hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dekkenstr!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 dekkenstr!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lucen
» VIP

Skrevet - 23/07/2003 :  20:03:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal kjøpe hest som er mellom 165-170cm, halvblods, med "kraftig" kroppsbygnad. Hvilken dekkenstr. bruker man da?? Dere som har hester på denne str. kan ikke dere gi noen svar? Regner med at det blir 145 eller 155cm. Min forrige hest var 160cm og brukte 145cm. Til dere som har svart - Takk!!

Redigert av astri den 23/07/2003 20:23:27

amayan

Norway

Skrevet - 23/07/2003 :  20:16:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hesten min er 165 og kraftig, og på ho bruker jeg 155 i vinterdekken, 145 i regnedekken (bucas) og 145 i ull/fleecedekken...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2003 :  20:16:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vil tippe den bruker 145 eller 155 i dekken, men du må nesten måle for å finne det ut. Størrelsen på dekkenet er den lengden du har fra manken (der vanlige dekken uten hals starter), og til halerota der hvor dekkenet skal slutte.

Hööks har også beskrevet hvordan du måler på denne siden

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  09:42:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dekkenstørrelse er lengden hesten har over ryggen (se forklaring i mitt forrige innlegg). Denne lengden er gitt i cm og hesten har enten denne lengden eller denne lengden. Altså ingen annen lengde.. Og dekkenene har tilsvarende størrelse. Selvfølgelig er det vanlig at en f.eks. vil ha et ekstra stort regndekken eller utegangsdekken, og kanskje et mer passende innedekken. Og godt mulig hesten er la si 150 over ryggen. Da er den jo midt mellom to størrelser (dekkenstørrelsene er ofte i 1x5 cm, hvor x varierer fra 0 og opp til 6. Finnes også 85 og 95 som jeg vet om). Men i utgangspunktet skal en hest som f.eks. er 145cm over ryggen alltid ha et 145 dekken. Men vil en ha et litt ekstra stort regndekken så er ikke 155 så stort.. Ofte kan en snurpe det inn litt ekstra forran slik at det ser fint ut likevel, men går litt lengre bak enn et 145 dekken gjerne vil gjøre. Men på dekken skal 145 være samme størrelse for alle hester. Men ofte kan du gå litt opp og ned i størrelsene og variere litt med hvordan du snurper inn forran, og litt etter smakssak om hvor stort dekken du vil ha. Bruker du et vanlig fleeceteppe som ridedekken f.eks, og legger det over salen kan det være lurt å ha det litt ekstra stort, da salen gjør at dekkenet skrukker seg litt og derfor blir "kortere" over ryggen.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.