hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få mest mulig ut av ridninga?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan få mest mulig ut av ridninga?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  23:57:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får bare ridd ponnien min i helgene og feriene, pga. at hun står 7 mil fra meg, ellers i ukedagene står hun kun ute på et stooooort beite og koser seg med de to kompisene. Det jeg lurer på er, hvordan kan jeg får mest mulig trening utav henne på de to-tre helgedagene? Da tenker jeg mest på muskler og kondisjon. Vi trener en del sprang, og hvordan kan jeg trene henne mest mulig innen det?

De står jo veldig mye ute, kun inne på kalde dager og uværdager, så de får mye utegang på et veldig stor og ujevnt beite.

Kan jeg kombinere med longering og ridning, feks. longere på morgenene, og ri på kvelden? Eller blir det for mye? Tenker da ikke på å sprengri/longere, bare lett.

Isabel og Perla for alltid <3
Redigert av - Isabel och Perla den 07/02/2006 01:14:13

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  12:47:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare stille noen spørsmål jeg:)
Hvordan er formen hennes? Blir hun fort sliten, svett osv, eller ikke?
Får hun kraftfor?
Hvordan rir du henne nå? Altså hvor lenge, hardt, hva du gjør osv.
Vet du om hun beveger seg mye på beitet?

Hege Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  14:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil bare stille noen spørsmål jeg:)
Hvordan er formen hennes? Blir hun fort sliten, svett osv, eller ikke?
Får hun kraftfor?
Hvordan rir du henne nå? Altså hvor lenge, hardt, hva du gjør osv.
Vet du om hun beveger seg mye på beitet?

Opprinnelig postet av Hege J

Jeg rir for det meste turer, som innebærer masse galopp, men sliter henne ikke helt ut. Hun blir fort svett, men er alltid livlig og våken, og blir ikke lei selv om hun blir sliten. Trener sprang når føret er OK. Rir alt ifra halv time til to timer, varierer på formen og været.

Ja, hun beveger seg mye på beite, galopperer og herjer sammens med Storm og Skrubben. Hun får kr.fôr noen ganger, ikke alltid, men av og til.

Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  15:39:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Rir du aldri dressur?

Selv om du bor langt unna, kunne du kanskje funnet noen andre som kunne tatt litt del i treninga på ukedagene? Hvorfor ris ikke hesten i dressur? Hva slags hensikt ser du i å galoppere masse på tur? Kan du finne på å hoppe i 2 timer?

Mitt beste tips er å få en mer gjennomtenkt og seriøs treningsplan. Skal man legge opp dette innebærer det en god del dressur på banen, samt ridning også i ukedagene. Nå vet jeg ikke hva deres mål er. En hest med målsetning for å være en god turhest har ikke fullt så mye utbytte av mange dressurøkter, som en hest du ønsker å bruke til sprang. At du trener sprang uten å ri dressur høres uannsett ufornuftig ut.

Longering kan være et godt suplement i treningen, men det høres ikke ut som om det er det du bør fokusere på i ditt treningsopplegg. Det er så mye annet den mangler.. Regelmessig ridning, og bakketrening/dressur.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  19:58:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rir du aldri dressur?

Selv om du bor langt unna, kunne du kanskje funnet noen andre som kunne tatt litt del i treninga på ukedagene? Hvorfor ris ikke hesten i dressur? Hva slags hensikt ser du i å galoppere masse på tur? Kan du finne på å hoppe i 2 timer?

Mitt beste tips er å få en mer gjennomtenkt og seriøs treningsplan. Skal man legge opp dette innebærer det en god del dressur på banen, samt ridning også i ukedagene. Nå vet jeg ikke hva deres mål er. En hest med målsetning for å være en god turhest har ikke fullt så mye utbytte av mange dressurøkter, som en hest du ønsker å bruke til sprang. At du trener sprang uten å ri dressur høres uannsett ufornuftig ut.

