hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fortelle meg litt om sentrert ridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Fortelle meg litt om sentrert ridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 12/02/2006 :  19:10:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo kurs hos Liv Hiberg 5. mars, sentrert ridning.

Kan noen fortelle meg om sentrert ridning? Hva det går ut på osv. ?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  19:16:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette har det vært tusen tråder om før, hvorav den siste var her for ikke så mange dagene sine. Søk. Du har vært her så lenge at du vet at de finnes her. ;-) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/02/2006 :  19:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette har det vært tusen tråder om før, hvorav den siste var her for ikke så mange dagene sine. Søk. Du har vært her så lenge at du vet at de finnes her. ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Har søkt, og lest, men det hjalp ikke særlig.

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  19:28:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
http://www.centeredriding.org/
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/02/2006 :  22:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den dag jeg hadde vært engelskmann så..

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  23:14:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Alternativ 2
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/02/2006 :  09:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg ville dratt på kurset hvis jeg hadde muligheten iallfall;-)

Guro
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/02/2006 :  13:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har veldig lyst å dra på kurset, og lese en bok om det først er ikke et alternativ iallefall.

Så det går utpå å komme i mest mulig harmoni med hesten?

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/02/2006 :  00:05:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er det noen linker.... Kan anbefale bøkene til Mary Wanless på det varmeste..

Det hele bunner i hva ridning faktisk dreier seg om... Å bli i ett med hesten uten å forstyrre dens balanse og dens evne til å jobbe fritt og naturlig. Hesten skal nyte arbeidet og utførelsen av arbeidet skal preges av letthet, sammarbeid, kommunikasjon og forfinede signaler. For å få til dette uten tvang og uten snarveier så må man ha evnen til å forstå hestens fysikk og anatomi sammen med vår egen.... I det en rytter setter seg opp på en hest vil hesten for hvert steg jobbe for å gjennompprette sin egen balanse.. Målet er å bli en så tenkede, følsom og oppmerksom rytter at hesten ikke blir påvirket negativt av vår tilstedeværelse på ryggen. Noen ryttere har naturlig god balanse, ..eks barn, men dette blir ofte borte etterhvert som de lærer mer og fokusen ender andre steder ved ridningen.
En kan skrive hundre sider om dette teamet... En ting som er helt sikkert, hadde alle fokusert på dette før de forventer prestasjoner av hesten og gitt hesten den rettferdige muligheten til å bli hørt og respektert, så ville langt flere hester kommet langt mindre smertefullt og mindre belastende psykisk og fysisk frem til RYTTERENS mål...og hesten ville kunne vise hva som egentlig bor i det enkelte individ....da både av personlighet og kapasitet. Også så morsomt som det er...når du sitter der med lett blodsmak i munnen, krampe både her og (DER), et par nyoppdagede muskler, en senestrekk og støl i 5 dager etterpå......men da kan ri hesten uten tøyleinnvikning og hesten søker seg til samling...kun fordi du tenker og er i balanse med hestens bevegelse!!!
Det krever interesse og innsikt, TÅLMODIGHET og styrke.....men dersom du ønsker kun det beste for din hest så er det verdt alt og mer til....

Lykke til...

http://www.mary-wanless.com/
http://www.centeredriding.org/
http://www.classicaldressage.com/welcome.html

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 14/02/2006 01:00:07 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  00:38:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvorfor er ikke det å lese en bok om det et alternativ? Bøker er fine ting. :-) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  10:27:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er for øvrig kurs med Marte T. på Røros i mars/april. Lurer på om jeg skal dit. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/02/2006 :  14:46:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for bra svar oleo
Kanskje det blir kusr på meg da, når jeg vet mer om det, som nå

Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  21:02:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt om kurset jeg også, og ble andbefalt det på det varmeste! :) Marte Teigen er jo kjempeflink med hester. Har tenkt meg ivei jeg også, hvis jeg får lov av mamma og pappa. Skal du ha med deg Rosita, Kristine?
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  00:57:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er en bra bok: Sentrert Ridning av Sally Swift :)
Der står alt man trenger å vite og vel så det.
Fikk tips om boken her inne og den er gull verdt - nesten bibel he he!!
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 22/02/2006 :  10:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av CindyB

Den boka har jeg også og har lest den flere ganger..
Ville nå tro man hadde hatt mer ut av kurset om man hadde lest ei bok eller to om emnet først
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  13:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av CindyB

Den boka har jeg også og har lest den flere ganger..
Ville nå tro man hadde hatt mer ut av kurset om man hadde lest ei bok eller to om emnet først

Opprinnelig postet av tebj0

Det er helt sant og.... Før vi dro til Engalnd hadde jeg lest Mary Wanless sin bok.. Jeg skjønte jo budskapet og tanken når jeg leste boka og, men det ble mye klarere og mye mere effektivt når jeg fikk føle og ta å ting selv...samt at jeg skjønte fortere hva hun mente og hva hun ville når vi ble instruert. Meget lurt å lese bok først ja...
Sally og Mary er jo i brunn og grunn det samme, men syns Mary sin bok var enda mere lettlest enn Sally sin. Det gikk kjappere inn liksom..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.