hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Martingal
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Martingal
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Torpedo

Norway
Innlegg: 1035

Skrevet - 08/02/2006 :  13:53:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Hva synes dere om å bruke martingal? Jeg bruker det kun på tur pga at hesten min er en smule sprek (...og holder hodet veldig høyt), og alt han tenker på er å løpe (visse plasser). Hadde ridd uten, hadde det ikke vært for at det er flere turgåere i skogen vi pleier ri i, for egentlig er jeg ikke så veldig glad i hjelpetøyler.

På fjellet, f.eks bruker jeg det ikke, der er det null folk og fritt frem :)

Vil kunne klare å stoppe han når jeg vet det er turfolk overalt, klarer det som regel, men noen ganger er han så giret at det nesten er umulig, i alle fall å stoppe i tide, og jeg kan ikke risikere å løpe ned folk...

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 10/02/2006 14:20:01

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 08/02/2006 :  14:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Martingal er vel den mildeste av alle hjelpetøyler, og hjelper kun slik at hesten ikke får kastet så høyt på hodet. Selv brukte jeg det på min forrige hest da jeg hoppet, men aldri ellers. Så lenge martingalen blir brukt korrekt, er fin å ha i tilfelle hesten kaster opp hodet høyt.
Men bruker du den fordi hesten løper eller fordi den kaster på hodet? Skal du få kontroll over hesten på tur, bør du nok bruke andre "hjelpemidler" enn en martingal i alle fall!

Hege Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Innlegg: 1752

Skrevet - 08/02/2006 :  15:48:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er litt vel mye motvilje når det gjelder bruk av hjelpemidler her inne blandt de som snakker høyest.
Jeg er så grusom at jeg bruker både martingal når jeg rir og luftslukereim når han står inne på hesten min, fordi det er det beste for oss begge.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

carambee

Innlegg: 1699

Skrevet - 08/02/2006 :  19:04:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Martingal er bedre enn sterke bitt synes nå jeg.
Med martingal tvinger du jo heller ikke hesten til noe annet en en normal form, synes det er et greit hjelpemiddel hvis man har problemer med å stoppe på tur.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Innlegg: 1699

Skrevet - 08/02/2006 :  19:04:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Martingal er bedre enn sterke bitt synes nå jeg.
Med martingal tvinger du jo heller ikke hesten til noe annet en en normal form, synes det er et greit hjelpemiddel hvis man har problemer med å stoppe på tur.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Innlegg: 1752

Skrevet - 08/02/2006 :  19:58:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er jeg helt enig med deg i, carambee.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway
Innlegg: 1561

Skrevet - 08/02/2006 :  20:06:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
syns det er helt greit å bruke martingal hvis man trenger det. men i tillegg ville jeg trent litt på lydighet og dette med å stoppe når du ber om det, og ikke hundre meter etter.
men det er bra du tar hensyn til turgåere!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway
Innlegg: 2073

Skrevet - 08/02/2006 :  20:15:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Martingal er et meget nyttig hjelpmiddel mot f eks brukne rytterneser...
Nei altså seriøst.Martingaler er som de fleste andre typer hjelpetøyler absolutt ufarlig og helt greit å ha på så lenge den er korrekt tilpasset og brukes på den måten den er ment.

Den kan nok hjelpe godt om hesten din slenger hodet opp for å komme unna når du må ta litt kraftigere i tøylen enn ellers for ikke å drepe uskyldige turgåere.

Man kan nok lage dyreplageri av både sal,bitt,neserem,dekken,pisk,hackamore,sporer,hjelpetøyler,sidepull,kraftfor,sko...trenger jeg å fortsette?
Dette betyr ikke at det nødvendigvis er det (dyreplageri) allikevel.

Se på HVORDAN tingene brukes,ikke HVA som brukes.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 08/02/2006 :  22:27:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pakket kanskje inn svaret mitt litt- poenget mitt med "hjelpemiddler", var å ikke bruke feks sterkere bitt osv, men gjennom trening (feks lederskap) osv, og å finne grunnen til hvorfor hesten løper og deretter løse det, på en annen måte en "sterke" hjelpemiddler, men da er i alle fall ikke martingal eneste løsning:) (uff, det ble en forferdelig setning!)
Hege Gå til toppen av siden

carambee

Innlegg: 1699

Skrevet - 08/02/2006 :  23:55:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig der Hege. men som sagt martingal er jo ikke såå sterk i påvirkningen.
Det viktigste er selvsagt å trene på at hesten er like lydig på tur som på bane. Tålmodighet er en fin ting...