Longering kan være et godt suplement i treningen, men det høres ikke ut som om det er det du bør fokusere på i ditt treningsopplegg. Det er så mye annet den mangler.. Regelmessig ridning, og bakketrening/dressur.

Opprinnelig postet av spoff

Ok, her ble det litt misforstålse. Rir for det meste tur ja, men trener også dressur. Hopper selvfølgelig ikke i 2 timer, mente at jeg kan ri på tur i to timer. Galopperer mye ja, men ikke i to timer, og ikke hele tiden, og ikke alltid. Hopper maks. 2 ganger i mnd. Har ikke tilgang til bane, og har ikke tilgang til at noen kan trene hesten i ukedagene, dessverre.

Har ikke noen spessielle mål, bare en liten tur/hobby-pånnis. Hopper gjør vi for at ponnien elsker det, og trener defor også dressur av og til. Men for det meste rir vi turer og koser oss.

Vil ikke at du/dere skal tro at jeg kun tenker på galopp på tur, med at jeg sa at vi galopperer mye på tur, ble kanskje oppfattet feil? Vi rir også skritt/trav turer, alt går ikke på fart og spenning.

Ble veldig rotete, beklager, men måtte bare få oppklart sakene ;-)

Lurer bare på hvordan jeg kan få mest mulig ut av den treningen hun får i helgene og ferier? For det meste å bygge muskler...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  20:13:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror rett og slett at for å bygge muskler osv. må hesten gå mer enn lørdag og søndag. Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  20:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror rett og slett at for å bygge muskler osv. må hesten gå mer enn lørdag og søndag.

Opprinnelig postet av Formosissima

Hmm.. Har veldig lyst å flytte henne ned til meg, men har ikke råd. Får vell bare nøye meg sånn som hun er :-) En topp hest med veldig god kondis og masse muskler ville jeg nok aldri få ved så lite trening. Men sånn som hun er nå, er mer enn nok for meg :-)

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  21:51:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke skaffe en som kan ri hesten litt for deg i ukedagene (som flere her foreslår)? Det vil vel i lengden tjene både deg og hesten. Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  22:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt har jeg ikke mulighet til det. Hun er ingen enkel hest, og trenger derfor en erfaren rytter, noe som ikke er der hun står, dessverre.. :/

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  22:18:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som sagt har jeg ikke mulighet til det. Hun er ingen enkel hest, og trenger derfor en erfaren rytter, noe som ikke er der hun står, dessverre.. :/

Opprinnelig postet av Isabel och Perla

Vet du det? Jeg har også kommet over folk som har sagt det samme i nærheten av der jeg har bodd til tider. Og jeg har hatt mer enn nok av tid til å hjelpe. Om noen bare hadde visst om meg.. Nå har jeg hest da, så nå er det ikke aktuelt. Men aldri si aldri..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  22:36:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
eg ville og funet noen som kan ri hesten mens du ikke kan,skjønner ikke helt poenget med å ha en hest du kan drive med i helger å ferier egentlig då men...og jah ri dressur,det er jo det sprang bygger på..
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  23:32:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke akkurat min hest, men jeg trener den, av fri vilje, fordi hun betyr alt for meg, og er hester for meg! Er heeelt sikker på at det ikke er noen som kan trene henne, vær sikker du :P
Og jeg har jo sagt: "Har ikke noen spessielle mål, bare en liten tur/hobby-pånnis. Hopper gjør vi for at ponnien elsker det, og trener defor også dressur av og til. Men for det meste rir vi turer og koser oss."

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  23:32:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om jeg ikke tar helt feil er det ikke hennes hest heller :-) Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  00:11:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, men nesten, hehe ;-)

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  00:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er jo på en måte min, siden det kun er jeg som trener henne, og har ridd henne inn ;-)
Skal kjøpe henne for mine konfirmasjonspenger :)

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  15:40:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
oki=)sorry:P burde sjekket vipen din først!

men de som eier henne da??har de hun bare som kosedyr eller?

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.