hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Måltider.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Måltider.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  00:12:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min har tatt litt av, pga. da han stod hjemme fikk han silò og høy av faren min på "Gefuhlen", og i tillegg var det han(hesten) som hadde høyest rang i "flokken", så han fikk alltid spise opp alt høyet sitt.

Så nå har han tatt litt av, så jeg driver på å jobber ut en fòrplan som kan passe nå om dagen. Nå om dagen brukes han lite og lett, han er blanding av araber/islandshest, og på størrelse med en islandshest på 140.

Nå er han jo en veldig energisk type, som nok "brenner opp" det meste av maten med sine dagligdagse krumspring og sprell på beitet.

Til å begynne med etter at han flyttet for 1 mnd siden, begynnte jeg med:
morgen; 0,5 l kraftfór, 2 kg høy
middag: 2 kg høy
kveld: 0,5 l kraftfór, 2 kg høy

Får lite pellets pga. han blir lite og rolig brukt, og har MYE energi. Hesten ble nylig sjekket ang tenner o.l, så det er ikke årsaken til at han har tatt av.

Mitt svar er at han gjerne må føye seg for de andre hestene han står med, det er to der som er over hans rang, og gjerne stjeler litt av hans fòr. Hestene fòres sammen morgen&middag.
En annen ting er at jeg har ikke mulighet til å fóre han for seg selv.

Samtidig så har jeg økt grovfòr mengden gradvis, fikk totalt 6 kg til dagen før, har nå økt til 7 kg. OG; har også latt han få 3 kg kveld, og de 4 kg fordelt på morgen&middag, itilfelle at de andre hestene er for glupske.

Så jeg vurderer å øke til 7,5 kg, i håp om at han kan legge på seg da. Problemet er at dette bør gis om kvelden, ,slik at de andre ikke spiser det for han. Blir det tungt for han å få i seg 3,5 kg om kvelden, og 2 kg pr de to andre måltidene?
Hadde virkelig trodd han skulle være mer nøysom enn fjordingen min, som er dobbelt så kraftig og blir brukt MYE. (Hun får 6 kg høy til dagen + kraftfór).

Kunne eventuelt ha begynnt med noe annet enn mer høy også, men for hans del så er han ikke særlig glad i slikt. Kraftfòr er ikke spennende, noe høy derimot er.

Noen tips?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  09:01:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg kan kun svar ut i fra mine egene erfaringer. Hestene vi har her ponnier og store blir alle foret inne i boksen sin om morgenen. Men de rekker ikke alltid å spise opphvis det blir for mye grovfor. Ute går alle sammen og det er da ikke så lett å se hvem som spiser hva.
Vi har da gjort det slik at hestene får litt høy i boksen da de blir satt inn ca 1 kg og resten til kveldsforingen.. Dvs ponniene får 2kg morgen 2kg ute og 1 kg inne og til kveldsforing 2 kg.. Dette har gjort at hestene får i seg riktig mengde med høy og de holder vekten sin..
Kanskje dette er en mulighet?

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  10:19:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Står han for seg selv om natta? Mine har i hvertfall ikke problemer med å spise opp 3-4kg hver i løpet av en natt (islandshester). Du kan jo prøve deg fram til hvor mye han spiser opp. Du kan helt sikkeret ikke gi han for mye grovfor. Eneste ulempen er ev. svinn. Fri tilgang er det beste for hesten. Dette er selvfølgelig avhengig at grovforet er tilpasset hesten. Fri tilgang på H1 høy, kan bli i kraftigste laget. Man kan i så fall spe det ut med eks. halm Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 10/02/2006 :  11:24:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte også 4 kilo høy til natten.
Måltiden han får om kvelden skal være størst, og det er viktig å tenke på at kveldsmåltidet skal vare hele natten frem til neste foring som er om morgenen. Og hester sover ikke 8 timer i strekk slik vi gjør.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 10/02/2006 :  15:48:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Om hesten står inne kanskje 12 timer på natten så klarer den fint å spise opp en del kilo høy. Min fjording har fri tilgang på høy, og hun spiser 5 kilo på natten, 3 til frokost og 2 til middag. Da ligger det alltid litt høy igjen.

