hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - På riktig vei?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 På riktig vei?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 08/02/2006 :  19:25:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt om denne tråden ble parkert riktig, men

Har arbeidet med Rosita med veldig enkel amatør dressur jeg nå, ganske lenge.
Og ønsker at hun skal begynne og gå i riktig form(gå til bittet, sammle seg, gå på bittet.. Ja?).

Først varmer jeg opp. Har ganske stram tøyle. I volter og bruker sjenklene godt for å holde henne i gang. Varmer opp både i skritt og trav.
Så slipper jeg litt på tøylen. Ca. en håndsbredde. Da begynner Rosita å sutte på bittet og krummer litt på nakken, rister litt og streker hodet litt ned og opp. Så tar jeg litt tak i tøylene igjen, bare for å nesten holde i ro hodet på en måte.
Når hun krummer nakken skjer oftest i oppoverbakker(har ikke kommet så langt at jeg har prøvd det på flatmark enda).

Er jeg på riktig vei?

Visste nesten ikke om jeg torte å poste dette emnet, for jeg vet ikke om jeg er på riktig vei eller om jeg er helt ute på jordet

carambee

Skrevet - 08/02/2006 :  19:34:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vedlig vanskeig å si noe om formen Rosita går i.
At hun krummer nakken har lite betydning, men kan være en pekepinn da.

Hvis hun går med urolig hode så synes jeg ikke det høres ut som om hun jobber skikkelig med bakbeina. At hun krummer nakken helt uten videre når du slipper ut på tøylen høres ikke ut som at hesten går til tøylen, på tøylen i form osv.

Du er på riktig vei med at du er så flink å stille spørsmål, men det er noen ting det er veldig vanskelig å hjelpe med uten å se hest og rytter..

Dette var vel lite til hjelp egentlig...

Prøv få henne til å søke ned på en volte, ledende tøyletak og ettergift, slik at hun bøyer seg innover og senker hodet...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/02/2006 :  19:51:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Må legge til at hvis du får henne til å søke seg ned og fram med nesa på riktig måte vil bakbeina følge med, og hun setter bena bedre innunder seg.Det er dette som er viktig med å gå på tøylen.

Pass på at du ikke blir så fokusert på hodet at du "tvinger" frem en knekk i nakken, slik at hun bare går bak bittet uten å engasjere bakbeina...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  19:51:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Når man ikke har noen bilder eller har sett dere live er det ofte litt vanskelig å si hva som skjer når hun bøyer nakken. For det kan være så mangt nemlig, akkurat som carambee sier.

En annen ting var at jeg ikke heelt skjønte dette med å holde tøylene stramt, for så å slippe ut på dem. Forklar meg gjerne hva tanken bak er.

Guro
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  20:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis hun krummer nakken i oppoverbakke uten at du holder stramt i tøylene så kan det være fordi hun jobber.

hvis rosita først krummer nakken for så og kaste på hodet så syns jeg det høres ut som om hun ikke går til tøyle, men at hun knekker og går i en form som ikke er behagelig.
guro og carambee sier mye fornuftig.

syns det er kjempefint at du spør jeg istedefor å bare håpe på det beste siden hun krummer nakken.

Kopi av melding:
Må legge til at hvis du får henne til å søke seg ned og fram med nesa på riktig måte vil bakbeina følge med, og hun setter bena bedre innunder seg.Det er dette som er viktig med å gå på tøylen.

jeg ville sagt det motsatt jeg, ri hesten TIL tøylen, altså få henne til å jobbe i riktig form med bakbeina innunder seg, så vil hodet/nakken komme av seg selv som følge av at hun tråkker innunder seg.

masse rot:)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  21:59:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvorfor varmer du opp på stramme tøyler - og hva èr stramme tøyler? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  22:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også på hvorfor du varmer opp på stramme tøyler?
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/02/2006 :  22:20:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor varmer du opp på stramme tøyler - og hva èr stramme tøyler?
Sånn at jeg har god kontakt med munnen hennes.
Hvorfor? Jeg har lært det, og dermed alltid gjort det..

Kopi av melding:
Prøv få henne til å søke ned på en volte, ledende tøyletak og ettergift, slik at hun bøyer seg innover og senker hodet...

Volter går hun til tøylen, men har ikke prøvd så mye.
Trent først og fremst bygging av muskler.
Har jobbet en del på storvolta da.

Kopi av melding:
Pass på at du ikke blir så fokusert på hodet at du "tvinger" frem en knekk i nakken, slik at hun bare går bak bittet uten å engasjere bakbeina...
Nei, hun skal få gjøre det av selg selv, rett og slett. Har ikke intresse av å tvinge det fram, da kan jeg heller vente litt lengere da

Ang. det at jeg varmer opp på stram tøyle, så kan vi feks. trave med god kontakt, så skritte der hun får helt fri tøyle etterpå.
Rett meg

Redigert av - Bustetrollet den 08/02/2006 22:23:49 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  22:57:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvem har lært deg å varme opp på stramme tøyler? o_O Oppvarming skal foregå på lange tøyler, slik at hesten får strukket seg godt. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/02/2006 :  23:15:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvem har lært deg å varme opp på stramme tøyler? o_O Oppvarming skal foregå på lange tøyler, slik at hesten får strukket seg godt.

