hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Clear round på alt under 0,80 m sprang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Clear round på alt under 0,80 m sprang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  23:29:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det skal vist nok være slik no att all sprang under 0,80 skal arrangerast som clear round. Blir sagt helst frå 1,0 m.

Edit for å legge til att det gjelder clear round eller feil og stil

Dette synest eg blir litt drøyt, kjedelig osv.

Greit nok der det er stort sprangmiljø med store hester man rir sprang på. Men for oss som f.eks for det meste er seniorryttere på fjordinger og liknande, dvs ponnier, er ikkje dette særlig gunstig.

Dei fleste her omkring starter ikkje meir enn opp til 1 meter sprang. Mange ikkje meir enn 0,80-0,90 m. Skal vi berre få starte clear roundklasser vi da. Ikkje særlig inspirerande.

Og vi bruker sjelden dele opp i hest og ponni i sprang. Dvs att om klassen er 0,60 så er den det for alle.

Nokon som har formeininger om dette.

Redigert av - Lucinda: den 08/02/2006 13:19:49

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  23:43:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Iiiiiiik....

Håper det ikke kommer... Jeg tørr jo ikke hoppe høyere enn 60cm, og vil gjerne starte noe annet enn bare clear round!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  00:03:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hmm, jeg skal starte 70 "feil og stil" på lørdag.....

Dersom dette er reelt så tror jeg det faktisk blir færre ekvipasjer på stevnene fremover. Ja, det er gøy å starte og få med den lilla/hvite rosetten hjem, klart det, men man får jo ingen bedømming. Jeg starter ikke for å få fine rosetter, jeg starter for å konkurrere og for å få en bedømming, mest konkurerer jeg mot meg selv men også mot "de andre".

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  02:15:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
NB NB

Gløymte å nemne att det var clear round eller feil og stil. Og det er innført vistnok. Klubben hadde to deltakere på banebyggerkurs nå i helga og fekk beskjed om det der.

Redigert av - Lucinda: den 08/02/2006 02:16:22 Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  11:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Poenge med dette er vel at det skal være utdannings klasser for ryttere og hester. Det skal gjøre rytter sporten i Norge litt mer fokusert på sikkerhet og utdanning. Det er jo forferdelig mange som rir så det koster etter i disse lave klassene. Ikke noe godt grunnlag for videre satsning.
Så jeg synes dette er helt ok...
Men jeg forstår dere med hester som ikke hopper så høyt... men da får dere heller satse på feil og stil...kan jo hevde seg her

Lykke til uansett!!

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  11:38:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva med de med ponnier da, blir det slik der også? Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  11:42:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Off, enig med Lucinda. Her er det mest fjordinger som hopper 70-90cm og det blir utrolig kjedelig å kun hoppe clear round og feil og stil. Vi skal ha stevne til helga, da blir det clear round i 60cm og a1d 70, 80 og 90cm. Mange av rytterene har ridd lenge og vil gjerne ha mer utfordringer enn clear round. Selv om man rir hester som ikke har kapasitet til stor høyde burde ikke det bety at man må ri i "kjedelige" klasser. Det går jo an å utfordre rytter og hest på andre måter enn i høyden.

I typiske utdanningsklasser kan det godt være regel om at lave klasser er clear round/feil og stil, men det bør legges til rette for hvilket miljø stevnet holdes i. F.eks. stevner der de fleste rir små hester selv om de er voksne.

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  12:58:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Det blir nok lignende hos ponniene men da i Ld og Lc vil jeg tro...
Lene

www.stall-hestevold.dk

Redigert av - Lene23 den 08/02/2006 14:41:41 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  13:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
På en måte synes jeg det er helt greit, for det er jammen mange sprangryttere som ikke har bra sits osv! Men ja, det burde bli lagt til rette for miljøet. Det har blitt arrangert noen feil og stil klasser opp til 1 meter her i trøndelagsområdet i det siste, og nå vet jeg ikke hvem som har dømt disse klassene, men jeg er litt redd for at det lett kan skli ut, slik at ukompotente sitter og dømmer, og det er liten vits når feil og stil skal være utdannende.
Hege Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  13:10:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er heilt ok om det er snakk om utdanningsklasser. Men slik er det ikkje for heile hestenorge. Det er ikkje like forhold over alt.