Jeg fôrer slik at hesten har like mye mat på dagtid som på nattestid. Om hun er ute la oss si fra ni til ni, så spiser hun 5 kilo høy (3 + 2). Så står hun inne fra ni til ni, og da spsier hun også 5 kilo høy. Eneste forskjellen er at hun får de fem kiloene hun skal ha om natten servert i en engang.

Jeg liker ikke tankegangen om at hester skal ha likt med høy til alle måltider. Si at man fôrer klokken 20 om kvelden. Hesten får 2 kilo høy som den spiser opp på to timer. Da står den uten mat fra 22 til kanskje 8 neste morgen. Det er ti timer uten mat det....

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 10/02/2006 :  16:09:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nei, enig i det du sier Kajsa. Jeg synes i grunnen 2 kilo på hele natten var veldig lite og ville nok doblet det.
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 10/02/2006 :  16:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville øket med 1-2 kg høy til kvelds kanskje.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 10/02/2006 :  20:59:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med andre her om å gi mer høy til kvelds Prøv deg frem og se hvor mye han spiser, kanskje er det nok å gi 1-2 kg mer med høy til kvelds. Jeg gir også Bajass 1-2 kg høy som ligger i boksen til han når han kommer inn fra gjerdet Syns det er litt viktig at magen har noe å jobbe med og at det ikke går så lang tid mellom måltidene, derfor høy når han kommer inn
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  21:11:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva er "kraftfôr"? Vil tro det er ganske OK å vite det også, dersom man skal svare. :-) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  23:20:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg ville nok også satsa på meir høy til kveldsmåltidet.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  09:07:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg synes 6 kg høy var lite jeg....ville absolutt gitt han minst 8 kg, og til kveldsmåltidet slik flere foreslår.

Er ikke så lett å sammenligne de to hestene dine heller. Aromayo er jo ung, mens fjordingen din er gammel. Kanskje vil Aromayo klare seg med fjordingens rasjon på samme alder, når han har slutta å bruke så mye energi "på bare å være til" ;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  11:57:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
med kraftfòr mener jeg champion komplett ;)

Skal øke til 8 kg om en liten stund, har gjort litt forandringer, så håper på litt bedring i sakene! Må virkelig si at jeg hadde fortsatt aldri trodd han trengte så mye ;) En kaldblods på stallen er gjerne en del år eldre, men han er like sprek og spretten, og får 9 kg til dagen.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  15:19:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Bare for å sammenligne, så gir jeg fjordinghoppa mi som er på samme størrelse men derimot ikke så aktiv ute 8kg høy om dagen og 1.5 liter kraftfor. Men hu blir trent hver dag, enter 45min på bane eller 1.5time tur. Dette har hun fått siden hun kom til meg i november og hun hr faktisk blitt en del tynnere, noe som bare var en fordel når det gjaldt henne
skal opp til 9kg høy neste mnd.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 11/02/2006 :  17:52:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Min også blir brukt omtrent som Wendy-J sin, ikke særlig hardt synes jeg.
Han får samme fórmengde og har dessverre blitt litt tynnere siden vi fikk ham..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  18:35:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Det går nok fint å gi den 4 kg ihvertfall. Jeg har en NV-hoppe og den spiser mellom 6 og 8kg høy fra kl16- kl 07 neste morgen... Høy kan hester spise mye av, og som det blir sagt her så sover ikke hester mange timer i strekk som oss
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  04:21:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. :)
Jeg holdt mye på med hest for endel år siden, men har ikke hatt anledning og føler meg "grønn" på det med foring nå.. Jeg overtar ei hoppe på 5 år i mai som har gått som traver, og blir ridehest når hun kommer til meg. I det siste har hun blitt foret med 12 kg høy, og litt pellets.
Jeg har tenkt å gi henne denne forplanen her:
Morgen: 0,5 dl. maisolje, 1 l. komplett og 3 kg høy
Middag: 2 kg. høy
Kveld: 0,5 dl. maisolje, 1 l. komplett og 4 kg høy
Hvordan høres det ut? Trenger litt tips og råd.. Hun er skjev i frambena og tåler ikke de store belastningene. Tenkte det var lurt med litt olje for å smøre leddene. Blir veldig takknemlig for svar. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/

Redigert av - jameho den 12/02/2006 04:33:04 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.