hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprangryttere- bli mer ydmyk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Sprangryttere- bli mer ydmyk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hanniball

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  11:58:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner hva dere mener...men av 150 ekvipasjer på et stevne,er det ikke mere enn 8 stykker som behandler hestene sånn.Men jeg mener ikke at de skal få lov,siden de er så få.
Men jeg synes faktisk at publikum kan si ifra til traner el. dommer.Nå har det jo blitt påbudt med ekvipasjenummer på alle slags stevner.Så nå kan man enkelt melde fra om dårlig oppførsel mot hest utenfor banen også,uten å gå å spørre hva personen heter...
Så dere klagende publikum...gjør noe dere også..

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  14:31:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja...?
Har enda ikke sett noe "fæl" ridning værken på klubbstevner eller større stevner med alle "de store brune".
Men det var vel ikke landsstevne da, men et distriktsstevne, som jeg synes var "lagt" ganske høy med både premier, innbydelser, 'dommere' og nivåer.

Eller tar jeg helt feil..?

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Ok, trodde du bare mente små klubbstevner, ikke distriktsstevner. Oppfattet kanskje innlegget ditt feil, det var ikke meningen Jeg har sett en del stygg ridning på distriktsstevner, men hvis du ikke har det så kan du jo bare glede deg på hestenes og rytterenes vegne. Hadde bare alle vært like greie med hestene sine så hadde det jo ikke vært noe problem

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  00:25:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Jeg må være sjuk trørr får jeg klarte i allefall og begynne og grine av innlegget ditt. Jeg syntes det er trist! Nei, vi er stygge! Vi tvinger de over noen pinner og når de ikke vil så skal de.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  01:03:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kan man vinne med makt spørr jeg meg selv?
Nei tror ikke det!

Min hest, om den ikke vil og jeg prøver og si ja da skal du og bruker hjelpe middler for og få han til og gjøre det jeg ber om, da får jeg den reaksjon at han ikke vil i det hele tatt, ikke for alle gulerøtter i hele verden.

Men om jeg tenker litt og finner en annen måte og få han til og gjøre det jeg ber om så går det så lett som bare det!

Har rygget mange 100 meter jeg for og få viljen min isteden for og bruke pisk for da bare steilet hesten.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 22/07/2006 :  02:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ganske enig her! Er selv sprangrytter, og har to spranghester selv. Har sett mye stygt innenfor sporten, men likeså i andre grener innenfor hest. Jeg er av typen som sier direkte ifra til personen om jeg syntes det er stygg ridning. Istedefor å gå bak ryggen til vedkommende, er det mye bedre å hjelpe han/henne med det evnt. problemmet rytteren har. De fleste vil vell bli en bedre rytter? Om jeg gjør noe som i andres øyne kan se stygt ut, ville jeg satt pris på om noen hadde sagt ifra til meg. Men, off.. Det finnes jo så mange som tror de kan ALT selv, og trenger ikke hjelp. Dette gjelder vell egentlig hestesport generelt, men sprangen er vell mest utbredt.

Er av den oppfatningen om at hvis miljøet et godt, blir man også en bedre rytter :-) Man ser, lærer, feiler og retter det opp igjen.

Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  05:41:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sett dressurryttere som også kjører sporene i hesten fordi rytteren gjorde noe feil.veldig logisk:/
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 04/08/2006 :  09:26:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er ganske mye dårlig ridning på sprangstevner, og ser ofte at hesten får kjeft når det er rytterens feil.
Det er sikkert mange som rir super pent og det er sikker mye stygg ridning i andre grener, men jeg vil her dra frem noe jeg har sett/treneren min har sett.

På et stevne tok en rytter som rir i eliten (har startet NM flere ganger) å vegret seg ut på et hinder. Etter at klassen var slutt gikk denne rytteren inn på banen med en kjepp og banket hesten over hinderet. Treneren min gikk bort og snakket til rytteren ettersom det var masse små ponnijenter der som så dette. Rytteren var ikke akkurat et godt forbilde den dagen.

Distriktstevne; på gress, halvparten hadde ikke brodder i 80 cm og når hestene vegret/skled inn i hinderet fikk de seg flere rapp med pisken!

Jaging mot hinderet, rytter flakser med armer og bein for å få hesten over. Hadde jeg vært hest, hadde ikke jeg hoppet da!!

Ryttere som rir på feil avstand i kombinasjoner på trening (av uvitenhet/gidder ikke måle ordentlig), og hesten får bank når den vegrer!

Rytter som hopper og hopper og hopper så hesten til slutt tryner inn i hinderet av utmattelse.

Er selv "sprangrytter" dvs jeg starter av og til, men selv jeg kan se at dette er feil! Det er selvsagt mange som rir pent og, men synes strot sett det er mange snille hester der ute som finner seg i litt av hvert!

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  12:45:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med startinnlegget ditt Hege.

Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 10/08/2006 :  13:23:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de her som mener at sprangryttere burde være mer ydmyke ovenfor hestene sine. I helga var jeg og så på et ganske stort stevne for unge ryttere. Det som slo meg mest var hvor upersonlig forhold de aller fleste haddetil hest(ene) sine. Og dette var unge ryttere som skal være moorgendagens forbilder! Oppvarmingen besto av å galoppere endeløse runder på avridningsbanen, dra de ned på bittet og hoppe utallige ganger over oppvarmingshideret. Etter endt oppvarming var det 2 klaps på halsen og så kom hestepasser/far/mor og tok over hesten så rytteren fikk skravlet videre med venninnene sine. Virket ikke som særlig mange virkelig hadde glede av hesten og det de drev med der ute.

Vet at sikkerhetsvest er obligatorisk for unge ryttere når de starter, men er pisk og sporer det også? Kryssnesereim og sterke bitt? Nesten uten unntak hadde nemlig alle dette. Hestene var flotte og blanke med det dyreste og nyeste av alt utstyr du kan tenke deg, og rytterne var også stilige i pene klær, men rideferdighetene og ikke minst omtanken for hestene fikk meg ikke til å juble...
Men for all del det er sikkert en hel haug med sprangryttere der ute som behandler hestene sine som gull også!
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  18:24:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg starter aldri stevner, fordi jeg blir skremt av presset på alle slags stevner. Ikke små rideskolestevner, men eks større stevner.

Ser at mange spranghester går med strikk på bakken. Vitsen?
Og det er alltid hestens feil.
+ at noen ikke har personlig forhold til hesten i hele tatt.
Selger og kjøper osv.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.