hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sparker når man skal løfte bakbeina
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sparker når man skal løfte bakbeina
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

marteng

Skrevet - 11/02/2006 :  22:00:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei hoppe på 7 år som er verdens snilleste på alle måter. Eneste problemet er at hun ikke liker at man løfter beina. Dette gjelder både frambeina og bakbeina. Man må kave en god del for å i det hele tatt få opp forbena hennes, da hun planter dem GODT i bakken og står bom fast. Har trent en stund på dette med masse belønning (godbiter, klapp og ros) når hun endelig løfter forbena, men det blir ikke bedre. Bakbeina er det enda verre med. De er lettere å få opp, men hun trekker dem fort til seg under magen, og fyrer deretter ut , enten bak eller ut til siden. Virker nesten som hun prøver å treffe den som løfter foten. Uansett så har man ikke sjans mot kreftene hennes, og man fyker "veggimellom". Ettersom jeg vet, så har hun ikke opplevd noe negativt noen gang, og jeg er helt fortvilt og vet ikke hvordan jeg skal få bukt med dette problemet. Noen som har noen gode råd ? Eller vet om en nettside der det går an å lese om samme problem? Eller om noen vet om en fagperson som har kompentanse på området ?

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  22:45:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
hmm..dette burde man absolutt lært hesten når hun var føll/unghest. problemet blir liksom dobbelt så stort.
hun er vel redd for bena da.og den eneste måten for å få løftet bena blir jo å få henne trygg
hva med å begynne å stryke og klappe på bakbena. slutt før hun blir urolig. ros masse. venn henne til å få gjenstader borti føttene, alt for å bli trygg på kontakt der. syns løfting av bena skal være siste fase i dette her. hun må bli helt trygg på alt annet.
dette er vel det "smarteste" jeg har å si om saken

lykke til da!

http://www.korumdalen.no/ Gå til toppen av siden

marteng

Skrevet - 12/02/2006 :  22:23:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet er bare at hun er helt trygg på alt det der. Man kan gjøre akkurat hva man vil med bena, utenom å løfte dem. Hun bryr seg ikke om man stryker, klapper, dunker, vasker, koster, smører, klemmer, trykker eller om man rister med noe (plast, tau, materialer eller uansett hva det måtte være) mellom bena hennes. Hun enser det ikke en gang. Helt rolig og avslappet. Hun er rolig helt til man har løftet bakfoten, da trekker hun den kraftig til seg innunder magen og fyrer ut (bakover eller til siden) med full kraft. Dersom man ikke slipper foten er det livsfarlig. Man blir da hengende etter foten, og blir garantert truffet, og det hardt. Etter at hun har gjort dette, og foten er godt plantet på bakken igjen, er hun like rolig og fornøyd.
Trenger sårt råd !!!!!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/02/2006 :  22:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er det når hovslageren prøver?
Hadde selv samme problem med hesten min, men hun har gidd seg.
Jeg holdt alltid i foten, å slapp ikke, for når jeg slapp da var du hun som hadde vunnet.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  22:44:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde en slik hest på stallen (en sta fjording), den var også slik. Til slutt måtte jeg sette meg i hard respekt. Løftet foten hans, han sparket, og jeg smokket til han med en pisk jeg hadde klar. Dette gjentok seg tre-fire ganger, og til slutt stod han. Neste dag begynte han likt, men prøvde seg bare to ganger. Dag tre såg du han tenkte tanken og beveget foten, men når jeg kremtet så stod han i ro. Siden har han stått perfekt. Liker ikke å slå hester altså, men når du vet at det kun er på f***skap, og hesten ikke har vondt eller er redd, så valgte jeg den utveien... VÅR sikkerhet er også viktig synes jeg!
Gå til toppen av siden

