hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bli en bedre rytter.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bli en bedre rytter.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Pernille_og_Vige

Skrevet - 11/02/2006 :  21:39:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg begynte og ri for et halvt år siden, ca. I sommer. Så jeg har ikke ridd så lenge.

Var med veninna mi i stallen, og skritta og trava litt på fjordingen hennes på 4 år, men hun var ganske lat i sommer så det var ikke noe problem. Red også en kaldblods på tur, på 15 år, men jeg visste ikke hva hun kunne finne på, så jeg var ikke redd, og da var det greit.
Etter hvert kastet fjordingen til veninna mi meg av 2 ganger.
Begynte og ri en 26 år gammel kaldblods, verdens snilleste og tryggeste nybegynner hest. Red henne 3 ganger i uka 2 mnd.

Så i jula, var jeg med ei veninna av meg i stallen, der hun har hestene sine. Snakka med ei jente som har hesten sin der, hun er en veninne av hun jeg ble med i stallen fra førsten av. Vi snakka litt, og hun nevnte at ei dame på stallen der trengte fòrrytter på fjordingen sin, så hvis jeg var interessert..
Det var vel ment som tull, men veninna mi som jeg hadde vært med i stallen fra førsten av, dro på tur med hun jeg hadde snakka med om fjordingen, og fant ut at hun skulle flytte hesten sin dit.

Jeg snakket med eieren av fjordingen ( Som forøvrig er naboen min, har kjent henne hele livet, men aldri hatt no særlig kontakt. Søstra mi går i klassen til datteren hennes, og jeg har vært endel med sønnen hennes ) og avtalte og komme å prøve han. Så kunne vi se hva som skjedde etter det.

Prøvered han, og han var veldig sprek. Prøvde skritt, trav og galopp, og han hadde stått veldig lenge, så i galoppen falt jeg av. Var absolutt ikke overbevist, men prøvde han 2 ganger til, å det gikk bedre. Jeg fant ut at jeg bare måtte ta den kjangsen, ville ikke være på den andre stallen helt alene med den gamle hesten som begynte å bli kjedelig
Ville komme videre og lære mer, det gjorde jeg ikke på den gamle hesten.

Så jeg begynte å ri denne hesten. Det gikk ganske bra i begynnelsen, for da var jeg ikke nervøs.

Så ble han barbert, + at det ble utrolig kaldt ute. Han begynte og trave uten å ha fått beskjed, kasta mye på hodet ( uvane han har ), men det gikk greit. Datt av han 3 ganger. En forbi han ble så glad når han fikk lov å trave ( Sparka bakutt ), en når han sklei da vi trente på jorde ( Stupte over hodet på han, men det var hverken min eller hans skyld ) og da jeg prøvered han.

Så en dag jeg og 2 veninner skulle på tur var han ekstremt sprek, begynte han å bukke, 3 ganger etter hverandre, før han gikk 5 meter, og gjorde det samme igjen. Hoppa opp i lufta, ut i veien, og til slutt løp han ut med meg. Langt. Da jeg til slutt klarte å styre han inn en liten vei, stoppa han. Jeg hadde ikke detti av, men jeg var LIVREDD, så jeg gikk av og leide han hjem. Vet at jeg aldri burde ha gjort det, men jeg var rett å slett så redd, og de 2 erfarne veninnen mine sa ikke i mot da jeg ville gå hjem.

Etter det har jeg blitt redd han, han vet at han har kontrollen over meg, så det er bare og kødde litt, så blir jeg nervøs. Han vet at han har fått meg av noenganger, og utnytter dette fullt ut.
Hun som eier han, var hun som red han inn for et år siden ca. Før dette var han ikke sitti på engang. Så han har full respekt for henne, og er egentlig veldig 'snill' mot alle, men ung.

Hun som eier han vil gjerne at vi skal få til dette, så vi rir endel på jorde ved siden av stallen. Hun står i midten, og jeg rir rundt. Så har jeg klart å bli trygg på han på jorde.

Vi tenkte at vi måtte videre, så jeg dro på en liten skrittetur med 2 av veninnene mine som begge er dyktige ryttere. Han stressa fælt og gjorde meg nervøs fordi veninna mi sin fjording gikk foran. Fjordingen til veninna mi var ny på stallen, og han ville hilse på henne. Men det gikk bra!

