hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelp...stokk stiv hest..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelp...stokk stiv hest..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  22:17:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt kaldblodsen min i snart 3 år nå og vi har trent jevnt hele tida,men problemet er: han er like stokk stiv i sida enda..har hatt to equiterapeuter på han og ingen av dem finner no gæli. Når jeg longerer han så har han blitt mye bedre,samler seg mer og skjener ikke inn. Men når jeg rir på volter og kommer til hjørnene,ja da er det som å be en trestamme bøye seg..han skjener inn til midten hele tiden..uansett hvor mye innvendig sjenkel jeg bruker og støtter med ytre tøylen..jeg har også pisk som jeg bruker for å støtte opp,men det hjelper lite,og sporene har jeg kuttet ut, for det blir han bare stressa av..jeg rir mye sjenkelvikninger og det går forsåvidt greit, men må virkelig "bruke" hele meg for å få han over..versader kan jeg glemme for han går bare inn mot midten og jeg kan ikke klemme mer enn jeg gjør med sjenkelen for da "mister" jeg beinet. Jeg klemmer ikke i ett sett,men klemmer,pause,klemmer..er blitt bedre til å gi ettergift og han søker seg mer ned nå og jeg kjenner han hever ryggen litt, men han er tydeligvis ikke sterk nok enda,for kjenner at han "hviler" seg i hånda mi,men jeg tar masse halvparader,og da hører han på meg igjen, men er som om han gir opp,for etter hvert går det saktere og saktere, og tilslutt har han på en måte gitt opp etter en halvtime,jeg prøver å være positiv og roser han ofte, og tar endel skrittepauser (han har stått i fire uker etter et stygt brodde spark,så er jo ikke i verdens beste form nå) men jeg trener han sakte opp og rir ikke mer enn i en halvtime-tre kvarter nå. Men denne stivheten begynner å bekymre meg litt..for det skal vel ikke ta mer enn tre år før man kan merke litt forskjell..? eller... Er som om bakbeina forvinner under han i volta og han legger seg helt på sida,og jeg får han absolutt ikke "rund".. Jeg tenker hele tida på sitsen min og jobber mye med det,men vet jeg kan få litt "jaktsist" innimellom..så er det sitsen min som gjør han sånn..eller hva? Og har dere noen tips..?!

Frøydis

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  10:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg tolker deg helt feil nå men jeg tror han ikke helt forstår betydningen av sjenkel, at han skal flytte seg for sjenkel. Det er ikke meningen at du skal klemme med beinet så du mister følelsen i det! Forstår hesten betydningen av sjenkel/sete flytter hesten seg tilslutt for en liten vridning i ditt hofteparti.

For å trene deg (og din hest) til dette må du klemme så mye som må til for at han skal flytte seg, SÅ gi ettergift! Dvs. slappe av i beinet/setet. Ikke gi en beskjed for så å gi ettergift før du får svar. Da får jo hesten din ros for en øvelse han ikke utførte. I begynnelsen må man snakke i store bokstaver for å få frem budskapet. Dette er egentlig for at vi som ryttere må lære oss å kordinere kroppen vår. Husk å tenke på at du skal gi KLARE beskjeder. Ikke sitt å dytt og dytt og gi ettergift og still med tøylen. Det er jo bare masete og gir hesten din masse masete beskjeder som han ikke får tid til svare på eller forstå.

Tips til øvelse: ri på en volte, kanskje en femtenmeters volte. Tenk at du skal øke volten ved å flytte ham utover. Be om ett steg av gangen. Klem/styr med hoften helt til/så mye at du får svar! Trenger ikke være et perfekt steg, bare du kjenner at han tenker på "ååå ut?" så slapp av, ros, prøv igjen. Det er timingen av ettergiften som gir hesten beskjed om riktig svar på ditt spørsmål!

Når han flytter seg for din sjenkel/setet vil du kunne ri versader, for da har han lært å ikke gå mot deg
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  20:55:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Øvde en hel økt på å få han til å flytte seg for sjenkel,og han gjør det med en gang..fikk trekt ulvetennen hans her om dagen og det virker som han konsentrerer seg bedre og har "løsna" opp nå. En annen ting jeg har tenkt på er at både fram,og bakbein er bak loddlinjen+at han er kalvbeint en smule..og dette påvirker jo den fysiske balansen og vil igjen gjøre hesten motvillig og nervøs..så kanskje rett og slett en versade er for "krevende" for han i og med at han er rektangulært bygd istedenfor en ridehest som er kvadratisk bygd. Det med at han skjener inn på venstre hånd kan enkelt og greit ha med balansen å gjøre, men merket at hvis jeg gjør no med hoftene mine og vrir meg mer så merker han det utrolig fort og går bedre!
Så får se framover!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.