Kurre: Du har et godt poeng. Bare det å ha hest kan være dyremishandling hvis det er feil person (satt litt på spissen) Det kommer selvfølgelig alltid an på bruken.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway
Innlegg: 1035

Skrevet - 09/02/2006 :  12:00:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Helt enig med egentlig alle, spessielt carambee og Lino. Lydighets trening/stoppe når jeg sier det, må vi selv sagt jobbe med, men vil ikke gjøre det der det går turgåere.

Bruker det pga at han har hodet så høyt på tur når han er oppgiret, og da "unngår" han jo bittet, og det blir mye vanskeligere å stoppe.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway
Innlegg: 987

Skrevet - 09/02/2006 :  12:13:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Helt enig at martingal er et ufarlig hjelpemiddel når det brukes korrekt, og er korrekt tilpasset. Det jeg ikke forstår er hvordan det kan hindre hestene deres i å løpe ut? Hvis en hest løper ut med meg, liker jeg best å ha tøylene fri (altså ikke festet i noe form for hjelpetøyler, martingal etc.).
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kurre

Norway
Innlegg: 2073

Skrevet - 09/02/2006 :  13:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har nok da aldri sittet på en hest som slenger hodet rett til vers så du ser både panne og nesebor.
Er du RIKTIG heldig havner begge tøylene på en side...slikt skaper unektelig spenning på en ridetur,men er ikke spesielt artig med mye turgåere i nærheten.

Selvfølgelig skal man finne roten til problemene og løse dem,men som en midlertidig løsning så man får ridd på tur uten å sette seg selv og omgivelsene i fare? På med "gærneleif". (Martin-gal)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

carambee

Innlegg: 1699

Skrevet - 09/02/2006 :  13:57:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du har nok da aldri sittet på en hest som slenger hodet rett til vers så du ser både panne og nesebor.
Er du RIKTIG heldig havner begge tøylene på en side...slikt skaper unektelig spenning på en ridetur,men er ikke spesielt artig med mye turgåere i nærheten.

Selvfølgelig skal man finne roten til problemene og løse dem,men som en midlertidig løsning så man får ridd på tur uten å sette seg selv og omgivelsene i fare? På med "gærneleif". (Martin-gal)

Opprinnelig postet av Kurre



hihi,jepp litt spenning i hverdagen er jo alltids kjekt, men ikke sikkert alle turgåere ser humoren i det nei

Og som du sier, en martingal er veldig til hjelp når hesten har for vane å sette nesa i sky oy springe som f***.

Har også sett eksempler på at både hest og rytter (kanskje mest rytter, høna eller egget? hehe) slapper mer av bare ved å sette på en martingal, dermed vil komunikasjonen gå lettere.
Maartingalen påvirker hestens balanse og form ganske lite, derfor er den ok i mine øyne.
Har lite til overs for bruk av fx strikk på tur, fordi hesten stikker/bukker osv. Dette hemmer jo balanse osv hos hesten.
Har desverre og sett eksempler på rideskole med bruk av strikk fordi skolehestene er spreke. Ok hvis de setter det på for at hesten lettere skal bruke ryggen slik at den uerfarne rytter kan konse på ridningen, men den begrunnelsen har jeg aldri hørt fra noen ridelærere på denne rideskolen (bortsett fra på èn hest).
Litt OT da, men

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway
Innlegg: 2870

Skrevet - 09/02/2006 :  23:31:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har begynnt å ri med martingal på den ene hesten min nå, som en foreløpig "sikkerhet". Den brukes kun for å hindre han i å steile. Kaster han på hodet treffer han meg ikke alikevel, han er ikke så stor ;)
Er ikke glad i hjelpetøyler, men martingal syns jeg er OK og lurt å bruke dersom hesten kaster på hodet/steiler av "friske" årsaker, dvs. at den ikke har skader/vondt noenstede. Heller martingal enn å få en på trynet av hesten, eller at den steiler slik at en faller av. Men selv foretrekker jeg å jobbe med slike problemer, så jeg håper på å slippe martingalen med tiden.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54


Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

carambee

Innlegg: 1699

Skrevet - 10/02/2006 :  00:59:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
A, S G&A: Hvordan hjelper en martingal hvis hesten steiler? Bare spør for har aldri ridd en hest med den uvanen (heldigvis) så jeg klarer ikke helt å se for meg hva martingalen er godt for i den sammenheng
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.