hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kolikk- Hjelp......!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kolikk- Hjelp......!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 27/07/2003 :  12:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
På torsdag fikk islands-åringen min kolikk. Oppdaget det om morgen før jeg skulle på jobb(ble ikke noe jobb den dagen). Da hadde det kommet langt og han hadde store kramper og smerter, kastet seg rundt osv. Dyrlegen kom med en gang og gav han de nødvendige medisinene.....men han ble ikke bedre, dyrlege kom igjen og gav han olje gjennom et rør i nesen (grøsse). men til liten hjelp. Stakkaren brukte hele torsdagen på kramper og svetting...tross i mange dyrlege besøk. Han fikk sår i hodet av at han kastet seg rundt.
Om kvelden ble han bedre, de verste krampene sluttet og han var på bena innimellom og fikk ut en liten klatt avføring.
Fredag og lørdag gikk og han virket bedre selv om han var veldig sløv og spiste lite...
Men søndags morgen (i dag) fant jeg han i stallen gjenom våt av svette, han var rolig men hadde høy feber, dyrlege på plass igjen og gav han nye medisiner. Nå skal han gå på antibiotika i noen dager.

Er det noen her som har vert ute i like alvorlige tilfeller? Overlevde hesten? Og hvor lenge varte det. Dyrlegen sier at det varierer mye mellom de forskjellige tilfellene, og at det ikke finnes noe fasitt svar.
I mine 8 år som heste eier har jeg aldri opplevd et kolikk annfall før, og jeg vil gjerne høre fra andre som har opplevd det samme.

Hilsen vettskremt

Wulfi

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  12:26:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg aner virkellig ikke hvordan det er med slike alvorlige tilfeller som det du beskriver, men ønsker dere lykke til. *Krysser fingrene*

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  12:47:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
jo da Wulfi, kolikk'en til rappen for noen år siden var stor nok den, du husker vel det???

men Rappen lever i godt hold den dag i dag bruna33, og det kolikk anfalet fikk nesten gode store sterke rappen til å bukke under. men han lever og har det fint nå.

det kan hende at hesten din må behandles med silke hansker nå da. kanskje han får kronisk magesår så kan føre til kolikk resten av livet siden det er så kraftig, det kjedde med en rideskole hester jeg kjenner, å han må fores varmsom, og alt sånn, men han brukes normalt ellers, bære at han kan ikke ris hart, ikke fores på silo, ikke gå for lenge på friskt grass OSV...

lykke til... det går nok bra...

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  13:09:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Da Shettisen min var liten hadde hun ofte kolikk.. I en periode hadde hun det 2 ganger i uka! Det endte flere ganger med innleggelse på vet. høgskolen. Den ene gangen trodde jeg ikke hun skulle overleve.. Hun la seg ned og orket ikke reise seg igjen. Men heldigvis gikk det bra! Da hadde vi holdt på i 5-6 timer.
Nå kan jeg se om hun har kolikk lenge før det blir alvorlig så jeg får stoppet det! Og de siste gangene hun har hatt det har jeg ikke trengt å ringe dyrlege. Jeg gir henne linfrø grøt + gulerøtter. Får jeg i henne dette blir hun bedre. Hun slutter også å drikke når hun blir syk, så klarer jeg å få i henne nok vann hjelper det også veldig.
Det kan være vanskelig, men med eple nektar i vannet går det som regel.Er hun i ok form leier jeg henne i flere korte økter. Jeg gir henne heller ikke mat før ca et døgn etter hun fikk kolikk symptomer for at det ikke skal komme tilbake igjen.

Det er ikke noe koselig med hester som har kolikk og jeg håper det går bra med hesten din :)

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  15:10:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
på en islandshest er det veldig viktig at han får i seg mykkje vatn...
vatnet børr vere tillsatt et spesielt pulver, men det er sikkert bra om den får i seg reint vann også...
en ting til som er veldig vikti er at den beveger seg mye, gå lange turer med den det gjør grarantert ingen ting verre men gjelper hesten med få i gang igjenn systemet...

det er ikke så veldig mange dyrleger med spesiell interesse for hest, men jeg vet en... han heter thorleifur(en islenning, men snakker godt norsk...)
han bor i sverige for øyeblikket men prøv å ring han... 91512808

han er skikkelig flink og har spesialisert seg på hest...'

