA til deg Nina!!!
Og ja. Jeg er helt enig;o)
La Islandshesten få være som den er!!!!!!

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  17:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er da søt Gitte!

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  18:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du ække så verst selv Nina
Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  21:03:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kurre: Den var ment til Vinga. Jeg mener å huske at hun har en islandshest eller to, og et par blandinger - og er åpen for sistnevnte. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.