marteng

Skrevet - 12/02/2006 :  23:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hovslageren prøver er det nøyaktig likt. Ikke sjans. Det er heller ingen som helst mulighet til å prøve å holde i foten. Dette er en hest på 800 kg, og du kan bare gi opp å ta opp kampen på den måten. Du blir slengt rundt som en flue dersom du prøver å holde fast foten - vi har prøvd. I tillegg er det farlig, for hun fyrer, og det virker nesten som hun går inn for å treffe. Nytter heller ikke å kjefte/korrigere fysisk, det biter ikke på henne i det hele tatt. Preller av som dråper vann, og hun gjør nøyaktig det samme neste gang. Nytter heller ikke å belønne/oppmuntre/være mild og forsiktig med henne - hun gjør akkurat det samme uansett. Hun har heller ikke vondt i bena. Veterinær har sjekket henne.
Det er så fortvilende, for utenom dette så er det verdens snilleste hest. Ingen problemer med noenting.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 14/02/2006 :  12:46:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette(lettere å vise) men jeg prøver:
Når jeg skal løfte bakbeina på en så stor hest som er vanskelig, pleier jeg å legge armen over/rundt hasene og holder hoven på andre siden.. med dette grepet skal det mye til for at hesten klarer å sparke..så henger jeg der, blir slengt litt att og fram til hesten slutter. da slipper jeg foten igjen. Samme med forbeina men da tar jeg et godt tak, og hvis hesten er vanskelig bøyer jeg beinet helt opp til magen, og holder det der til den er rolig.
Det er viktig å ikke slippe før hesten er rolig. Dette har fungert fint for meg på store hester men på små hester blir det vanskeligere. Hvis hesten er redd så må man ikke gjøre dette da anbefaler jeg heller å gjøre slik hayke sier.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

marteng

Skrevet - 14/02/2006 :  18:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvt samme teknikk selv mht holdegrep på bakbeina, men det er helt nyttesløst. Du har rett og slett ikke sjans, uansett om du er en stor sterk mann. Dersom du prøver å holde fanst, noe som ikke går mer enn et sekund eller to, så havner du under hesten og blir i neste omgang sparket. HUn trekker foten så raskt til seg innunder magen (med deg på slep) og fyrer deretter av all kraft ut til siden eller bak. Dersom du da ligger i veien, enten under hesten eller i nærheten av henne, så er det stor mulighet for å bli truffet og det hardt. Jeg har en følelse av at det eneste som hjelper er å ta dette steg for steg, GRADVIS, evt bruke klikker og lære henne en ting om gangen. Først løfte beina uten at noen holder de fast, og så få belønning, og deretter gå gradvis frem.... Å ta opp kampen med henne er bare tull, da hun får flere og flere erfaringer for hver gang hun vinner. For vinne, det gjør hun uansett hvem som prøver.... Gå til toppen av siden

marteng

Skrevet - 14/02/2006 :  18:15:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men takk for alle svar ! Jeg håpet å høre fra noen som har samme problem, og klart å løse det. Vi gir ikke opp uansett, må bare finne beste måten å gripe fatt i problemet på.... Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  18:23:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
du sier den sparker for og treffe, kanskje må man begynne mere grunnleggende, bygge opp respekt og tillitt?
hvordan er den ellers å håndtere?
er det sjekket om den har vondt noe sted?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 14/02/2006 18:25:16 Gå til toppen av siden

marteng

Skrevet - 14/02/2006 :  20:54:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det som er så rart, for alt annet fungerer helt perfekt. (Har skreveet det overfor her i andre innlegg også). Man trenger aldri å være redd for at hun sparker når man går/står bak henne, vasker beina eller uansett hva man gjør. Hun er helt perfekt på alle måter, dette problemet gjelder KUN ved løfting av bena. Min teori ( ut fra slik hun oppfører seg og ut fra det jeg vet om hesten) er at hun har lært seg til denne uønskede atferden etter å ha blitt håndtert på feil måte av en eller flere over tid, og så har hun nå funnet ut at hun slipper å holde oppe bena hvis hun oppfører seg på den måten. Det er flere som håndterer henne, og jeg har ikke hele oversikten over det til enhver tid. (Det er imidlertid hestevante personer som håndterer henne) Dette må jo være noe tillært, i og med at veterinæren ikke har funnet noe galt med henne, og det heller ikke, som jeg vet, har skjedd noe negativt en gang som skulle tilsi at hun reagerer slik. Ikke vet jeg, men det er utrolig irriterende når hesten ellers fungerer 100% på alle områder. Oppfører seg alltid som hun skal, og er lett å håndtere. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  21:44:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare lurer på, hvor gammel er hesten? hvordan får hovslager stelt høvene hennes? hvordan får noen sjekket om hun har vondt hvis de ikke får løftet på beinet før hun sparker?
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Pernille_og_Vige

Skrevet - 18/02/2006 :  17:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veninna mi har en hest på 7 år, som ble misshandlet før. Hun så ikke ut, og var rett å slett gal da de kjøpte henne. Hun har blitt veldig bra nå, men eneste problemet er bakbeina sine. De passer hun veldig godt på!

Det de gjorde, var å bruke en pisk, vise henne den, stryke den over hele kroppen, nedover beina. Og mange sånne ting. En dame som kan Horsemanship var der og gjorde dette, og etter 3 kvarter løftet de bakbeina!

Når de løfter bakbeina nå, så sier de BRA, FLOTT, FLINK JENTE... osv HELE tiden mens de holder opp beina, nå skjønner hun at det ikke er farlig.