RING HAN du får helt sikkert gode råd

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 27/07/2003 :  17:16:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg takker for alle svar.....men det er desverre for sent, han døde tidligere i dag

Vingur ble bare et år gammel, og jeg hadde prøvd å bedekke den gamle hoppen min i tre år før Vingur endelig kom til verden. Han var bare et lite vindpust i livet mitt, men jeg vil huske han som en storm....med sine nydlige sorte og vite flekker.......
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  17:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Så leit... vondt å miste hesten sin på en slik måte.

"Mistet" hesten til en venninne av meg for noen år tilbake etter å ha kjempet i mange timer. Det var ille nok å følge den hele veien, med smerter, gode perioder - og døden.

Tenk positivt, du har sikkert mange gode minner.... lykke til.

Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  10:39:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
ÅH så trist:-(
sånt kjer uheldighvis, men livet går videre...
ei hoppa ejg var veldig glad i døde oxo i år(juli) jeg husker alle gode minner fra henne.

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  11:30:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var veldig leit å høre!
jeg mistet gamle hesten min for 2 år siden, av en blanding av kolikk og nyre/lever svikt.
det er veldig trist når slikt skjer, men ho var 23 år gamal, så jeg hadde ikkje regnet med å få ha ho så mange år meir...

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  13:00:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jo da Wulfi, kolikk'en til rappen for noen år siden var stor nok den, du husker vel det???

men Rappen lever i godt hold den dag i dag bruna33, og det kolikk anfalet fikk nesten gode store sterke rappen til å bukke under. men han lever og har det fint nå.

Rappen sin var da ikke på langt nær så ille. Ja, heldigvis går det bra med han. (Selv om han er knallfeit!) He,he...

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  13:05:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg takker for alle svar.....men det er desverre for sent, han døde tidligere i dag

Vingur ble bare et år gammel, og jeg hadde prøvd å bedekke den gamle hoppen min i tre år før Vingur endelig kom til verden. Han var bare et lite vindpust i livet mitt, men jeg vil huske han som en storm....med sine nydlige sorte og vite flekker.......

Åh neiii! Så leit at det gikk så ille. Ble helt på gråten selv her. *snufs*
Sende deg en *trøsteklem*...

Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  13:21:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
wulfi: jupp, vår snille gode kompis rappen burde få seg en slanke kur. du får stikke innom og hilse på den ny schæferen min en dag
han e bære så mega søt.

beklager en gang til bruna33, så leit og høre når sånt kjer... håper du får den gamle ponnien tilbake da wulfi=) da må jeg hilse på ham...

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  14:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, ja, dette var utrolig trist. Det er tungt når dyr dør på en slik måte. Huff, jeg begynner nesten å grine selv bare ved å tenke på det.

Men midt oppi alt det triste ved hendelsen, så må jeg stille et spørsmålstegn ved din dyrleges vurdering. Hvorfor antibiotika til en hest med kolikk(eller sannsynligvis tarmslyng)?? Antibiotika har da ingen effekt på kolikk, hesten burde vært operert!
(Lett, og ganske vanlig, å skylde på dyrlegen sånn i ettertid når hesten dør, for da har man ofte et stort behov for å ha noen å laste for hendelsen, men det er ikke hensikten med mitt spørsmål. Jeg bare lurer fælt på hvorfor han velger å behandle en kolikk-hest med antibiotika?)

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  15:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for at så mange bryr seg...det hjelper godt i en trist verdag.

Han fikk atibiotika fordi at dyrlegen fryktet betenelse i tarmene i tillegg, noe som viste seg å stemme da jeg fikk han adobsert (tror det skrives slik) i dag.....men det hadde ikke hjulpet likevell for det viste seg også at tarmen hadde spukket, og da er det nesten umulig å hjelpe hesten.

Stakkars Bruna, selv om hun var avvendt med sønnen sin, og de gikk på hvert sitt beite, har hun likevell stått nesten konstant ved porten og vrinsket siden torsdag....men i dag sluttet hun.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  23:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, nå fikk jeg tårer i øynene. Det er ufattelig trist med slike hendelser. Stakkars deg, og stakkars Bruna! Huff! Og ikke minst, stakkars Vingur!
Nei, vi skal være glad så lenge dyra er friske, husk det!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2003 :  20:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
En hest på stallen her,fikk kolikk-alvorlig en gang!!!
Holdt på i en evighet med kramper å smerter,men gikk bra til slutt! =)

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.