hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - shetlandsp. på utstilling.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 shetlandsp. på utstilling.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lucen
» VIP

Skrevet - 23/07/2003 :  20:34:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelp!! Jeg har en shetlandsponnihingst på 2 år som jeg lurer på å stille ut neste vår. Hva må jeg gjennom med han? Da mener jeg: må jeg løshoppe, ta kjøreprøve eller? Slipper vel ikke unda med "bare" mønstring!! Kan noen som har vært gjennom dette fortelle hva de gjorde?

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2003 :  17:01:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at det er bare mønstring når de er 3 år... Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2003 :  17:57:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis du stiller han ut på unghestutstilling kreves det ikke bruksprøve. Hingsten blir ikke kåret her, men kan få sløyfe.
Hvis du skal få han kåret/premiert på en hingsteutstilling, så må dere nok gjennom en bruksprøve. Du kan finne informasjon om dette på Norsk Hestesenter sine sider, www.nhest.no

Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  12:13:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg var igjennom dette nå i år faktisk, så tenkte jeg skulle fortelle deg litt hvordan "min opplevelse" var og hva vi gjorde.

Jeg stilte ut en shetlandshingst på 7 år og dermed kom vi i kategori 4 (4 årige hingster og eldre).
Siden hingsten vår var eldre enn 3 så hadde vi bruksprøvevalg som kjøring og ridning. Vi valgte ridning. Da hadde vi en rytter (her er det viktig å velge korrekt rytter, da en som ser usymetrisk ut på hesten kan bli "avkastet" av dommer)
Under denne bruksprøven så skulle han ris i en lett fasong, så løs som mulig, mens det sto to dommere i midten og forklarte hva du skulle gjøre.

På mønstringen er det veldig greit. Da er det din klasse som går rundt og rundt i ring mens dommeren ser på. Så skal alle ut og en og en skal inn. Da stiller du opp foran dommeren (lær hesten å stå rolig!!) og så forteller han deg hva du skal gjøre. Det er skritt og trav du skal vise for han.
Etter alle har vært inne enkeltvis så skal hele gruppen inn igjen.

På en 3 åring så er bruksprøven litt annerledes. Da kan du velge mellom tømmerkjøring og løsvisning (og begge to tror jeg). Men ellers må du igjennom alt som de "eldre" skal.
Han skal også igjennom en veterinær test!

En 3 åring kan ikke få noe "bedre" resultat enn kåret, da de er for unge. Etterhvert kan de får premierings gradene de og, men da må han stilles på nytt. En kåringsgrad kan man miste på neste utstilling (hvis han ikke går igjennom f.eks 2 gangen du stiller han), men hvis han blir premiert (da han blir eldre) så har han den for alltid. Selv om du skulle velge å stille han senere og ikke "komme igjennom". Den kan aldri bli dårligere, bare bedre..Da det kommer til premiering.

Iallefall LYKKE til!
Er det noe mer du lurer på så kan du bare sende meg en mail eller noe. *er litt for sjeldent innom her*
ishwanvile@hotmail.com

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  20:37:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Jeg var på utstilling med 2-åringen min nå i høst.
Hvis du vil stille ham ut som 3-åring må du ta bruksprøve, da er det enten longering eller kjøring, etter det jeg har hørt (og lest mange plasser).
Du må jo mønstre ham, og det er ikke spesielt vanskelig, det som kan bli litt vanskelig er å stille opp, hvis du ikke har øvet GODT på det hjemme fra før, noe som er en fordel!!!
Jeg reiste på utstilling med hoppa mi, og hadde ikke trent på oppstilling, tenkte det ikke var så vanskelig.
Men når jeg ser på bilder fra utstillingen nå, så ser jeg at hesten står helt tåpelig.

Hvis du går inn på www.nhest.no så kan du laste ned en mønstringsbrosjyre, der det står hvordan du mønstrer, og hvordan hesten skal stå og slikt...tror den vil hjelpe deg litt på vei.
Det finnes også et hefte som landbruksforlaget har gitt ut, den heter: Landbruksforlagets håndbok om mønstring av hest.
Det er Stuart Hollings som har skrevet den.
Den koster 78 kroner hvis jeg ikke husker feil.
Der står det veldig godt beskrevet hvordan du stiller opp.

Gå til toppen av siden

nibok

Skrevet - 31/10/2003 :  10:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår det sånn at hingsten din blir 3 år i 2004? Da er det kun mulig å stille den på hingstekåring, ikke unghestskue. Den vil sannsynligvis foregå på Starum i slutten av april. Bor du i nord, er det også mulig å vise den på Nord-Norsk Hestesenter i mai.

Påmeldingsfristen er som oftest 1. mars. Husk at ponnien må være registrert i Norsk Ponniavlsforening på forhånd.

En annen her har forklart ganske godt hva som foregår, men jeg utdyper det likevel litt.
Under veterinærundersøkelsen er det viktig at hingsten godtar å bli berørt overalt, også på testiklene. Den skal også måles, stangmål, brystomfang og pipeomkrets. Så tren gjerne med kosteskaft, vater og målebånd. Veterinæren ser også på bevegelser. Hingsten skal alltid ha hodelag med bitt på, både hos veterinær og eksteriørbedømmelse.

Bruksprøve for 3-åringer er tømmekjøring som skal vises i skritt og trav (og holdt, vendinger, slalåm), samt løsvisning for å vise galopp. Det er vel fortsatt mulig å longere i alle gangarter, men det er ikke lenger vanlig å velge det. Kjøreprøve vises ikke med 3-åringer, fordi man ikke vil at de skal trenes for hardt med vogn i så tidlig alder.

3-åringer oppnår som tidligere nevnt bare kåringsgrad, ikke premiegrad. Imidlertid kan en spesielt god hingst stilles i kvalitet.

Lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.