Føler dette er laget for og av dei som har stort sprangmiljø med store hester. Det er ikkje laget for slike forhold som vi for det meste finner f.eks her i Sogn og Fjordane. Her er det fjordingane som dominerer og det er mange som hopper godt og som ikkje kan kallast i utdanningsfasen. Men man kan likevel ikkje forlange att man skal starte særleg masse i klasser over 1 meter med fjordingane sjølv om desse også finnest.

Vi klarer sjelden å få til klasser over 1 meter her. Sist vi hadde 1 metersklasse på D-stemne her var det 1 startande. Dvs ingen klasse. Dei blir ofte avlyst.

Vi skal ha Utvida klubbstemne i mars og D stemne i april med klasser frå 0,40 til 1 m. Eg har svært lite lyst til å måtte arrangere nesten alle klasser som clear round. Feil og stil blir faktisk ikkje så lett å få til her om vi ønsker godkjent dommer. I det heile tatt sliter vi vanvittig med sprangdommersituasjon her i fylket med to dommeraspiranter.(Det er det vi har) Og desse rir i tillegg sprang sjølv. Å få dommer utenfor fylket er snakk om reisekostnader på fleire tusen og kan derfor ikkje økonomisk gjennomførast. Sist vi hadde D-stemne fekk vi dispensasjon til å bruke dommeraspirant på D-stemne der det egentleg skal være dommer 1.

Blir derfor noko frustrert her eg sitter og får regel etter regel tredd nedover hodet uten att dei som lager desse kan og vil sette seg inn i att det er litt andre forhold i utkantnorge.

Nå kan det vel være att det går å få dispensasjon for dette. Vi skal i allefall søke. Om det ikkje går så gir eg F uansett. Eg synest regler er til for å holdast, men dette blir litt for mykje regelstyring etter mitt syn.

Og etter nye rutiner med proposisjoner der desse skal leggast inn i Klubben online så går det faktisk ikkje å få lagt inn lavere klasser enn 0,80 m. Må sei det er eit godt igjennomtenkt system. haha

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  14:13:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Her er jeg helt enig med Lucinda.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  14:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Dere som føler at det ikke er skikkelig konkuranse å ri feil og stil kan dere forklare hvorfor?
Selv føler jeg at dette er en bedre måte å konkurere på enn å ha omhoppninger ol..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  14:50:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Synast eigentleg det er greitt, på ein måte. Men om ein skal utdanne hesten sin, må ein vel få lov å fare innom det å ri omhopping. Er det då ikkje litt dumt å måtte hoppe 1meter for å kunne "trene" på omhopping? Sjølv har eg aldri starta meir enn 90, for eg ikkje har hatt hestar med kapasitet. Å kvifor kunne ikkje dette vore litt meir opp til kvar klubb? synest det var litt rart heile greia eg..
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  15:05:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dere som føler at det ikke er skikkelig konkuranse å ri feil og stil kan dere forklare hvorfor?
Selv føler jeg at dette er en bedre måte å konkurere på enn å ha omhoppninger ol..

Opprinnelig postet av Lene23

Har aldri ridd feil og stil enkelt og greit fordi det omtrent aldri blir arrangert her. Det har aldri vore tradisjon for det her og vi har ikkje dommere utdanna for det heller. Så eg veit ikkje kva slik konkurranse egentleg innebærer. Har heller ikkje sett det på tilskuerplass ein gang.

Dessuten trenger man ikkje ha omhoppinger. Det er noko som heiter A0 bedømning. Har sett fin ridning når slike klasser har vore satt opp hos oss.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  15:40:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Feil og stil går ut på at man får poeng etter hvor godt man rir. Dressur på sprangbanen, på en måte. Du får poeng etter korrekte rideveier, hvor god sitsen er, hvor harmonisk du er med hesten osv.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kris91

Skrevet - 22/02/2006 :  13:36:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig Clear Round??

Jeg lurer litt.....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.