Jeg er nok litt redd han, selv om jeg ikke har inrømmet det for noen.
Jeg og hun som eier han, tenkte det var lurt at jeg begynte å ri i rideskolen, så rir der en gang, men vil gjerne fortsette og ri utenom det, noen dager i uka.

Igår dro jeg på tur med han, sammen med mamma. Mamma kan ingenting om hest, men hun var bare med å gikk ved siden av. Det gikk utrolig bra. Eneste han gjorde var å sparke bakutt en gang fordi han ble glad, "skvette" 2 ganger. Jeg tror han bare tester ut om jeg blir redd/detter av, for han vet at jeg er " Hun som blir fort redd ". Men jeg datt jo ikke av.

Hva er deres tips til hva jeg kan gjøre?
Skal fortsette å ri han.

MVH Pernille

( Inlegg redigert pga laging av avsnitt og oppdateringer )

Redigert av - Pernille_og_Vige den 19/02/2006 12:52:43

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  22:26:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
hei!

for meg så høres det ut som du er for uerfaren for denne hesten. syns du skal prioritere rideskole fremover, fremfor rideturer med en hest du ikke takler. å ri på hester man føler man ikke mestrer er fælt, du blir stresset,nærvøs og redd. dette kan da ikke være noe moro å utsette seg for, når du er nybegynner?
har man ridd en del år, så lærer man seg å takle ekle og usette hendelser. man blir heller ikke nærvøs og redd, noe som er veldig viktig. for som du vet så merker hesten dette og utnytter deg. en hest som har sterk personlighet tror jeg trenger en rolig, kontrollert og litt mer erfaren rytter

det er ingen tng i veien for at du ikke vil lykkes med dette her, men prøv heller å være tålmodig. det er dumt å utsette seg for farlige situasjoner!
lykke til!

http://www.korumdalen.no/ Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  13:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns du er litt for uerfaren til å ri en unghest på tur alene.
du får ikke eieren til å hjelpe deg litt da?
vil anbefale deg å ta ridetimer, iallfall ri for instruktør, istedefor å prøve å feile selv, med resultatet at du blir redd. da forsvinner liksom moroa litt.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Pernille_og_Vige

Skrevet - 12/02/2006 :  19:20:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eieren hjelper meg masse. Hun er til STOR hjelp. Vi trener mye på jorde, og går på turer hvor hun er med.
Tar ridetimer også.
Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  20:52:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
joda, det høres ikke dumt ut da, siden det er under kontrollerte forhold. da blir du sikkert også tryggere på hesten, og det er jo bra.
http://www.korumdalen.no/ Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  14:37:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva om du kan låne denne hesten på ridetime? Fin måte å bli kjent med hesten på, under kontrollerte forhold.

Men det er nok lettere å bli trygg på en hest som er trygg. Høres ut som en slik hest trenger en erfaren rytter, selv om den er aldri så "snill". Min hest er og så snill, men om jeg låner den bort til folk som ikke kan så mye, så utnytter den lett det. Hestene merker fort hvis du er usikker. Det blir mye morsommere hvis hesten kan litt mer og er mer til å stole på. Er så dumt hvis det en dag skulle skje noe som gjorde deg så redd at du ikke tør å ri mer ...

Kanskje du kan henge opp lapper og prøve å finne en snill hest å ri en stund, og så ri denne fjordingen igjen når du kjenner deg litt tryggere?
Gå til toppen av siden

Pernille_og_Vige

Skrevet - 14/02/2006 :  15:17:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange tips.
Jeg har ridd han i ridehus, og hadde tenkt til å ri han for privat treneren de på stallen bruker, men noe kom i veien.
Han er trygg i ridehuset, men der slapper jeg mer av også.
Har ihvertfall tenkt til å la eieren vite hvordan dette er, kanskje hun har noe tips.
Det er sånn, alle sier at hesten er "snill". Det har egentlig ikke en dritt med saken og gjøre har jeg finni ut.
Skal se det ann, har ikke så lyst til å gi opp heller. Stallen er fin, koselig folk, eieren tar veldig mye ansvar, kjent henne lenge, nesten naboen min også videre. Vi får se.
Kan jo skrive her hvordan det går? :)
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  15:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør det. Du finner sikkert en løsning. Lykke til! :) Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  20:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Andbefalere deg virkelig å ta ridetimer med eller uten hesten! Hadde selv en "problemhest", har hesten nå også, men nå arbeider vi mye mer sammen! foreldrene mine skjønte jo heldigvis tilslutt at dette ikke funket lenger. De kjørte meg 8mil for å ta ridetimer 4-5 ganger, og siden det var en virkelig dyktig instruktør ble vi mye mer samstemte allerede etter andre ridetimen. Det som gjør at vi nå er en ekvipasje, ikke hest og rytter, er at vi har jobbet sammen i nærmere 1,5år. Bare ta tiden til hjelp, så blir du garantert tryggere! Lykke til :)
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:53:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Bra du ikke har gitt opp hvertfall!

