hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøp av henger, boggie...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Kjøp av henger, boggie...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Josephine87

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  10:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er på vei til å kjøpe meg henger og er ganske fast bestemt på å kjøpe meg denne: http://www.boj.no/sites/view.asp?catID=1&id=25.

Vil gjerne kunne transportere 2 store hester og er vel best med boggie(??).
Men er jeg blind eller står det ikke noe som helst om boggie på den siden, eller står det som ekstra utstyr med andre ord?

Noe annet ekstra utstyr som er kjekt å ha med tanke på hestens sikkerhet/kjøre egenskaper?

Hvordan er det med dekk, hvor ofte må man skifte dekk, da den til godkjenning?

Håper noen kan svare meg på dette da jeg sitter her som et stort spørsmålstegn

Opal

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  11:25:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Boggie innebærer at hengeren har to aksler (altså 4 hjul). Trodde ikke man fikk hengere til to hester uten boggie. Personlig ville jeg ALDRI hatt hesten min på en enakslet henger (altså med kun to hjul). Har du fire hjul har du litt mere å gå på dersom du punkterer eller lignende. Tenker med gru på hvor galt det kan gå hvis man punkterer på et hjul og bare har ett til som skal holde hengeren på rett kjøl . Dersom hengeren på bildet har fire hjul (får ikke opp noen henger via linken din) har den boggie. Det er vel såpass vanlig at det ikke nevnes i speisfikasjonene.

Kjekt å ha utstyr som jeg kommer på i farta:
Sikkerhetsbommer som kan åpnes fra utsiden
Justerbare bommer
Sparkeplater
Lav lastehøyde
Vinduer som kan åpnes mht lufting
Helsveiset gummimatte
+ selvsagt diverse tekniske finesser som gjør kjøringen med hengeren behagelig for både hest og sjåfør (fjæring, bremsesystemer osv)

Hvor ofte du må skifte dekk avhenger i stor grad av hvor mye du kjører, men dekk er uansett litt "ferskvare" så selv om de ikke er utslitt kan de miste mye av kjøreegenskapene over tid.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  12:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og du bør i hvertfall bytte mellom sommer og vinter...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/02/2006 :  12:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og du bør i hvertfall bytte mellom sommer og vinter...

Opprinnelig postet av Kurre

Dekk?

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/02/2006 :  13:50:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Skal du kjøre to hester er det komfortabelt for både deg og hestene at du har boggi.

Dekk: De fleste hengere nå kommer med helårsdekk og du får beskjed om du ikke sjekker dekkene selv før hver transport, om de må skiftes på 3 års kontrollen av hengeren, som DU må sørge for å bestille time til på biltilsynet. Kontroll av dyretransport er gratis. Ellers kan du kjøre med piggdekk på hengeren og sommerdekk på bilen og omvendt uten av du får problemer i en evnt. kontroll. Men er det islagt vei og du har sommerdekk på hengeren kan det tenkes at du må koble fra hengeren....dette vet jeg da jeg akkurat har hatt min henger til kontorll. Fikk da vite at jeg har helårsdekk og at dette er mer eller mindre standard på nyere hengere. Men sjekk med levrandør ang. dekkene.

Fjæring: Sørg for at det er fjæring på hjulene på hengeren!! Jeg har ikke det på min og fikk beskjed fra biltilsynet at det burde jeg ha, for ellers sliter det ekstra fort på feste til dekkene og det koster mye å skifte....skal sette på fjæringer til våren. Nå er det for kaldt å gjøre det.....

Ekstrautsyr: Det er alltid en kolonne for dette. Det er som regel reservedekk, hingstevegg, bla bla bla......se hva du tror du trenger før du legger penger i ekstrautstyr. Reservedekk er lurt å få med. Sjekk litt med hovedlevrandør av hengeren om du kan finne noe slikt og hør om reservedekke er med i prisen i Norge. Det hender at mange levrandører her napper av dette og setter det som ekstrautstyr og dermed tjener mer penger. Når et henger dekk koster ca. kr. 1000,- så sier det seg selv......
Mange har heller ikke gummimatte i gulvet, men har satt det på ekstrautstyr og dette er noe som du nesten må ha for å bevare gulvet lenger....så pass på hva som står som standard på "inventar". Gummimatta koster ca. 2000,- ekstra om den ikke er med, men den er verdt det.

En siste ting.....har du hengerlappen?? Lov å dra henger? Hvis ikke vil en stopp i kontorll koste deg kr. 2000,- og du får ikke lov å kjøre videre om onkel politi er skikkelig vriene. Da må en som har BE komme å hente deg og hengeren.

Ellers lykke til med hengerkjøp

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.