Opprinnelig postet av Formosissima

Muffens. Har hørt det av flere.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 09/02/2006 :  00:09:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
jepp Kristine, man hører så mangt, ikke lett.
Hvis hun jobber i riktig form når du rir på volte skal du bare fortsette med det. Husk å bytte hånd ofte. Du kan prøve å ri ut på rett linje, og passe på å støtte på utvendig. Hvis hun mister formen da, er hun ikke klar for å gå i form på rett spor rett og slett...

Lucky june: jeg har alltid sagt "gå på tøylen". Mener det samme som deg. Det er nok bare forskjell på utrykk man bruker. Ser ikke på det som motsetninger, til og på tøylen...
Kunne jo også sagt riktig form, samlet, jobbe riktig osv.
takk for utfyllende/rettledende forklaring :)

carambee

Skrevet - 09/02/2006 :  00:24:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvis du kan få noen til å se på deg når du rir Kristine, her er ting de skal se etter.
På volten skal innvendig bakfot settes litt lenger frem og mer midt under hesten, mot tyngdepunktet, som er under deg.

Når en hest bærer seg med bakbeina settes jo de mer innunder hesten. Man kan også se at foten løftes med bøyd kodeledd. ikke bare løfter foten rett opp og setter den fram (sleper foten), men at den bøyes mer i leddene (iik dårlig forklaring). Har også blitt fortalt at hesten sparker opp mindre sand med bakbeina jo bedre den bærer seg, men akkurat den tør jeg ikke stå for..

Når hesten setter bakbeina mer under seg vil også forbeinas plassering endre seg (naturligvis).
Idèelt sett skal aldri forbeinet lenger bak enn loddrett ned fra skulderen før den løftes igjen.
Altså minst mulig skrå bakover når den løftes. Hvis forhoven er under rytteren idet den løftes fra bakken går hesten på forparten. (dette må ses på akkurat før hesten løfter den hoven, i ett øyeblikksbilde vet man ikke alltid om hesten nettopp har satt ned foten, eller om den er iferd med å løfte den)

Si ifra hvis dette var dårlig forklart, så skal jeg prøve igjen:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 09/02/2006 00:26:34 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  08:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lucky june: jeg har alltid sagt "gå på tøylen". Mener det samme som deg. Det er nok bare forskjell på utrykk man bruker. Ser ikke på det som motsetninger, til og på tøylen...
Kunne jo også sagt riktig form, samlet, jobbe riktig osv.
takk for utfyllende/rettledende forklaring :)

nei, det var ikke uttrykket jeg mente var motsattt, men rekkefølgen for hvordan du får hesten til tøylen

egentlig helt uviktig da vi mener det samme, men jeg mener at hesten bøyer seg og søker ned med hodet som følge av at den setter bakbeina mer innunder seg, du sa at den setter bakbeina mer innunder seg hvis den går riktig ned med hodet.
felles konklusjon: bein og hodet har en sammenheng

bare tok det med siden det har vært litt diskusjon om disse uttrykkene før. da slipper vi det nok en gang.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/02/2006 :  11:58:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rart dette med stram tøyle. Jeg har alltid fått kjeft når jeg har ridd på litt slakkere tøyler. Og jeg har gang på gang blitt retta på under oppvarming, både når jeg har ridd Rosita og andre hester.

Takk for forklaringer Carambee, jeg skjønnte det

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  12:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en nybegynner i dressur.
Når jeg prøver og ri hesten i form rir jeg på volte, Støtter med invendig skjekel, støter med utvendig sjenkel litt lengre tilbake, samtidig som jeg lirker veldig forsktig med invendig tøyle. Hesten går da halveis i form=S
Går ikke helt til tøylen selvom han gir tegn til at han vil, men han får ikke nok støtte. Hvordan gi han enda mer støtte? Er jeg på riktig vei?

Rotete innlegg. Unnskyld at jeg "tar" emnet ditt kristine men jeg har akkurat samme spm. Er jeg på riktig vei?

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  12:29:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Dette med lange/korte tøyler:

Jeg gjør det på denne måten;

Varmer opp ved å skritte rundt på firkantsporet på lange tøyler. Ri litt serpentiner, volter mm. Deretter begynner jeg å jobbe litt mer på ei storvolte ved å ri versader, flytte inn og ut av volten, åttetall etc., med fortsatt noe lange tøyler, men nå med mer kontakt. At han går mer dyp i formen og strekker seg. Rir også litt sjenkelvikninger og andre løsgjørende øvelser i skritt før jeg går over i trav.

I trav jogger jeg han lett rundt på storvolte, serpentiner, volter etc. Jeg rir han fortsatt med noe lange tøyler, men med god kontakt. Rir han godt frem og lang og dyp.

Deretter prøver jeg å galoppere han lang od dyp, og godt frem. Prøve å få han god og rund i formen.

SÅ først begynner jeg å ri mer til tøylen, i en høyere form og mer på bakparten (prøver ihvertfall, hehe ), og da korter jeg inn på tøylene for å få en jevnere kontakt. Dette er ihvertfall måten jeg har lært det på og som fungerer best på de hestene jeg har ridd.

MEN; veldig positivt at du spør!

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.