Vet ikke om dette hadde noe med saken og gjøre men.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  16:09:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Miss er også sånn, men bare på bakbeina. Hun er hysterisk redd for bakbeina sine, og vi får nesten ikke ta i dem. Hovslageren klarer det, men hun er utrolig anspent når han gjør det for å si det mildt.

Miss har blitt behandlet hardhendt før, og i tillegg er hun ekstremt kilen. Hun forbedrer seg stadig, så jeg har et håp om at jeg en eller annen gang skal kunne klare å løfte bakhøvene hennes. Bruker mye tid på å ta på bakbeina hennes, og korrigere henne om hun sparker etter meg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  04:15:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei=)

Måtte bare svare på detta=) for jeg har en kaldblods hoppe som er/var sånn med bakbeina, må vel først starte med at terns(som hun heter) blei desverre misshandlet før(hun blei blandt annet slått med hammer osv, vil ikke gå i detaljer) men hu stoler rett å slett ikke på mannfolk som skal løfte på beina hennes! men ellers er hun verdens greieste! hun er bare helt fantastisk ellers.. hun stoler fullt å helt på meg så jeg kan gjøre "hva jeg vil" med hun. men hadde en episode med hovslageren her hjemme, smeden var ALTFOR hastig å brå kjekk med denna damen, å det likte ikke jenta mi=) smeden prøvde t.o.m brems på hu(selvom jeg ikke likte det) å hu bare spente å spente etter han, å plutsli ga han henne et mega slag i baken med hammeren! jeg trodde jeg skulle dø jeg! jeg fyra så skikkli opp å stod der å kjefta smeden huden full! men jeg ga han en sjanse til for å prøve å ta på den nest siste skoen, men den mannen der kjente terna godt igjen å ga han en shikkli trøkk16 rett i armen.. på en måte syntes jeg smeden hadde litt godt av det,fordi jeg hadde jo forklart alt om hu!! misshandlinga å at hu trengte ca 15 min med smeden føre han skulle til å sko hu.. så bytta jeg smed(mann det også), å jeg forklarte alt på nytt, å han tok alt sammen kjempe fint, å skodde terna på liten tid uten problemer=)

Men det spørrs åssn du løfter beina hennes også, fant faktisk ut at hoppa mi ikke liker å bli løftet i "hov-skjegget", men dette med at hun sparker kan jo ha mange grunner,feks misshandlig av tidligere eiere,hvis hu har hatt det da=)

Klem ifra Camilla&Ponniene=)
Gå til toppen av siden

marteng

Skrevet - 24/02/2006 :  15:09:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke vært her inne å lest i det siste da jeg har brukt tiden på å trene med hesten, 2 ganger til dagen, for å få bukt med dette problemet. Bestemte meg for å ta alt med det gode, da jeg er 100% sikker på at det ikke har noen hensikt å bruke straff. Kommer ingne vei med det av mange grunner. Jeg stillte meg opp ved siden av henne med en pisk i den ene hånda og eplebit i den andre. Begynte med frambeina, bare slikat hun skulle fatte poenget med hva jeg ville før jeg begynte bak. Pirket forsiktig nederst på frambeinet med pisken samtidig som jeg gav kommando med stemmen: "fot". Grunnen til at jeg brukte pisk til å pirke i foten med, var at jeg ville unngå å bøye meg for å pirke med hånda. PÅ den måten fikk jeg belønnet med stemmen: braaaaaa.... og godbit med en gang hun løftet foten litt over bakken. Det fønket veldig bra, og hun forstod fort hva jeg var ute etter. Trente på begge frambeina i et par dager, og forlangte mer og mer av henne før hun fikk godbit, dvs. etter et par dager måtte hun godta at jeg holdt forbenet i noen sekunder før hun fikk godbiten. Nå holder jeg på med nøyaktig det samme med bakbeina, og det går bra så langt. Hun løfter på kommando. Pisken bruker jeg ikke lenger, det var kun i starten for å unngå å bøye meg ned. Nå pirker jeg med hånda i foten jeg vil hun skal løfte samtidig som jeg sier "fot". Neste skritt blir å prøve å holde bakbeina oppe i noen sekunder før jeg slipper den ned og belønner henne.....så vi får se. Planen min videre er å heve kriterine gradvis etter som hun er klar for det. Etterhvert må hun godta rensking av høver osv før hun får belønningen. Får håpe min metode funker. Har fått noen av disse rådene av ei som er veldig flink å behandle vanskelige ehster, og det viste seg å funke så langt iallefall. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.