hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva legger du i uttrykket "problemhester"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva legger du i uttrykket "problemhester"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ullsokken

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  19:22:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Tror det er mange ulike syn på hva som er en problemhest. Vi har filmkvelder her hvor vi de siste gangene har sett Ellen Ofstads' filmer Problemhester 1 & 2. I den anledning jeg må naturligvis gruble litt over hva jeg legger i uttrykket "problemhest" og ikke minst hva andre legger uttrykket.

Når jeg hører uttrykket tenker jeg på en hest som er i større eller mindre grad ødelagt pga mennesklig svikt, den har med andre ord mye større problemer enn å nekte å gå på henger, vandre når man stiger opp eller være et udyr å få tak i.
Om det er en problemhest, så er det ikke mange hestene som er uten problem eller svakheter.

Raving madness suits me fine

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/02/2006 :  19:38:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ordet problemhest får meg først til å tenke på en hest som er lite ridbar, steiler, bukker, stresser osv. Eller hester som sparker, biter angriper osv. Ting som gjør at rytteren/stelleren har problemer med å fungere sammen med hesten i det daglige. Når jeg kjøpte hesten min, var PROBLEMHEST overskriften med store bokstaver. Den var veldig lite ridbar, stresset, hoppet og rygget, og ville ikke skritte engang. Med tålmodighet er den nå blitt ridbar på bakken, men er fremdeles problemhest på tur og delvis i sprangen. Men jeg har troen på at vi engang skal bli en super ekvipasje sammen =) Men nøkkelordet er tålmodiget i poser og spann!
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  19:41:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
vanskelig spørsmål egentlig... *tenke litt*

en hest som ser på mennesket som en fiende, en hest som på et eller annet vis har blitt forrådt grundig og har null respekt og tillitt til folk. når noen som har lite kunnskap og innsikt i hestes tankegang og adferd skal håndtere disse blir det automatisk problemer.

men det er jo vi mennesker som skaper disse probemhestene...

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  20:37:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
For meg er den en lite ridbar som ikke samarbeider og som ikke viser respekt. Er vanskelig - nesten uhåndterlig - og viser uønsket adtferd.
Tror også at det er for det meste menneskenes skyld at visse hester blir sånne.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  21:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
En "problemhest" er for meg en hest som har eller har hatt (problem)eiere med manglende evne til å lese hesten.
Problemet mener jeg personlig ligger i en evig eller midlertidig blokkering i kommunikasjonskanalene mellom hest og den som håndterer.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 09/02/2006 :  21:50:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Folka i stallen min med porselenhestene, mener min hest er problemhest, men det er han langt i fra. Man bør ha langt større problemer enn min har før man er problemhest.
Men dette viser jo at er man vant med dresserte ridehester skal det kanskje mindre til før man kaller det en problemhest, enn om man er vant med hester som har et og annet problem.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 09/02/2006 :  22:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm. Faktisk et vanskelig spørsmål.. Problemhest? En missforstått hest, kanskje?
Er jo ikke dens skyld (som regel) at det har blitt sånn det er blitt..
Det kan jo være at hesten har en sterk persnolighet og raskt legger merke til når eiern ikke har kontroll lenger, og finner ut "Ja, nå ja du. Nå er det JEG som er sjefen!" og som raskt legger seg stygge uvaner som sparking, biting osv..

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  23:33:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Misforstått ja, det vil jeg også gjerne si meg enig i. Aromayo er gjerne blitt stemplet som "problemhest". Men saken er at han på mange måter er blitt misforstått, og blitt behandlet deretter, noe som igjen har ført til at han er blitt vanskelig å unhåndterlig i visse sitausjoner og måter.

For å si det sånn, ville ikke kalt det for en "problemhest", men hest med "Menneskeproblemer" :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2006 :  23:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
<Problemhest> for meg betyr en hest som av forskjellige årsaker har en tydelig psykisk avvikende adferd.

Det kan være absolutt null tillit (ekstrem frykt) mht. mennesker og andre hester, eller et voldsomt sinne mot de nevnte.

Fysiske problemstillinger er ofte enklere å løse enn dyptliggende psykiske.
Derfor vil jeg vel betrakte sistnevnte som <problemhester>.

Redigert av - xxxx den 09/02/2006 23:55:26 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.