Hvis det er god plass kan du jo kanskje bare ri litt utenfor stallen. Fôrhesten til veninna mi (en shettis...) er litt sånn hun og, men vi blir ikke redde... Bare at hun steiler i stdet for å bukke da
Hvis du blir 120% trygg på han når du rir på jordet, så kanskje det går bedre på tur. Det blir ca. 20% "verre" på tur (Synes nå jeg da...), så da blir det jo 100% på tur! Bare si til han vær gang han bukker: "Ikke tull nå *også navnet hans*!" Etterhvert når du ikke blir redd og tar han hver gang han gjør det, så slutter han ettrehvert. Men vær tålmodig da

Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Pernille_og_Vige

Skrevet - 19/02/2006 :  12:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt trygg på han på jorde nå. Rir litt urenfor stallen. Driver mye med det grunnleggende, eieren hjelper meg masse.

Igår var mamma med, vi red på en liten tur. Hun gikk ved siden av, og det gikk kjempe bra! Travet litt tilogmed. Eneste var at han "skvatt" da han så en rød trillebår, og når noe snø datt ned fra et tak. Han er egentlig ikke redd noe, så jeg tror han gjør det for å teste meg ut, men han fikk meg jo ikke av, og jeg var fortsatt rolig ;)

Jeg og eieren hans skal jobbe med at han skal få respekt for meg. Men han begynner jo å kjenne meg nå. Det har gått ganske bra de siste ukene, så han må vel gi opp snart :)

Det som er greia, er at jeg lærer så utrolig mye av han :)

MVH Pernille
Gå til toppen av siden

Pernille_og_Vige

Skrevet - 08/03/2006 :  18:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare skrive inn her nå, for er så glad!

Igår var det meninga jeg skulle ri denne fòrhesten jeg har fortalt om over i ridehuset. Eieren skulle ri han opp og ned ( 10 minutters skrittetur ) og jeg skulle ri han litt oppe der. Men så ringte hun og kunne ikke, for hun hadde skada hånda, og da spurte jeg om jeg kunne ri han jeg. For veninne mine skulle jo ri opp å ned de også, så det var greit.

Salte på, og jeg og 4 andre veninner rei opp. Skritta og trava litt i ridehuset, og rei ned. og alt gikk bare KJEMPE flott :D Han var drit flink og gjorde som han skulle og jeg slappa mer av og alt ble bare så bra. Skikkelig gla ;P

Skal ri igjen på lørdag så får se åssen det går da, om jeg har for høye forventninger eller hva.

MVH Pernille
Gå til toppen av siden

Jollypopp

Skrevet - 08/03/2006 :  19:54:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJollypopp  Svar med kopi av melding
Så bra!
Ett menneske uten ironi er et menneske uten sjel. Et menneske uten sjel er et tomt menneske. Kan et tomt menneske kalles et menneske? Gå til toppen av siden

Pernille_og_Vige

Skrevet - 02/04/2006 :  11:56:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel. Nå har det gått noen uker igjen. Og igår red jeg han opp til ridesenteret ( 10 minutters tur ) sammen med Renate & hesten hennes Vilma, han gikk rolig å fint og fant ikke på noe tull. Red han på time der oppe, han gjorde akk som han skulle og galopperte rolig og fin galopp! Red han alene ned og alt gikk bare helt supert :D

tar timer med en privatridelærer nå, lærer kjempe masse, og forrige fredag var han også på time og alt gikk fint.

Så har medgang nå :D wee.
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  13:33:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
så bra at det endelig funker for deg;)
jeg tror det var kjempelurt av deg å begynne å ta ridetimer!
synes også det er bra å fortsette å ri på den hesten når du har falt av så mange ganger,er så mange som gir opp med en gang de møter motgang..
Lykke til videre da;)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.