hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hikke
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hikke
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  22:00:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kan hester hikke? Henta Cisco fra paddocen i dag, og da kom han med noen rare lyder som kunne høres ut som slik vi hikker. Samtidig som han rista litt i kroppen. Skjedde ikke mer enn to ganger før det ga seg, omtrent med så langt mellomrom som det er når vi mennesker hikker.
Var litt søtt

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  00:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om hester kan hikke, men både hunder og katter hikker, så kanskje hester også kan ?
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 08/02/2006 :  00:55:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Tror ikke hester hester hikker, da de mangler de musklene som sender ting opp igjen fra magen.. I likhet med at hester ikke kaster opp, selv om både katter og hunder gjør det. Hikker katter forresten? aldri hørt..
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  11:23:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å jo , baby-puser hikker ofte, søte små ullnøstene... Store katter hikker sjeldnere, men jeg hører det en gang i blandt.
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  19:43:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg vet at hester ikke kan kaste opp og slikt.. men jeg hadde engang en Islandshest med navn Pusur som rapet for å få oppmerksomhet... syns dette var rart, iogmed at hester ikke skal kunne dette... kan hester faktisk rape...?
Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  22:42:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror ikke hester hester hikker, da de mangler de musklene som sender ting opp igjen fra magen.. I likhet med at hester ikke kaster opp, selv om både katter og hunder gjør det. Hikker katter forresten? aldri hørt..

Opprinnelig postet av NinjaChristin

Hester kan kaste opp! Gjennom nesen!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 09/02/2006 :  00:11:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Hester kaster ikke opp.. Vil tro det er noe annet som har kommet i stedet om du har sett dette.

Har aldri hørt en katt hikke, men sikkert fordi jeg kun husker voksne katter, med unntak av de to vi har hatt som kattunger siste årene.. Hund derimot har jeg hørt hikke.

Dr_ag_on_86
Sikker på at det var raping, så det ikke var en form for luftsluking? Kan ofte høres ut som småraper..

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 09/02/2006 :  00:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ganske så sikker på at Oleo hikket inni magen till Avita, da var han ganske klekke moden...tror det var bare noen uker igjen. Ved flere anledninger kjente jeg en type ¨lyd¨på magen hennes...og bevegelsen dertil. Men, tror ikke jeg har hørt voksen hest hikke noen gang...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  00:38:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hester flest kaster ikke opp, det kan skje - men da vil hesten i de aller, aller fleste tilfeller dø innen kort tid. Hestene har, i motsetning til oss mennesker, en lukkemuskel som faktisk funker - mat kan fritt passere ned, men kan ikke komme opp igjen både pga. lukkemuskelen og at magen selv ligger og trykker og "tetter" det til. Dersom en hest da faktisk kaster opp, er det store sjangser for at magen allerede har sprukket. Hvis ikke, er det store sjangser for at den gjør det. Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 09/02/2006 :  00:41:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Formosissima:
Bra forklaring! Mente det var at de ikke hadde muskelen, men ser nå at jeg bare blandet litt og at de har den, men at den altså virker annerledes/bedre enn hos dyr som kaster opp.

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  10:12:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten til en venn av meg rapet.
Det var dog ikke noe positivt tegn for dagen etter "rapedagen" fikk den kolikk med påfølgende diverse komplikasjoner og gresser nå på de evige grønne gressganger.

Pusen min hikker...særlig etter den har spist litt ekstra mye og fort.

At hester kaster opp er som Formosissima så riktig skerv tegn på at nå har alle systemer skrudd av og hesten er på vei til å dø.
Siste hest jeg opplevde det på var en liten døl som hadde fått bukhinnebetennelse (etter at noen hadde puttet ting inn bak på den,det ER syke mennesker i Norge også)
kvelden før han døde kom det opp mageinnhold gjennom nesen.Da pakket dr dyregod sammen sakene sine og sa at her går det nok bare en vei.
8 timer senere var den død.

Hikket gjorde han ikke.
Har aldri sett det...må finnes ut av.Vet kommer hit på Mandag,da blir det vaksine,kjenne på Frøyas gravide mage OG spørsmål.Hikker hester??

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  11:25:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Du må huske å spørre Kurre, for nå blei jeg nysgjerrig her! Spør også hva det kan være da, hvis det ikke er hikke? Snille, snille Kurre som jeg håper er flink til å huske ;) Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  12:56:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg har sett en hest som spøy. Men denne hadde problemer med lukkemuskelen om jeg ikke husker feil. Og for at denne ikke skulle kveles måtte halsen masseres sånn at maten kom opp så fort som mulig. Dette var ikke et pent syn, men hesten lever den dag i dag og har det veldig bra Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  14:41:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har Dr dyregod vært her.
Stukket hull på barna mine,kjent på Frøya (ja,alt er i orden der inne)
og..........trommevirvel...

Hester kan oppvise hikkelignende symptomer.
Ikke spesielt vanlig,men det kunne forekomme.

Oppkast og overleve derimot (altså oppkast i form av mageinnhold som kommer opp gjennom nese eller munn) kan de IKKE.
Det er tegn på at døden er "rett rundt hjørnet"

Men altså,et hikk i ny og ne,det kan skje. (Oi,det rimte!!)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  21:58:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Da tror jeg Cisco hikka den dagen. Og om det ikke var det, så var det iallefall en hikkelignende lyd, så da kaller jeg det hikke samma hva Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  20:10:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Hester hikker ja;)
En hest som var på travbanen i fjord, var kjempe stor favoritt, og hadde aldri galloper før..
Men så galloperte den, og kusken drev å så fram på hesten..
Så kom han opp i stallen til oss med han, og hesten hoppet til,
og laget noen rare lyder, så da hadde han hikke;)
Litt morsomt egenlot, men dumt, for han hadde vunnet det løpet lett;)

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.